Keuze juiste festool zaagtafel

Vuursteen

Nieuw lid
3 feb 2011
11
0
Als beginnend houtbewerker heb ik toch maar besloten om mijn groene Bosch cirkelzaag in te ruilen voor een Festool zaagtafel. Aangezien ik niet beschik over een vaste werkplaats leek mij de Festool CS50 EB/CS70 EB een goede optie aangezien de tafels redelijk hanteerbaar en verplaatsbaar zijn waarbij er geen concessies hoeven te worden gedaan m.b.t. tot zaagprecisie.

Na een bezoek te hebben gebracht aan een vakwinkel kwam ik er achter dat Festool ook nog een CMS TS 55 set kan leveren waarbij de zaagmodule eventueel nog vervangen kan worden door bijvoorbeeld een freesmodule. Het voordeel van een dergelijke zaagtafel is dat de zaag ook nog eens eraf gehaald kan worden om dan vervolgens ingezet te worden voor grotere werkstukken in combinatie met een zaaglineaal.

Ik probeer mij even voor te stellen wat de beste keuze voor mij zou kunnen zijn. Ik verwacht de zaag voornamelijk in te gaan zetten voor hobbymatig gebruik waarbij er verschillende soorten hout mee gezaagd gaat worden, van MDF tot en met de hardere houtsoorten (eiken, beuken, etc). Zowel in de lengterichting als in de breedte (afkorten).

Belangrijke vraag is is een 1200 Watt zaagmachine voldoende voor dit soort werk of kun je dan beter de 2200 Watt zaag kopen in de uitveoring van de Precisio CS70 EB, waarbij de zaag helaas niet mobiel ingezet kan worden. Is de schuiftafel die standaard aanwezig is op de CMS TS 55 een toegevoegde waarde. Wat zijn de nadelen en wat zijn de voordelen van de diverse tafels of moet ik wellicht helemaal geen Festool nemen maar iets anders (budget is maximaal 1500 a 2000 euro). :roll:
 

tools

Nieuw lid
31 jan 2011
11
0
Beste vuursteen

Het LIJKT makelijk dat je met een onderstel alles kunt maar je blijft aan het veranderen,
heb je net alles omgebouwt om te frezen moet je toch weer zagen, je zult zien dat gebeurt altijd. 1200 watt vindt ik persoonlijk wat weinig maar een ander zal zich er misschien goed mee reden.

Groet tools
 

Tureluur

Actieve deelnemer
11 jan 2011
27
0
Hallo Vuursteen,

Toen ik jou vraag las kon ik het(voor het eerst) niet laten om daarop te reageren, dit is namelijk m'n eerste post op dit forum :p
Ongeveer een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze. Ik had al een tijdje van een vriend van me een cms-ts55 van festool geleend, en nu wilde ik zelf ook zoiets hebben. Vooral de combinatie van het gebruik als losse cirkelzaag en zaagtafel maakt hem erg aantrekkelijk. Het is een goede precieze tafel en met die 1200 watt heb ik toen iets 80 meter 42mm dik beuken gezaagd in 1 avond (dat waren 100 stoelpoten..). Maar ik had al een losse festool zaag (de oudere atf55) welke niet in dit systeem past. Een nadeel vond ik dat de maximale breedte van de tafel (zonder uitbreidingen) erg beperkt (uit mijn hoofd een cm of 15?) bij gebruik van de parallel aanslag. Nou verkopen de heren van festool hiervoor wel uitbreidingen, maar deze zijn in mijn ogen bezopen duur.
Een groot voordeel van de cs-50 en cs-70 is de trekfunctie. In zijn stand als trekzaag kan je hele lange planken moeiteloos mee afkorten, en ook bij bijv. laminaar leggen ed. werk dit fantastisch. De cs-70 heeft ook tenminste een beetje zaaghoogte waardoor je in verstek nog redelijk dik hout kan verzagen. Voor mij was dit helaas echt te duur. En zelfs voor de tweedehands machines worden soms wonderbaarlijk hoge prijzen geboden. Ik ben toen zelf op de Metabo Uk 290 set uitgekomen. Voor iets meer dan het geld van de kale festool (1450 ongeveer) heb je er de tafeluitbreidingen erbij, en hij heeft een trekfunctie. Ook is het geheel net wat zwaarder/lomper uitgevoerd dan de festool cms. De festool is dan wel iets makkelijker te tillen, maar hij is wel erg wiebelig als je iets grotere stukken hout op wilt verzagen. De Metabo heeft daar veel minder last van, en hij heeft ook een trekfunctie. Verder is hij 1,8 Kw, en heeft een max, zaaghoogte van 60mm. Ik moet wel zeggen dat de zaagblad maat waarmee je tot 60mm een maat is die bijna alleen metabo verkoopt, namelijk 220mm doorsnede. Ik koop zelf meestal 216, wat een normalere maat is. Als je hem veel moet verslepen is hij misschien wel wat lomp, maar ik vind hem concurrentie waardig. Op youtube staat een wel hip promofilmpje ervan. Ik heb ook de Flexo tafel erbij als 2e tafelverlenging. Hier kan je ook een frees in hangen, maar daar ben ik iets minder over te spreken. Het plateau van de frees ligt net iets dieper dan het frame wat niet erg gewenst is. Ik ga dit zelf nog wel eens veranderen, maar ik gebruik bijna nooit een freestafel. Verder ben ik dik tevreden over deze tafel en vindt ik het jammer dat hij zo onbekend is. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

MvG
Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Op mijn enorme zolder staat een Precisio 50. Over het algemeen zwaar zat voor het hout wat ik ermee zaag. Het voordeel is dat de zaag licht is en je die dus makkelijk onder de arm slaat om mee nemen. Dit is echter ook een nadeel. Bij het zagen van zwaardere planken merk je het gemis aan gewicht enorm. Mijn schoonvader heeft de CS70 en dat scheelt een heel stuk.

Wil je de zaag meenemen op een klus?

Als ik nu weer een keuze zou moeten maken dan had ik waarschijnlijk voor een andere zaagtafel gekozen die wat meer massa had.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Rick, is het niet een optie om dit op te lossen door de poten vast te schroeven/bouten? Als de zaag op zolder staat, staat deze neem ik aan meestal wel op de zelfde plek toch? Kan je hier niet een grote plaat neerleggen en daar inslag moeren in slaan (of direct in je vloer), hoekprofielen aan je poten maken en met een boutje het geheel op zn plek zetten. Demonteren is een fluitje van een cent als je het spul niet te vaak hoeft te verslepen.

@VS, heb je niet echt een vaste werkplek of echt niet? Want als je ook maar enigzins de mogelijkheid hebt zou ik absoluut kiezen voor stationaire machines. Op bijv. marktplaats koop je een degelijk ding voor zo'n 4 á 500 euro (heb ik ook gedaan) en voor op de klus (en thuis het zagen van grote panelen, want dat gaat 'niet' op mn zaagtafel) heb ik een invalzaag (Makita) met 2x een lineaal van 1.40m. Eigenlijk krijg ik met deze combi alles wel gezaagd zoals ik het wil.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mooie eerste post van Tureluur... ik had nog nooit van de UKG 290 set gehoord. Toen ik met houtbewerken en klussen begon heb ik in de loop der tijd alles van Metabo gekocht, accuboren, schuurmachines, handcirkelzaag, decoupeerzaag, lopboren etcetera. Een hele kast vol. Ik heb er altijd veel plezier van gehad. In die tijd ging ik ze altijd met mijn vader kopen in Duitsland, in die tijd was elektrisch gereedschap daar nog tot zon 30% goedkoper (ver voor de euro :eek: ).

Later toen ik stationaire machines ging kopen heb ik ook gekeken naar de Elektra Beckum machines en Metabo machines. Dat in vergelijking to Scheppach. Toen vanwege kwaliteit, precisie en uitbreidbaarheid voor Scheppach gekozen wat heeft geleid tot een uit de hand gelopen verzameling blauw-geel ijzer in mijn werkplaats.

Toen recenter er de noodzaak was tot aanschaf van nieuw handgereedschap heb ik de afweging gemaakt tussen Makita en Festool. Metabo was al afgevallen, ik wou betere apparaten dan ik had en volgens mij kom je dan uit bij of de Makita's of bij Festool. Uit die 2 was gezien mijn gebruiksvoornemen de keuze snel gemaakt, Festool is meer afgestemd op de interieurbouwer / meubelmaker dan Makita. Makita is veel robuuster en zwaarder maar mist mijns inziens de finesse die Festool wel heeft, en Festool biedt bovendien het geïntegreerde denken in de systeemintegratie. Alle machines kunnen met accessoires door elkaar gebruikt worden al is het soms maar in kleine dingen zoals de systainers, de plug-it snoeren etcetera. Het is dus Festool geworden en dat heeft geleid tot een redelijke hoeveelheid Festool machines als vervanging van de Metabo collectie.

Lange inleiding tot mijn mening over de zaagtafelvraag maar zo begrijp je mijn achtergrond. Ik heb vorig jaar ook een Festool CMS tafel aangeschaft toen ik die voordelig kon rijgen via marktplaats. Ik had de set dus met roltafel erbij. Ik was meteen verslingerd aan het concept en aan de precisie. Bovendien was ik verbaasd over het feit dat je met de invalcirkelzaag in ingebouwde stand nog steeds 50mm kunt zagen. Een behoorlijke hoogte voor het meeste werk. Ik heb later bij de set een verbredingstafel en een lengteaanslag gekocht en ben dus nu compleet. Die tafel is bedoel voor als ik op lokatie iets ga doen of buiten bezig ben met niet al te zwaar hout. Voor de echte zware klussen heb ik de Scheppach Forsato XXL. Die Festool CMS set is echt top voor alles wat binnen de maten past van die machine en hij is supermobiel dus echt praktisch. Bovendien kun je de freesset erin kopen zodat je met je bovenfrees een behoorlijk volwaardige freestafel krijgt. Ja je moet hem ombouwen maar dat kost je echt niet meer dan 1 a 2 minuten als je de frees al in de moduledrager hebt gemonteerd. En zo vaak wissel je frezen en zagen ook niet af.

De Precisio 50 en 70 zijn natuurlijk nog beter en nog iets zwaarder, nadeel is dan weer dat je niet de modules uit kunt wisselen. In mijn beleving is 1200 watt genoeg voor de meeste zaagklussen tenzij je echt niks anders doet dan 30mm of meer hardhout verwerken.

Als je flexibel wilt blijven is de CMS set een prima tafel. Ik merk in de festool tafel de absolute precisie die je soms nodig hebt als je nauwkeurig wilt werken. De Metabo en Elektra beckums halen dat nivo van precisie en degelijkheidheid niet. Wel is het natuurlijk zo dat die UKG 290 set een stukje goedkoper is, je krijgt dus meer voor minder. Als je niet meteen de top wilt dan zou je daar prima mee uit de voeten moeten kunnen. Als je een gereedschapverslaafde wordt bestaat echter het risico dat je op een dag toch de Festool wilt en dan heb je eerst geinvesteerd in de Metabo wat je dan het nodige verlies op gaat leveren.

Als je uit deze machines je keuze maakt kun je niet verkeerd kiezen, das zeker.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Je kunt de cms ook met de TF75 combineren.
1600Watt en meer zaaghoogte (7 cm)
helaas niet een combi-voordeelset. Dus in verhouding duidelijk duurder dan de tf55 set.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zal ik het dan maar doen? Ja ik doe het:

Ga voor de Precisio 70 en behoud je bosch voor los werk, je komt altijd te kort aan zaaghoogte en de massa is wat fijner. Wat later misschien bosch inruilen voor een festool cirkelzaag kan altijd nog. Als je prsé ook iets met frezen wil kan je wellicht nog 2 hands ergens een basis (de voorloper van de CMS) op de kop tikken.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Ik heb net vanmiddag de cms besteld zowel zagen als frezen.
Ik heb hen samen met de mtf 3 en verlengstuk gekocht, en kan niet wachten tot de boel binnen is.
Ik zeg altijd, als je het verdriet van de hoge prijs allang ben vergeten, duurt het plezier van het product steeds voort. :D
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nou dan ben je wel een paar centjes lichter de winkel uitgegaan maar heb je ook spullen waarmee je een heel leven kunt doen. Heb je bij de CMS ook de verbreding besteld? Die is minstens zo belangrijk als de verlenging. En de roltafel is ook niet te versmaden voor zowel zagen als frezen.

Waarom heb je er ook een MFT bijgekocht, specifiek doel? Of gewoon als montage / werktafel.
 

Bertus

Actieve deelnemer
1 feb 2011
42
0
Ik heb de mft met verlenging gekocht.
Het nadeel is 6 poten op de grond maar als het goed is een stabiel geheel.
Ik kan het reletief makkelijk opbergen als ik het in klap.
Als ik de spullen binnen heb plaats ik wel foto's in een nieuw draadje.
Anders vervuil ik dit draadje.

Maar dit heb ik ongeveer gekocht.
81836d1219838249-new-release-festool-multifunction-table-mft-3-mft3_seite_4_5.jpg

Dan de bovenfrees of 1400 met een koffer freesjes (89 stuks geloof ik)
En de cms frees module.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vuursteen,
je bent van harte welkom om de cs50 precisio in zwolle te komen proberen. Ik heb alle toebehoren dus je kan dan precies kijken wat je wel en wat je niet wil.
 

Vuursteen

Nieuw lid
3 feb 2011
11
0
Hallo Rick,

Bedankt voor het aanbod, ik woon helaas nogal een eindje bij je vandaan (regio Rotterdam). Wel heb ik vorige week een demo gezien van de CS50. Er stond ook een CMS TS 55 maar deze heb ik niet werkend gezien. De CS 50 heeft de trekfunctie en dat heeft de CMS niet. Ik vraag me af of je met de CMS ook heel nauwkeurig planken kunt afkorten.Verder heeft de CS50 een 190 mm zaagblad en de TS55 een 160mm zaagblad. De TS75 kun je ook op de CMS zetten maar dan is de set relatief veel duurder in vergelijking met de CMS TS 55 set. Duidelijk is wel dat ik wil gaan voor Festool, van goed gereedschap heb je jarenlang plezier, ook het oog wil wel wat.
rickkoorman zei:
Vuursteen,
je bent van harte welkom om de cs50 precisio in zwolle te komen proberen. Ik heb alle toebehoren dus je kan dan precies kijken wat je wel en wat je niet wil.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Een tijd geleden had ik ook een tafelzaag ( Elektra Beckum) met trekfunctie. De nauwkeurigheid van die machine liet te wensen over maar de trekfunctie was heel interessant om af te korten. Vooral verstekken laten zich dan heel vlot zagen , je klemt de plank (of balk) vast en je kan dan veilig de zaag er doorheen trekken. En wat verschillende functies in één module bertreft : apart is beter. Ik heb nu een Hammer zaag/freescombinatie , en steeds staat er wel iets in de weg. Het is vooral plannen: alle zaagwerk na mekaar en dan frezen. Andersom lukt gewoonlijk niet :D
gr,
Danny
 

Vuursteen

Nieuw lid
3 feb 2011
11
0
Na veel wikken en wegen, peinzen, Youtube filmpjes bekijken en in ogenschouw genomen de vele berichtjes van forumleden die op deze thread hebben gereageerd heb ik zaterdagmorgen toch maar de knoop doorgehakt. Ik heb de CMS TS 55 aangeschaft in combinatie met twee 1400mm geleidelinealen met een tas. Nu nog even wachten tot het mooi weer wordt en dan ga ik de zaagtafel in gebruik nemen. Bedankt voor alle berichtjes en adviezen :) :) :)

Volgende aanschaf wordt waarschijnlijk de Freesmodule met bijpassende Festool freesmachine.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi setje vuursteen, heel veel plezier er mee. Bertus heeft ook een super mooie set gekocht. Ik heb zelf hier een cs50, die probleemloos het dikste en hardste hout zaagt, mits je het juiste zaagblad gebruikt, maar het is de eenvoudigste versie, met een schuiftafel. De zaagtafel is eigenlijk veel te klein qua tafeloppervlakte. Heb jaren geleden met veel plezier een cs70 set gehad met aan alle kanten aangehangen accessoires, dan is het ook weer een heel ding. Vandaar mijn keuze voor een cs50, maar moet toch maar eens kijken of ik er wat aan kan maken, om wat grotere delen te kunnen zagen.
Vandaar Bertus, dat ik jouw oplossing zo mooi vind, daar ga je veel plezier aan beleven.

jaap
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
welke accessoires zijn een must om de cms tafel een beetje behoorlijk te laten functioneren?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De schuiftafel en de langsaanslag. En als je dan nog geld overhebt zou ik roepen tafelverbredingen enn verlenging.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Op mijn CS70 gebruik ik inderdaad het meeste de schuiftafel en langsaanslag. De verlengingen zitten er vrijwel nooit op. Ook onmisbaar is natuurlijk een stofzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.