Review Hammer N3800 lintzaag

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Inleiding
Een tijd geleden ben ik begonnen met het zoeken van een vervanger voor mijn Inca Euro 260 lintzaag en al snel kwam bleven er nog maar 2 modellen over. Dat waren de Hammer N3800 en de Record Power Sabre BS350. Tussen beide modellen zijn veel overeenkomsten, maar ook verschillen. De overeenkomsten zijn het vermogen (2 pk), afmeting van de tafel, totale afmeting, maximale zaagbreedte. De zaaghoogte is bij de Hammer 310 mm en daarmee iets hoger dan bij de Record Power (285mm). De wielen van de Hammer zijn ook iets groter (380 mm tegenover 350 mm). De Record Power heeft wat extra’s, zoals een bijstelbare langsgeleider, resaw bar en snel(ont)spanner voor het zaaglint. Het belangrijkste verschil is echter de prijs. De Hammer kost ongeveer €1600 en de Record Power €1200. Uiteindelijk heb ik niet echt een goed overwogen beslissing genomen. Soms wil je gewoon iets hebben, zonder dat daar echt de juiste argumenten voor zijn. Dat was in dit geval bij de Hammer.

De Hammer N3800 is het “instapmodel” van Hammer/Felder. Nu staat hier instapmodel tussen haakjes, want met een prijs van €1600 is het natuurlijk geen goedkope machine. Maar het is het goedkoopste model van Hammer. Hammer heeft ook nog de N4400 en dat is het grote broertje van de N3800. Deze heeft dezelfde zaaghoogte, een grotere zaagbreedte (410 mm) en een sterkere motor (3,5 pk). Beide modellen zijn gericht op particulieren of bedrijven die de machines niet continu laten draaien. Voor zwaar gebruik heeft Felder de FB-reeks.

z01.jpg

z02.jpg

z03.jpg

z04.jpg

z05.jpg

z06.jpg

Specificaties


  • Motorvermogen: 1,5 kW / 2 pk
  • Voltage: 230V of 400V
  • Zaaghoogte: 310 mm
  • Zaagbreedte: 360 mm
  • Lengte zaaglinten: 3556 mm
  • Breedte zaaglinten: 6-20 mm
  • Afmeting zaagtafel: 400 x 510 mm
  • Tafelzwenking: -5°– +45°
  • Hoogte tafel: 840 mm
  • Totale hoogte: 1750 mm
  • Diameter wielen: 380 mm
  • Aansluiting afzuiging: 120 mm
  • Gewicht: 150 kg

De Hammer is optioneel uit te rusten met X-life keramische geleiding of met een rij-inrichting. Beide opties heb ik niet genomen. Bij de keramische geleiding wordt, zoals de naam het al aangeeft, het zaaglint niet op zijn plaats gehouden door een metalen systeem, maar door 2 keramische blokjes. Dit zou als voordeel hebben dat het instellen van de geleiding gemakkelijker is en dat er minder warmte ontwikkeld wordt. Dat laatste is beter voor het zaaglint en zou er voor moeten zorgen dat de geleiding niet slijt. Toen ik mijn N3800 kocht was deze optie nog niet beschikbaar voor de N3800. De rijinrichting heb ik niet genomen, vanwege de prijs en dat het werkt met een losse arm. Mijn Hammer staat op een machineonderstel van Bora / Portamate, want dat was goedkoper en handiger.

Bouwkwaliteit en designkeuzes

Bij de bouwkwaliteit is duidelijk te zien dat Hammer/Felder uit de professionele markt komt. Nergens heb ik het idee dat de machine licht is ontworpen of heb ik het gevoel dat iets op termijn problemen gaat geven door slijtage. De lintzaag is zeer solide gebouwd en zeer netjes afgewerkt. Het kokerprofiel dat voor de stijfheid van de machine zorgt is groot en dik, waardoor er geen enkele beweging in de machine zit. De wielen zijn van gietijzer en overal perfect afgewerkt. Ze zijn voorzien van een rubberachtig loopvlak en dat ziet helemaal in het midden van het wiel. Ze draaien natuurlijk ook zeer soepel. De tafel is helemaal vlak en perfect afgewerkt. De verf en andere afwerking was ook overal perfect. Ik heb het gevoel dat de afwerking en uitrusting overal overkill is, wat natuurlijk niet erg is.

Mijn eerste schrik kwam bij het uitschakelen van de machine. Er kwam een brommend geluid en ik was bang dat ik iets fout had gedaan. Maar het was gewoon de rem die bij het uitschakelen het zaaglint laat stoppen. Dat geluid is even wennen, maar het is erg fijn (en veilig) dat het zaaglint zo snel stopt. Dat had mijn Inca niet en ik stond vaak even te wachten tot het lint stil stond voordat ik verder kon.

Het afstellen van het bovenste wiel om het zaaglint te tracken gaat zoals bij de meeste andere lintzagen, namelijk met een wiel aan de achterzijde van de zaag. Deze kun je met een tweede hendel borgen. De N3800 is heel vergevingsgezind, want je hoeft het zaaglint niet heel exact op de juiste plek te zetten. Het blijft op veel plekken op het wiel op zijn plek, zonder naar voren of achter te lopen. Well done, Hammer!

De achterkant van de machines met de bediening voor de tracking van het zaaglint en de knoppen voor de hoogteinstelling:

z07.jpg
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Er ontbreekt wel een snelspanner. Tegenwoordig zijn er genoeg machines waar je het lint van de spanning kunt halen met een hendel. Dat is handig om na gebruik het lint van de spanning te halen en bij gebruik weer snel terug op spanning te brengen. Het is jammer dat een machine in een hogere prijsklasse, zoals de N3800, dat niet heeft.

De langsgeleider bestaat uit een gietijzeren deel en een aluminium extrusie. Het gietijzeren deel gaat over een metalen staaf. Deze staaf is aan de zijkant van de tafel bevestigd en kan bijgesteld worden, zodat de langsgeleider evenwijdig loopt aan de tafel. De eerste keer instellen is wat gedoe, maar daarna hoef je dat niet meer te doen. De langgeleider heeft aan de onderzijde plastic nopjes, waardoor deze heel soepel over de tafel glijdt. Het aluminium deel kan aan beide zijdes van het gietijzeren deel gezet worden, zodat deze zowel rechts als links van het zaaglint geplaatst kan worden. De extrusie is relatief hoog, waardoor deze veel steun geeft bij het zagen van hoge delen. Deze kan ook op zijn kant worden gezet bij het zagen van plat materiaal. Natuurlijk kan de extrusie naar voren verschoven worden.

z08.jpg


z09.jpg

z10.jpg

De langsgeleider is verder niet aan te passen, dus ook geen micro adjust. En dat is heel jammer. Zoals gezegd is de Hammer zeer vergevingsgezind bij de tracking. Maar het zaaglint staat iets naar binnen of buiten gedraaid als het lint niet helemaal in het midden zit. Dat is bij de meeste zaagsnedes geen probleem. Maar bij het herzagen of zagen van fineer is dat wel een probleem. Je moet dan met wat trial and error het lint bij blijven stellen totdat het goed is. Andere lintzagen, zoals de al genoemde Record Power Sabre, hebben de mogelijkheid om de langsgeleider bij te stellen. Dat is natuurlijk sneller en gemakkelijk dan het lint bij te stellen.

De hoogteinstelling van de bovenste geleiding gaat met een knop de achterzijde en een borgknop aan de zijkant. Over dit systeem ben ik niet zo tevreden. Het gaat niet heel soepel, omdat er metalen strip mee naar boven of beneden gaat. De functie van deze strip is mij niet zo duidelijk. Bij andere zagen is dat om te voorkomen dat het zaaglint jou kan raken als het eraf loopt en soms houdt het ook wat zaagstof tegen. Maar door het ontwerp van de Hammer heeft het beide functies niet echt. Het is echter zo ontworpen dat het metaal onder druk staat en langs een ander gebogen stuk metaal gaat. Hierdoor ontstaat veel weerstand. Ik zit eraan te denken om deze strip metaal gewoon te verwijderen.

Een groter probleem is dat de hoogteinstelling niet helemaal recht naar boven gaat. Dit heeft als gevolg dat je elke keer de geleiders voor het zaaglint moet bijstellen als je de zaaghoogte verandert. Dat is zo gedaan, maar het zou niet nodig moeten zijn. Dit is een probleem dat ik niet alleen heb, maar ook andere gebruikers van een Hammer N3800 of N4400 maken hier melding van.

De geleiding van het lint is zoals bij zo veel machines. De bovenste geleiding bestaat uit een 3 “schijven”. Twee om de zijwaartse beweging op te vangen en een voor de beweging naar achteren. Deze zijn allemaal in te stellen zonder gereedschap en dat gaat snel en soepel. Voor de onderste geleider geldt hetzelfde. Echter heb je voor de achterste geleider een ring- of steeksleutel nodig. Waarschijnlijk is dit gedaan omdat je er anders slecht bij kunt door de beperkte ruimte. Maar een andere en betere oplossing had ik eigenlijk wel verwacht, want nu kom je er nog steeds niet goed bij en je moet gereedschap pakken om de geleider in te stellen.

De lintgeleiding doet zijn werk goed, maar het is een traditioneel systeem. Tegenwoordig zijn er genoeg machines die lagers gebruiken. De “schijven” van N3800 bevatten ook lagers, maar die staan niet met de draairichting tegen het lint. Het systeem met lagers is vergevingsgezinder en minder gevoelig voor slijtage.

z11.jpg

z12.jpg

Nog een puntje van kritiek: het slot voor verstekgeleider heeft geen standaard maat. Hierdoor ben je “verplicht” op de relatief dure verstekgeleider van Hammer (€195) te kopen of zelf iets te maken. Ik heb het laatste gedaan door een goedkopere verstekgeleider aan te passen. Hammer heeft wel nog een goedkopere verstekgeleider, maar die komt slecht uit de reviews. Dit is een jammere designkeuze, want het beperkt de gebruiker onnodig.

z13.jpg

De hoek van de tafel kan ingesteld worden op -5° tot +45°. Dat bereik is in de praktijk voldoende. Het verstellen gaat met een hendel die los bij de machine zit. Je kunt deze op de machine laten zit een, maar valt er snel af als je de machine verplaatst. Waarschijnlijk is voor deze hendel gekozen zodat je genoeg kracht kunt zetten om de tafel te verzetten. Voor de grote Felder lintzagen is dat misschien nodig, maar bij de N3800 niet. Hierdoor was een vaste hendel of wiel handiger geweest, want nu zit je met een losse hendel en die ben je natuurlijk altijd kwijt. De tafel heeft een positief stop op 0 graden, waardoor je snel en precies terug kunt naar haaks zagen.

Zonder hendel:

z14.jpg

Met hendel:

z15.jpg

De afzuiging gebeurt door een enkele 120 mm aansluiting linksonder in de machine en deze is redelijk effectief. Echter snap ik de plaatsing niet. Veel andere machines hebben 2 aansluitingen of een (enkele) aansluiting dichter bij de onderste geleider. Daar zuig je het stof af voordat het verder in de machine komt. Nu is de afzuiging van de N3800 niet slecht, maar het had beter gekund indien de afzuiging op een ander plaats zat.

De N3800 wordt op een pallet geleverd en het enige dat gedaan moet worden is de tafel monteren en de langsgeleider afstellen. Daarna is de lintzaag klaar voor gebruik.

Zagen
Het belangrijkste van een lintzaag is natuurlijk de zaagkwaliteit. Ik heb een aantal Tuff Saws zaaglinten besteld en door de combinatie van zaaglint en machine zijn de resultaten zeer goed. Je merkt dat de machine genoeg power heeft om te zagen en tegelijk zeer solide is gebouwd om alle krachten op te vangen. Je kunt het lint op gemakkelijk voldoende spanning zetten. 25 cm eiken herzagen gaat zonder problemen en ik merk niet dat de motor het moeilijk heeft of dat het toerental terugloopt. De geleiding doet goed zijn werk. Het is zonder problemen mogelijk om over die hoogte fineer te zagen van 1 mm of iets minder. Er kunnen zaaglinten op met een breedte van 6 mm tot 20 mm, waardoor je genoeg keuze hebt. Met het smalste lint kun je relatief kleine bochten maken, terwijl je met het breedste lint goed recht kunt (her)zagen. Ik heb nergens het idee dat ik tegen de grenzen van de machine loop. Natuurlijk komt dat wel omdat ik als hobbyist geen extreme eisen stel. Als professionele gebruiker die honderden meter 31 cm hardhout herzaagt kan dat anders zijn.

Conclusie
Mijn conclusie is wat dubbel. De machine is redelijk kaal ontworpen en geleverd. Het heeft een beetje het gevoel om nu te rijden in een dure luxe auto van 20 jaar geleden. Je ziet de kwaliteit en voelt de power, maar tegelijk mis je een aantal features die nu standaard zijn bij veel goedkopere modellen. Om nog eens de vergelijking te maken met de veel goedkopere Record Power Sabre 350: die heeft wel een snelspanner voor het zaaglint, een langsgeleider met micro adjustment, het systeem met lagers voor de lintgeleding en komt standaard met een resaw bar. Voor de prijs van de Hammer zou je toch wel een aantal van die features verwachten.

Maar aan de andere kant krijg je een zeer solide machine met een hoge bouwkwaliteit. Dit heeft niet alleen het gevolg dat het zagen zonder problemen gaat, maar ook dat je waarschijnlijk een machine hebt die nog heel wat jaren mee kan. Het is duidelijk ontworpen vanuit een eisenpakket van een professionele gebruiker. Die hoge bouwkwaliteit zit in alle onderdelen en in de afwerking, zoals de verf. Dit maakt ook dat je de Hammer elke keer met veel plezier gebruikt.

Zou ik de Hammer nog steeds kopen? Dat is een beetje een lastige, want ik heb de Hammer meer gekocht met mijn hart dan met mijn hoofd. Door de vergelijking met de Record Power Sabre BS350 lijkt het soms of ik meer naar die machine neig. Maar dat is onterecht. Ik heb de Sabre wel kunnen zien, maar niet kunnen testen waardoor ik de minpunten van de Sabre niet ken. We is duidelijk dat de Sabre een wat mindere afwerking van bepaalde delen heeft. Zo waren de voorkanten van de wielen niet zo fijn afgewerkt, wat mogelijk zorgt dat de Sabre minder soepel loopt dan de Hammer. Ook moet het zaaglint door een smaller sleuf, waardoor het vervangen van het zaaglint moeilijker is. Zo zijn er vast nog meer zaken die bij de Hammer beter zijn dan bij de Record Power. Ik denk dat ik de Hammer weer zou kopen als ik de keuze nogmaals moest maken.

Hammer/Felder zou de Hammer eigenlijk een update moeten geven en een aantal van de al genoemde features moeten toevoegen en dan hebben ze echt een winnaar.

Pluspunten

  • Bouwkwaliteit en afwerking is van hoog niveau
  • Tracken lint is vergevingsgezind
  • Het vermogen is meer dan voldoende
  • De langsgeleider is van hoge kwaliteit en beweegt heel soepel

Minpunten

  • “Kale” machine met relatief weinig features
  • Opnieuw instellen geleiders bij verandering hoogte
  • Het systeem van de geleiders zaaglint kant wel een update gebruiken
  • Geen snelspanner voor het zaaglint
  • Locatie afzuiging kan beter
  • Losse hendel voor het kantelen van de tafel
  • Niet-standaard slot voor de verstekgeleider
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Mooi uitgeschreven, as usual! :)

De metalen strip zit er volgens mij ook gewoon ter bescherming voor de vingers wanneer de zaag loopt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mooi uitgeschreven, as usual! :)

De metalen strip zit er volgens mij ook gewoon ter bescherming voor de vingers wanneer de zaag loopt.

Ja, daar is het normaal wel voor, maar bij de Hammer is de zijkant al zo gesloten dat de strip weinig meer toevoegt.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Goede review. Dank daarvoor. Persoonlijk denk ik dat gereedschap kopen net zoiets is als het kopen van een auto/boot/motorfiets: de emotie spreekt altijd een stevig woord mee. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan:rolleyes: (de uiteindelijke keuze dus).
Ik ben mij ook aan het orienteren op een andere lintzaag. De capaciteit van mijn EB zaag voldoet niet meer voor wat ik er mee wil doen.
Ook ik heb de Record Sabre 350 in beeld, maar ik kijk ook naar de Jet en de Laguna, naast de Hammer. Het is een lastige keuze als je alleen de ratio laat preveleren. Gelukkig hoeft het niet altijd volgens de ratio:cool:.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook een NN3800. Ik heb er enkele kleine aanpassingen aan gedaan. Onder aan de deur heb ik een tochtborstel geplaatst omdat er anders vrij veel zaagsel onder uit komt.
Het boutje voor het vastzetten van het achterwiel van de geleiding beneden heb ik vervangen door een bout met vleugelmoer die buiten de machine komt. Veel handiger dan het geklooi met een steeksleutel. Ook wel vreemd dat daar af fabriek geen vleugelmoer op zit.
De afzuiging is wel iets meer naar het midden verplaatst.
Verstekgeleider heb ik niet en nooit gemist. Ik heb ook nog nooit de tafel onder hoek versteld.
De plastiek inlay rond het zaaglint is bij mij al lang vervangen door een zelf gemaakt (gedraaid) houten blokje. Ik weet zelfs niet of dit onderdeel leverbaar is. Naar mijn mening is dit verbruiksmateriaal, maar ik vind het niet terug in de Feldershop.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Die tochtborstel is een goede tip! Ga ik ook monteren op de mijne, want er komt inderdaad best veel stof onder de deur uit. Het kunststof plaatje zal te bestellen zijn via een onderdelenlijst, maar niet via de catalogus. Het schuin verstellen van de tafel is hier toch al een paar keer heel handig gebleken. Vrijdag nog, bij het wegzagen van 1 hoek aan deze tafelpoten:

20190914_184818.jpg

Hiervoor heb ik wel de alu extrusie los op de tafel moeten klemmen...
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Goede review. Dank daarvoor. Persoonlijk denk ik dat gereedschap kopen net zoiets is als het kopen van een auto/boot/motorfiets: de emotie spreekt altijd een stevig woord mee. Niet omdat het nodig is, maar omdat het kan:rolleyes: (de uiteindelijke keuze dus).
Ik ben mij ook aan het orienteren op een andere lintzaag. De capaciteit van mijn EB zaag voldoet niet meer voor wat ik er mee wil doen.
Ook ik heb de Record Sabre 350 in beeld, maar ik kijk ook naar de Jet en de Laguna, naast de Hammer. Het is een lastige keuze als je alleen de ratio laat preveleren. Gelukkig hoeft het niet altijd volgens de ratio:cool:.

Natuurlijk speelt emotie mee, maar een review moet ook ergens objectief zijn en dat is emotie natuurlijk niet echt objectief. Maar ik heb het wel vermeld aangezien het wel mee heeft gespeeld. In de meeste gevallen probeer ik de emotie zo veel mogelijk uit te schakelen, want anders kom ik uit bij machines die min bankrekening niet leuk vindt. :rolleyes:

De keuze voor lintzaag is wel een lastigere omdat er zo weinig echte reviews zijn. En doordat de reviews zo verschillend zijn, zijn ze lastig onderling te vergelijken.

Ik heb ook een NN3800. Ik heb er enkele kleine aanpassingen aan gedaan. Onder aan de deur heb ik een tochtborstel geplaatst omdat er anders vrij veel zaagsel onder uit komt.
Het boutje voor het vastzetten van het achterwiel van de geleiding beneden heb ik vervangen door een bout met vleugelmoer die buiten de machine komt. Veel handiger dan het geklooi met een steeksleutel. Ook wel vreemd dat daar af fabriek geen vleugelmoer op zit.
De afzuiging is wel iets meer naar het midden verplaatst.
Verstekgeleider heb ik niet en nooit gemist. Ik heb ook nog nooit de tafel onder hoek versteld.
De plastiek inlay rond het zaaglint is bij mij al lang vervangen door een zelf gemaakt (gedraaid) houten blokje. Ik weet zelfs niet of dit onderdeel leverbaar is. Naar mijn mening is dit verbruiksmateriaal, maar ik vind het niet terug in de Feldershop.

Is het mogelijk om een paar foto’s te posten van de aanpassingen? Ik ben daar wel benieuwd naar.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Bedankt voor de tip, sinds kort heb ik deze lintzaag ook. De zaaglinten zijn besteld bij Tuffsaws, dus binnenkort kan ik die gaan gebruiken.
Eerste wat ik tot nu toe kan melden is dat ik de tafel wel wat laag vind (maar meer ervaring zal dit wel uitwijzen) en dat een lampje dicht bij ook wel handig is
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Goeie review L.N.
Het was voor mij ook een moeilijke keuze tussen deze hammer (de 4400 in mijn geval) en de sabre 450.
Het is voor mij dus wel de sabre 450 geworden eigenlijk ook vanwege de dingen die jij al in je review noemt, de snelspanner en de micro-adjust.

Voor mij is het mijn eerste serieuse lintzaag, dus is het moeilijk vergelijken wat er nu beter en slechter is, maar als ik een paar maanden verder ben en wat meer ervaring met heb de sabre 450, wil ik er ook wel een review over schrijven mocht daar behoefte aan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
132
17
Haarlemmermeer
Die review zou ik wel graag zien. Een lintzaag staat hier ook nog op de wensenlijst voor de toekomst.
Deze in ieder geval met erg veel plezier gelezen en nu een goed beeld van de Hammer.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Zeker goede review.

Zelf ook zitten twijfelen, maar uiteindelijk ook voor een Sabre 450 gekozen.

Bij de hoogte verstelling moet je ook elke keer de zij en achtergeleiding bij stellen ( helaas )
En verder heb ik ook een verhoging gemaakt om de werkhoogte wat aangenamer te krijgen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Bedankt voor de tip, sinds kort heb ik deze lintzaag ook. De zaaglinten zijn besteld bij Tuffsaws, dus binnenkort kan ik die gaan gebruiken.
Eerste wat ik tot nu toe kan melden is dat ik de tafel wel wat laag vind (maar meer ervaring zal dit wel uitwijzen) en dat een lampje dicht bij ook wel handig is

De tafel is inderdaad niet hoog en ik twijfelde of ik dat als negatief aspect zou vermelden. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan, omdat de ideale hoogte van de tafel afhankelijk is van de werkzaamheden. Bij bv herzagen zou het beter zijn als de tafel wat hoger is, maar bij het zagen van kleine zaken is de hoogte wel fijn. Bri heeft zijn N3800 op een plaat met wielen gezet. Op die manier is de tafel natuurlijk een stukje hoger.

Zeker goede review.

Zelf ook zitten twijfelen, maar uiteindelijk ook voor een Sabre 450 gekozen.

Bij de hoogte verstelling moet je ook elke keer de zij en achtergeleiding bij stellen ( helaas )
En verder heb ik ook een verhoging gemaakt om de werkhoogte wat aangenamer te krijgen

Goed om te weten dat de Sabre dat ook heeft. Vreemd vind ik het wel, want zo moeilijk lijkt het mij niet om een systeem te maken dat daar geen last van heeft.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Goed om te weten dat de Sabre dat ook heeft. Vreemd vind ik het wel, want zo moeilijk lijkt het mij niet om een systeem te maken dat daar geen last van heeft.[/QUOTE]

Helemaal mee eens !

Maar de andere optie's maken dat weer goed.

Als je een ( nieuw ) lint moet afstellen zit er dan een vrijloop op ?

De Sabre kan je in vrijloop schakelen nl.
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Die vrijloop is wel handig inderdaad (althans voorzover ik heb kunnen proberen).
Wacht nu nog eerst op mijn nieuwe zaagjes.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik keek deze week een filmpje waar iemand tijdens het herzagen gewoon doodleuk even de geleiders hoger regelde en werd spontaan jaloers :rolleyes:

Persoonlijk vind ik de tafelhoogte oké, ik heb wel de wielenset eronder staan dus dat verhoogt het blad met een paar centimeter. Bij het verzagen van balken wil je deze hoogte wel hebben, bij het fijnere werk zoals zagen van curves mag het gerust 15-20 cm hoger liggen. Ik heb daarom mijn oude BAS315 gehouden omdat de werkhoogte met het onderstel een goede 20-25 centimeter hoger is tov de Hammer. Werkt toch wel een pak aangenamer als je precies wilt zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.