Freesmachine vragen.

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
na al die jaren dat ik met de frees werk heb ik nog steeds schrik voor dat ding.

Mischien ook wel goed,omdat ik daardoor geen onnodige risico,s neem met de frees machine.

Als het met de handfrees kan doe ik dat liever dan met de freesmachine.

Ik heb in het verleden ook eens gewerkt met een boorspinder waar 2 freesjes opzaten.
Geheel veilig zeiden ze tegen mij. Want er zit een borg op en een beveiliging.

Na de eerste poging de spindel weggegooid.
De borg schoot los.
Beveiliging brak af.
Frees zat 20 meter verder in de trede van de trap tussen mijn collega's door geschoten.

Dank nog altijd dat er niemand geraakt was.

Voor beginlingen is het altijd verstandig om met oude rotten mee te leren werken.
Liefst met gegoten beitelkoppen.
Zodat je er niets aan kan veranderen.

Ik heb wel verhalen over gehoord en daarom ben ik nog steeds bedachtzaam.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Als je met beleid werkt en vooral de nodige voorzorgmaatregelen neemt is er niets aan de hand.

De houding van ik moet dat nog even snel doen; is gevaarlijk.

Bij gebruik van de frees altijd de veiligheid gebruiken en de bak met de geleider zo dicht mogelijk op de frees..
Circa 5 mm van de kop af.

Tevens bij manuale invoer de bescherming gebruiken.
Hiervoor zijn speciale geleiders en dergelijk voor.

Als je hier aan houd kan er bijna niets mis gaan.

Ik zelf keek altijd 3x de machine en de bescherm spullen na voor dat ik de machine aan zette.

Ik weet niet waar je woont maar anders kan iemand van het forum wel eens bespreken met jouw hoe je omgaat met de machine
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rudy,

als je geïnteresseerd bent wil ik wel eens komen demonstreren hoe je met je machine op een veilige manier kan omgaan. En wat uitleg geven over de werking ervan, wat kan ,en wat niet.

Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Jammer dat er rond machinewerk zo weinig cursusaanbod is. Daar is ook heel wat over te vertellen en het zou misschien niet alleen een hoop ongelukken schelen maar ook een hoop arbeidsvreugde omdat vele misschien niet alle mogelijkheden van een machine kennen...
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Om nog even een anekdote in dezelfde sfeer in de groep te gooien: ik heb een drietal jaar geleden een tweedehands combiné gekocht. De man in kwestie had hem één :!: keer gebruikt en als test een klein stukje hout proberen schaven. Blijkbaar iets te dicht tegen de beitel met zijn vinger, en daar ging ie. En dat was dan nog maar met de schaafmachine.
Ik heb de combiné gekocht, maar bij de ingebruikname ervan (zeker bij de topie) toch tot het besef gekomen dat ik het een (te) gevaarlijke machine vond. Ondertussen heb ik hem weer van de hand gedaan. In de toekomst komt het er waarschijnlijk wel weer van om er een te kopen (of op zijn minst een vandiktebank), zeker omdat ik hier wat inspiratie opdoe om met massief hout te werken, maar voorlopig kan ik gerust verder met mijn bovenfrezen voor hoofdzakelijk plaatmateriaal.

@Rudy: zo een aanbod van een ervaren man als André zou ik niet afslaan. Ik ben trouwens zelf ook geïnteresseerd om zoiets eens bij te wonen (hint :mrgreen: )
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
294
6
Heist o/d Berg
Mag ik ook komen ? Ik frees al wel enkele jaren, maar heb er nooit enig onderricht in gekregen. Wel heeeeel voorzichtekes....En André kan ons nog wel één en ander ( lees veel!) bijbrengen! :D
gr,
Danny
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Toch nog even een vraagje over MAN vs. MEC.:

Een freestafel die wordt verkocht als MEC moet dan toch sowieso voorzien zijn van een volledig automatische houtdoorvoer? Ik zie net ergens een MEC tafel staan waarop geen automatische doorvoer zit en die ook veel te klein is om deze van automatische doorvoer te voorzien...

Wie weet hoe het zit?

@lex
 

tuoh

Oud hout
@lex zei:
Toch nog even een vraagje over MAN vs. MEC.:

Een freestafel die wordt verkocht als MEC moet dan toch sowieso voorzien zijn van een volledig automatische houtdoorvoer? Ik zie net ergens een MEC tafel staan waarop geen automatische doorvoer zit en die ook veel te klein is om deze van automatische doorvoer te voorzien...

Wie weet hoe het zit?

@lex

@lex,

Man. of Mec. slaat op het verspanend gereedschap, niet op de machine. Voor de machine maakt het niet uit wat er op zit, het is enkel de bediener die baat heeft bij het juiste gereedschap.
Er is dus geen onderscheid bij de klassieke freesmachines, het zou me sterk verbazen dat je deze vermelding zou vinden op een machine.
Zoals door Jokke al vermeld mag je volgens de regels zelfs geen Mec. gereedschap meer gebruiken op een verticale freesmachine ( bij firma's), thuis doe je wat je wilt. Zelfs niet met een aanvoerapparaat.
Deze mogen tegenwoordig enkel gebruikt worden op automatische machines, zoals CNC gestuurde machines, automatische pennenbanken, multi-assige schaaf- en profielautomaten, ramenautomaat, etc..
Nu is een ramenautomaat in wezen een verticale freesmachine met een onder- en bovenaan gelagerde spindel, waar een heel pakket frezen opzit, de juiste frees is digitaal te positioneren. Deze machine is voorzien van een lang aanvoerapparaat welk het complete blad van de machine afdekt, de doorloop is meestal ook volledig automatisch,alhoewel ook manuele doorvoer mogelijk is.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.