Welk gereedschap huren (Tafelblad)

Janus1

Nieuw lid
10 apr 2016
2
0
Hallo ,

Ik heb een vraagje over het kleiner zagen van een tafelblad van Amerikaans notenhout 4 cm dik .
Dit tafelblad is nu 2 meter x 1 meter en moet worden 1,6 meter x 0,85 meter tevens komt er een nieuw onderstel onder van metaal.
De tafel heeft nu poten op de hoeken van notenhout welke komen te vervallen, en het blad wordt bijeengehouden d.m.v twee klampen welke ik ook moet verplaatsen en inkorten.
Waarmee kan ik het makkelijkste dit recht afzagen, een cirkelzaag huren met een rechte lat als geleider of een invalzaag met geleiders.

bij voorbaat dank
Hans
 

rijsdijk

Nieuw lid
22 okt 2018
14
0
Noord-Holland
Hoi Janus, welkom op dit forum! Beide zagen zijn hiervoor geschikt. Geleider is wel aan te raden. Deze kun je eventueel ook zelf maken van een lange lat, maar dan moet je wel goed opletten dat deze recht is! Gebruik een mooie fijne scherpe zaag, dan voorkomt onnodige splinters. Afplakken van de zaagsnede zou ook nog kunnen als je bang bent voor splinters. Zorg in ieder geval dat je goede ondersteuning hebt van beide zaagdelen tijdens het zagen. Als je dit niet doet, dan kan het zijn dat een van je zaagdelen doorschiet en dan neem je vaak eens stukje hout van een van de delen mee. Mijn persoonlijke keuze zou naar een invalzaag gaan, maar dat is puur omdat ik die voor het grijpen met geleiders/stofafzuiging en deze gewoon met minder operationele ruimte bedienen is in mijn kleine werkplaats.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien kan je de vraag ook anders stellen. Wie heeft een geschikte zaagtafel en wil me tegen een kleine vergoeding helpen? Er gaat vast wel iemand in de buurt zijn die je uit de nood wil helpen. Wel even je locatie vermelden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zitten die klampen aan het uiteinde van het blad? Of onder het blad?

Als ze aan het uiteinde zitten, dan zullen die opnieuw vastgemaakt moeten worden, je hebt dan meer gereedschap dan alleen zo'n zaag nodig.

Als ze er onder zitten, dan loop je het risico om aan de kopse kanten plotseling te zien hoe de planken aan elkaar zitten, de kans dat je bv. een domino doormidden zaagt die dan net zichtbaar is, is aanwezig.
 

Janus1

Nieuw lid
10 apr 2016
2
0
Sorry voor de late reactie, wat aan het klussen bij mijn zoon zijn nieuwe huis.
De klampen zitten niet op het uiteinde van het blad , en nee niet aan gedacht van de domino's dat ik deze wel eens tegen zou kunnen komen tijdens het zagen.
Maar als eerste de tafel maar op lengte zagen zodat ik eventueel zichtbare domino,s uit het zicht zet tegen een muur, daarna de breedte van de tafel zagen en dit bepalen aan de hand van het afvalstuk zodat ik op de breedte geen zichtbare domino's hebt.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Voor de zijkanten invalszaag want dat geeft meestal minst gerafelde randen en een afkortzaag om de klampen in te korten, dat is niet handig met een invalszaag, of je moet allerlei hulpstukjes maken.

Fotootje zou wel helpen inschatten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.