Welk hout voor hekwerk balkon jaren 20 woning

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Goedendag medeforumlezers,

Heb het formum al een paar keer doorgeplozen maar niet gevonden wat ik zocht.

Ik heb een klein klusje aangenomen om twee stukjes van een hekwerk op een balkon te vervangen want die zijn totaal verrot. Het is volgens mij hout wat er 30 jaar aangezeten heeft. Geen hardhout maar wel hout met weinig noesten.
Welk hout is geschikt om als hekwerk te gebruiken? Het bestaat uit twee liggers. 45*70 en planken 20*100 die op 20 cm afstand van elkaar zitten.
Nu had ik voor de planken gedroogd lariks in gedachten ivm de duurzaamheidsklasse, maar aangezien ik geen gedroogde balkjes in dat formaat tegen kom, moet ik planken gaan lamineren of bijvoorbeeld weer Red Ceder nemen.
Ik heb ongeveer 5 meter balk nodig en 4 meter plank. Het is de bedoeling dat het wit geschilderd wordt en dat de plankjes een gevreesd randje krijgen.

Ik kan ook Douglas kopen dat is niet duur en soms zit er een balkje tussen zonder al te veel scheuren/noesten maar dan zit ik met de vochtigheid en vocht opsluiten achter verf lijkt mij niet handig.

Het stel wat mij opdracht heeft gegeven wil er eigenlijk geen omkijken meer naar hebben de komende 15 'a 20 jaar. Nu heeft iemand het middenstuk van het hekje al vervangen door vurenplanken van de gamma (gezien de noesten, de tekening het slechte schilderwerk), maar hoe lang zou dat goed gaan?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Lariks. Met de 1e Google zoekopdracht: [FONT=Verdana,Arial,Tahoma,Calibri,Geneva,sans-serif]https://www.janjp.nl/product-categorie/hout/lariks-hout/lariks-balken/

[/FONT]
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo vurenhout buiten maximaal 5 jaar ongeveer maar dat hangt van veel factoren af
De genoemde houtsoorten die je noemde lijken mij prima
Douglas kan ook prima en is vaak niet te duur
Alleen moet je dat wel goed uitzoeken want knoesten kunnen soms vervelend doen succes met je project
Mvg Leroy
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Lariks. Met de 1e Google zoekopdracht: https://www.janjp.nl/product-categorie/hout/lariks-hout/lariks-balken/

Klopt maar de verzendkosten staan in geen verhouding vind ik en het is de vraag of het gedroogd is. Denk dat ik maar bij AF langs ga en kijken of die toch nog een balkje in het goede formaat hebben en dan kan ik gelijk bij die groene winkel aan.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
AF heeft vooral (ruw) gezaagd hout, met handels afmetingen. Je zult daarna nog even met de schaaf of door vandiktebank moeten gaan. Ikweet niet of dit wel jou bedoeling is.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
AF heeft vooral (ruw) gezaagd hout, met handels afmetingen. Je zult daarna nog even met de schaaf of door vandiktebank moeten gaan. Ikweet niet of dit wel jou bedoeling is.
Dat is geen probleem, probleem is een beetje de keus en de prijs. Met prijzen per meter en per m3 weet je nooit van te tevoren wat het gaat kosten en als niet precies kunt krijgen wat je eigenlijk hebben wilt kom je met meer hout thuis dan noodzakelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.