vijzel

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
vijzel.jpgvijzel2.jpgIk wild graag een grotere vijzel voor in de keuken maar ik vind maken leuker dan kopen.
Dus ben ik even het bos in gefietst voor een stukje beuken. n
Na het kloven en zagen was aan het eind van de middag de vijzel klaar. De afwerking is walnotenolie. Nu moet hij nog drogen en hoop dat hij niet gaat scheuren.
Er zit geen hart in dus het zou goed kunnen gaan. Hij is 18 cm hoog en 15 cm doorsnede.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi, maar ik weet niet of ik een gebruiksvoorwerp zo van nat hout zou maken. Plus, mijn eigen ervaring met zelfgedraaide vijzels is dat ze meestal niet werken... Ik maak ze nog wel, maar vooral als decoratief. Voor het vermalen van voedsel (kruiden en specerijen) gebruik ik keramieke vijzels die daar voor bedoeld zijn. Het verschil zit m zowel in de hardheid (en ruwheid) van het materiaal als in de vorm van de kom (mortier) en de passing van de stamper (vijzel).
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
De vijzel is bedoeld voor zacht materiaal met veel volume. Ik wil er pesto enz... in maken. Hij is niet geschikt voor harde etenswaren maar alleen voor verse kruiden zoals basilicum, daslook of zevenblad. Beuken is redelijk hard en goed geschikt voor voedsel. uiteraard is de vijzel aangepast aan de mortier zodat ik alles fijn kan draaien en niet stampen. Op dit moment is de vijzel aan het drogen 8 uur per dag en daarna in een zak om scheuren te voorkomen. en iedere dag op de weegschaal zodat ik weet dat of het drogen goed gaat.(een vochtmeter past niet in mijn budget). Het is het eerste grote ding wat ik maak met mijn 4klauw(record power rp2000) Erg klein maar verrassend goed maar past goed bij mijn kleine draaibank. De vijzel is mooi oefen werk om snijdend te draaien(oefenen baart kunst)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.