Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 40 van de 40
    Missen jullie niet een snelheidsregeling op de lintzaag?
    Ik ben zelf een fervent gebruiker van mijn lintzaag (kity 613) voor houtprojecten, maar als hobbyist wil ik ook zo nu en dan ander materiaal zagen. De laatste tijd vooral metaal (kleine koker & strip). Ik heb nu zo'n bi-metaal blad gekocht, maar voor (inox)koker draait de machine te rap. Het lijkt erop dat alleen van die horizontale lintzagen een toerental regeling hebben.

Hoewel ik liever 1 zaag zou bezitten zit ik er daarom aan te denken er een tweede lintzaag bij te kopen.

Frequentie regelaar erop en je kunt je toerental prima regelen
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gandel69 Bekijk Berichten
    Missen jullie niet een snelheidsregeling op de lintzaag?
    Ik ben zelf een fervent gebruiker van mijn lintzaag (kity 613) voor houtprojecten, maar als hobbyist wil ik ook zo nu en dan ander materiaal zagen. De laatste tijd vooral metaal (kleine koker & strip). Ik heb nu zo'n bi-metaal blad gekocht, maar voor (inox)koker draait de machine te rap. Het lijkt erop dat alleen van die horizontale lintzagen een toerental regeling hebben.

Hoewel ik liever 1 zaag zou bezitten zit ik er daarom aan te denken er een tweede lintzaag bij te kopen.
    De Scheppach HBS 32 vario heeft een regelbaar toerental en ook Axminster heeft een paar modellen met een regelbaar toerental. Ik denk dat er zo weinig modellen zijn omdat je bij een lintzaag voor metaal eigenlijk het zaaglint moet koelen met koelvloeistof. En dat werkt natuurlijk niet handig als je ook met hout wil werken. De koelvloeistof trekt in het hout en geeft daardoor problemen bij de afwerking. En de combinatie van zaagsel en koelvloeistof geeft een bende.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L.N. Bekijk Berichten
    De Scheppach HBS 32 vario heeft een regelbaar toerental en ook Axminster heeft een paar modellen met een regelbaar toerental. Ik denk dat er zo weinig modellen zijn omdat je bij een lintzaag voor metaal eigenlijk het zaaglint moet koelen met koelvloeistof. En dat werkt natuurlijk niet handig als je ook met hout wil werken. De koelvloeistof trekt in het hout en geeft daardoor problemen bij de afwerking. En de combinatie van zaagsel en koelvloeistof geeft een bende.

De grotere (meer industriële) lintzagen hebben een vloeistofpomp + opvangbak. De kleinere hobby modellen echter niet.

Ook gaat het me niet alleen om metaal, maar bijvoorbeeld ook kunststoffen. Een lintzaag is een prachtige veelzijdige machine, maar door de snelheid van zagen is het inzetgebied m.i. onnodig beperkt.
    Laatst gewijzigd door gandel69; 17-09-19 om 08:03.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door handig18 Bekijk Berichten
    Frequentie regelaar erop en je kunt je toerental prima regelen
    Zo'n frequentieregelaar zou een optie kunnen zijn. Ik vind ze alleen best aan de prijs en ik verwacht ook vermogensverlies. Bij het zagen van metaal wil ik dat juist niet hebben.

Tussenlager en een paar getrapte poelies. Op de 14"delta rockwell af fabriek leverbaar. Maar eenvoudig op een kity te kopieren.

De lintzagen die in de industrie voor metaal gebruikt worden heb ik nog nooit iemand op zien hout zagen. Wel het lint breken , door gat steken en weer lassen/slijpen etc zodat je een inwendige vorm kan zagen. Heb ik geleerd op een stempelmakerij toen ik nog wat in de metaal deed.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door L.N. Bekijk Berichten
    Dankjewel! De wielenset is een Bora/Portomate PM-2500. Die staat nu in het zwart op de website van GereedschapPro, maar ik heb dus de grijs/oranje versie. Volgens mij wordt deze ook onder andere namen verkocht. In de VS verkoopt Grizzly dezelfde.
    Ik heb nog even een vraag over de Portomate. Ik zie dat die slechts 2 sturende wielen heeft, is het dan makkelijk manouvreren met de zaag in een kleine ruimte? Ik heb nu de standaard Hammer stuurinrichting, maar die stuurt ook enkel aan één kant wat het niet echt handig maakt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fluo Bekijk Berichten
    Ik heb nog even een vraag over de Portomate. Ik zie dat die slechts 2 sturende wielen heeft, is het dan makkelijk manouvreren met de zaag in een kleine ruimte? Ik heb nu de standaard Hammer stuurinrichting, maar die stuurt ook enkel aan één kant wat het niet echt handig maakt.
    Ja, het sturen gaat goed. Als je 4 zwenkwielen gebruikt, draait de lintzaag een zijdelings stukje als je 180 graden van richting verandert. Hierdoor kun je de zaag niet strak tegen de muur zetten. Om het wat te verduidelijken: je parkeert de zaag vooruit tegen de muur waardoor de zwenkwielen naar achteren zijn gericht. Als je nu de zaag achteruit van de muur af haalt, dan draaien de zwenkwielen naar voren en om naar voren te draaien beweegt de zaag een stukje naar links of naar rechts en wat naar voren. Zolang je ruimte hebt is dat geen probleem, maar bij strak tegen de muur parkeren wel. Daarnaast wil je een lintzaag eigenlijk maar 1 richting bewegen (dwars op de zaagrijchting), want het is een smal en hoog apparaat dat sneller omvalt. Met 4 zwenkwielen kun je de zaag ook in de verkeerde richting verplaatsen. Bovendien staat de zaag steviger met 2 bokwielen en 2 zwenkwielen, omdat de zaagrichting (en daarmee de duwkracht) haaks op de bokwielen staat.

Inca heeft een lintzaag met 3 snelheden.

Forum Rechten