Eerste houtdraai werkstukken

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hallo,

Sinds kort in bezit van een draaibank, hierover ook wat vragen. En verder een paar eerste werkstukken.

Draaibank:
IMG-20190915-WA0038.jpg
Oud en zelf gemaakt, in principe leuk ding om mee te beginnen, al is het een en ander wat wennen en/of omslachtig.

Eerst een houten tafel/kast-pootje dat ik nog had liggen geprobeerd om de pizzasnijder een nieuw handvat te geven:
Handvat1.jpg

Weet niet of dit beuken? eiken/ is?

Daarna aan de slag gegaan met een stukje meranti:
Handvat2.jpg
Bij het draaien hiervan had ik het idee dat ik bij de sigarenwinkel zat te werken, wat een geur.

Hierna een paar stukjes eiken op elkaar gelijmd en geprobeerd een bekertje te maken:

DSC_0021.jpg

DSC_0020.jpg

Aangezien ik geen chuck heb, heb ik hiervoor het stuk op vuren geplaakt, deze vastgeschroefd, en zo rustig aan begonnen.

Uiteindelijk toch een resultaat waarover ik tevreden ben:
beker.jpg

Beker2.jpg

Helaas is niet alles zo glad geworden als ik zou willen, paar stukken eruit hier en daar, maar als eerste bekertje zeker tevreden. Afgewerkt met lijnolie.

Vragen:
- De stukken eruit (buitenkant te zien onderaan, binnenkant meerdere): Komt dit door niet goed slijpen van de bijtels, of is dit het hout of een andere reden?
- De werkbank heeft geen schroefdraad maar een staaf waar ik de 'headstock'(weet niet zeker of dit zo heet), zelf erin vast moet zette met een bout: Zie foto:

T132.JPG

Iemand enig idee of ik hier toch een Chuck of iets dergelijks voor kan krijgen/maken/laten maken?

Gr
Chilltuup
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Geen slechte start maar pas op dat je je geen verkeerde technieken aanleert. Op een gegeven moment leer je dat namelijk niet meer af.
Ga eens kijken of neem contact op met een van de nieuwste afdelingen van RADIUS bij je om de hoek in je woonplaats, Houtdraaiers de Zuiderling: https://www.houtdraaien.com/afdeling/dezuiderling/
Daar is voldoende ervaring om je op de goede weg te helpen.

Een handige metaaldraaier in de buurt kan je wel een M33x3,5 schroefdraad op de as maken. Daarna kun je de meeste hulpstukken, dus ook chucks monteren.
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Nou alvast en mooi begin. Het uitbreken kan inderdaad met alles te maken hebben wat je noemt, maar ok bijv lage snelheid van de as, trilling, zwakke plekken n het hout (mn kopse kant is gevoelig daarvoor) etc. ik kan je een cursus alleen maar aanraden, bijv. bij Ronald Kanne, in een klein groepje of prive en wellicht dat de draaiers in jouw omgeving ook zoets doen.

Groeten, Hans
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Bedankt voor de reacties, een cursus of dergelijk is iets waar ik in het volgend jaar aan zit te denken, aangezien mijn baan/privéleven het op dit moment nog lastig toelaat om dingen vast te plannen. Ik ben al blij als ik naast het werk dat ik nog in huis te doen heb, af en toe een uurtje of twee in kelder voor mezelf een beetje kan knutselen.

Wat betreft het zoeken van een metaaldraaier in de buurt, moet ik maar eens op zoek gaan of die hier te vinden zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.