Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Freesmachine vragen.

Voor wat kan ik deze frees gebruiken en naam v.d frees?
    Man frees beter dan een Mec ?

Mvg,
    Rudy

Re: Freesmachine vragen.

Hallo Rudy, je laatste vraag begrijp ik niet goed, maar het antwoord op je eerste vragen: Dit is een sponningblok. Het woord spreekt voor zichzelf, lijkt me: bedoeld om sponningen mee te frezen. De getalletjes die er op staan, geven aan resp. de diameter en de hoogte van dit blok, en de asdiameter. Overigens kun je een sponningblok in combinatie met een bijpassende ring ook goed gebruiken als kopieerfrees.

Vraag 2:
    Verschil tussen manuele en een mechanische frees?
    Waarvoor gebruiken?

Mvg,
    Rudy

Man: handmatige doorvoer. Of met een doorvoerapparaat.

Mec: mechanisch, frezen vaak grote hoeveelheden en mogen absoluut niet met handdoorvoer gebruikt worden.

Rudy, dit is de zogenaamde slagfrees uit een eerdere post van je. Sponningfrees is een meer gebruikelijke naam in Nederland. Deze kop heeft hardmetalen wisselmessen. Waarschijnlijk kun je ze nog omdraaien ook omdat ze twee snijdende kanten hebben. Die metalen plaatjes bovenop zijn voorsnijders, die zorgen voor een mooie strakke snede in de hoeken en voorkopen splinteren.

Wat mij intrigeert is de vraag: waarom koop je zo'n zware uitgebreide machine als je niks van frezen lijkt te weten. Wat ga je ermee doen / maken?

Rudy, dit topic had je trouwens beter kunnen plaatsten in de rubriek Elektrisch gereedschap.

Op die manier houden we het forum beetje schoon en is alles makkelijk te vinden voor iedereen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie
    Rudy, dit topic had je trouwens beter kunnen plaatsten in de rubriek Elektrisch gereedschap.

Op die manier houden we het forum beetje schoon en is alles makkelijk te vinden voor iedereen.
    Sorry,ik moet nog veel leren.
    Hoe zijn die Manuele en mechanische frezen van elkaar te onderscheiden?

Scheppie
    Wat mij intrigeert is de vraag: waarom koop je zo'n zware uitgebreide machine als je niks van frezen lijkt te weten. Wat ga je ermee doen / maken?

Ik kon die frees niet laten voorbijgaan,en ik wil het mij een beetje gemakkelijker maken bij het maken van tafels ,banken ,tuinhekken en wie wat nog allemaal?.

Mvg,
    Rudy

Frezen om manueel te gebruiken zijn altijd voorzien van spaanbegrenzers, dwz. dat er maar een beperkte hoeveelheid hout per omwenteling kan afgenomen worden.( dunne spanen) en dus ook dunne plakjes vinger als het fout loopt. Maar dit laatste is theorie, in werkelijkheid is het meestal heel wat gruwelijker.

Er zijn twee manieren om deze begrenzing te bekomen, de eerste methode zie je op de foto van de slagfrees. De omtrek van het freesblok is mooi gesloten, en de messen steken hier maar enkele mm bovenuit. De depressie voor het mes zorgt er voor dat de spanen weg kunnen.

Een tweede methode word veel toegepast bij profielblokken met wisselmessen, hier zitten er op het eerste zicht vier messen in het blok, twee in de snijrichting en voorzien van een snijkant, en twee tegen de richting in, deze hebben wel hetzelfde profiel maar missen de snijkanten. Het zijn deze laatste twee "messen" die voor de begrenzing zorgen.

Alle andere types van frezen zijn sowieso voor mechanische doorvoer, sommige hiervan mogen gebruikt worden met een aandrijver, andere types daarentegen mogen enkel gebruikt worden op automatische machines ( type vierzijdige of een ramenautomaat) Hieronder vallen alle frezen met diepe uitsparingen, die een uitgesproken tandvorm hebben in bovenaanzicht.

Mvg,

André

MAN-gereedschap dient voor manuele doorvoer. Het snijgereedschap steekt maximum 1.2 mm voorbij het freeslichaam of de spaanbegrenzer.
    MEC-gereedschap is voor mechanische doorvoer. Bv vierzijdige schaafmachine, volautomatische pennebanken, enz...
    Vroeger was er nog een tussencategorie voor halfmechanische doorvoer bv: aandrijver, rollende wagen van een pennebank, ... Deze tussencategorie is afgeschaft en valt nu volledig onder manuele doorvoer.
    Ik heb hier op mijn PC twee filmpjes die het verschil in verwonding bij MAN- en MEC-gereedschap aantonen aan de hand van een varkensstaart die in een draaiende freesmachine gaat. Ik krijg ze jammer genoeg niet gepost... Ligt dat aan mij of kan je wmv-bestanden uploaden?

Ik krijg ze jammer genoeg niet gepost...
    Ik weet niet hoe jammer dit precies is... Ik geloof nooit dat het een plezierige aanblik is.

Forum Rechten