Glue up pot met deksel

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jan, erg bedankt voor je zienswijze en het geleverde commentaar waar ik erg blij mee ben.
De pot of als je het zo noemen wil een vaas, mijn gedachte was om het een pot te noemen en geen vaas, omdat de basis te groot van diameter is. De reden voor deze grotere basis diameter ligt ten grondslag aan de opbouw van de gelijmde constructie, deze is opgebouwd uit de beukenhouten rechte balkjes van 50mm, zodanig dat er een minimale binnendiameter van 92 mm (straal 46mm) uit gerealiseerd kon worden voor wat betreft de voet van de pot, en ook nog de eivormige delen die aan de oppervlakte zichtbaar zijn na afdraaien. Ik ben het met je eens dat het deksel niet vloeiend overgaat in de curve van de pot, maar zoals meestal kwam ik daar te laat achter, nadat de lijmconstructie van het deksel klaar was. Heb naderhand wel de gedachte gekregen om een nieuw deksel te maken, die wel de curve van de pot volgt, zodat ook de ring er beter uit komt te zien die het sluitvlak is van het deksel.
Hierbij voeg ik nog de gelijmde constructie van de pot zelf op tekening waarop je ook de minimale binnendiameter van de bodem van de pot ziet staan van 92 mm.(straal 46mm)

Daarop is ook de grootst mogelijke diameter van 142mm (straal 71mm)te zien van de pot en ook de grootst mogelijke diameter van 126mm (straal 63mm) aan de bovenkant van de pot.
Een sierlijke vaasvorm zat er gewoonweg niet in, of ik zou de balkjes een tapse vorm hebben moeten geven wat erg complex geweest zou zijn om die te maken, met de hand is dat ondoenlijk. Wel denk ik er sterk over om een nieuw deksel te maken, al was het maar dat die donkere sluitring van 6mm dikte op twee plaatsen brak, waar ik niet gelukkig mee was. Kon hem wel redelijk goed lijmen.
Nogmaals bedankt Jan.
Groetjes, Ad

Attached files
 

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Hallo Ad,

Ik heb ook stilletjes de creatie van de vaas/pot gevolgd.
Toen 'ie klaar was (met deksel) en vergeleek met de foto's zonder deksel vond ik hem eigenlijk mooier zonder deksel. Ik kan me wel vinden in het commentaar van Jan.
Naar mijn mening trekt de deksel, i.c.m. met de donkere rand, te veel aandacht.
Dat komt volgens mij door de vorm, die niet goed aansluit op vorm van de de vaas.
Om te illustreren wat ik bedoel heb ik twee variaties gefotoshopt.
Ben benieuwd naar je commentaar

Peter

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Peter, kan me helemaal vinden in je commentaar, zoals ik dat ook aan Jan heb uitgelegd.
Was zelf ook al niet al te gelukkig met het deksel terwijl het van oorsprong de bedoeling was om een doorgetrokken curve van de pot naar het deksel te krijgen, alleen dat ging de mist in door het feit dat ik die vorm niet meer uit de gelijmde constructie van het deksel kon draaien.
Ik had dus al het plan om een compleet nieuw deksel te maken, in feite geldt ook voor mij, niet goed dan maar overnieuw.
Het is niet al te veel werk om een nieuw deksel te maken.
Kijk maar eens op het nieuwe plan.

Bedankt voor je aandacht en commentaar, hier heb ik wat aan!!
Groetjes, Ad

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Na aanleiding van de opmerkingen van Jan en Peter, waar ik het mee eens was, eigenlijk was ik zelf ook niet al te gelukkig met het deksel, heb ik deze week maar een nieuwe deksel gemaakt, waar ik eerst een glue up constructie voor gemaakt heb, en vervolgens in de vorm gedraaid die mij beter aanspreekt.
Hier eerst nog een fototje van de pot met het oude deksel.

En vervolgens twee fototjes van de pot met het nieuwe deksel.


Denk dat de nieuwe eigenaar hier ook wel mee kan leven.
Beste groetjes, Ad

Attached files
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik vond dat grove (1e deksel) wel iets apart hebben, maar ja smaken verschillen, blijkt ook nu weer. ;)
de tweede is inderdaad 'netter'.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
pme001 zei:
Hallo Ad,

Eerst vond ik de vaas/pot zonder de deksel mooier, maar nu is 'ie met deksel mooier.

Dus: Mission accomplished

Peter
Ben blij dat ik het gedaan heb Peter, koste wel wat tijd en geduld om de lijm netjes de tijd te geven om te drogen, heb dat 1 keer niet gedaan en kreeg toen een blokje hout om mijn oren.
Ad
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ben blij dat ik het gedaan heb Peter, koste wel wat tijd en geduld

en, net de draad hier gelezen hebbende, kom ik tot de conclusie dat

photoshoppers eigenlijk net houtdraaiers zijn :D :D

ik vond de pot erg mooi - maar de uiteindelijke versie ook
enne: vooral technisch erg knap en gedurfd gemaakt!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ad,
Leuk project met een wending. Een werkstuk kan soms net niet af zijn. Het eindresultaat mag er zeker zijn. De ontwerpen die je maakt vindt ik altijd erg indrukwekkend. Ik kom vaak niet verder dan een ruitjespapier en een liniaal :D
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
ariette zei:
en, net de draad hier gelezen hebbende, kom ik tot de conclusie dat

photoshoppers eigenlijk net houtdraaiers zijn :D :D

Photoshoppers kunnen zeeeeeer creatief zijn alleen zijn de printers nog niet geavanceerd genoeg om het uit de virtuele wereld naar de realiteit de brengen :)

@lex
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo allemaal, erg bedankt voor de opbouwende commentaren, die zetten je in dit geval op het juiste spoor...)))
Ben nu bezig met een ander project in de vorm van een bord waarin ik weer een deel van de beukenhouten balkjes ga gebruiken, maar eerst moet ik een bandschuur machine maken, die ik nodig heb om perfect te kunnen glad en vlak schuren. Deed het tot nu toe met de handschaaf, maar gezien de afgeschuinde vormen is het gebruik van de handschaaf niet zinvol meer.
En wil ook geen knoeiwerk afleveren, dus dan maar eerst een goede band schuurmachine bouwen, ook leuk om te doen.
Groetjes, Ad
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
@lex zei:
Photoshoppers kunnen zeeeeeer creatief zijn alleen zijn de printers nog niet geavanceerd genoeg om het uit de virtuele wereld naar de realiteit de brengen :)

Nou, er zijn anders 3D-printers die bijvoorbeeld 3D modellen van CAD-tekeningen kunnen 'opbouwen' uit bepaalde kunstharsen, bijvoorbeeld als prototype.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.