Glue up pot met deksel

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kreeg van mijn schoonzoon een stapel beukenhouten balkjes 50mm vierkant 800mm lang.

En van mijn bevriende houtleverancier afval stukken meranti.
Leuk spul om daar eens een glue up pot met deksel van te maken.
Eerst daar een ontwerp van gemaakt om van te werken.

Vervolgens de glue up constructie van de pot gemaakt en op de draaibank geplaatst om af te draaien, en uit te hollen.

Inmiddels is de pot klaar.

Ben nu bezig met de glue up constructie van het deksel, waarvan de lijm nu drogen moet.
Wordt vervolgd.
Groetjes, Ad

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ad,

Leuk is dat om houtsoorten te combineren. Ideale schoonzoon lijkt me dan? Is dat diezelfde die soms hele boomstammen brengt??
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
Ad,

Leuk is dat om houtsoorten te combineren. Ideale schoonzoon lijkt me dan? Is dat diezelfde die soms hele boomstammen brengt??
Rick, gelukkig heb ik twee schoonzoons, eentje woont hier in Bergen op Zoom, daar heb ik die balkjes van. De andere woont in de Betuwe, mijn boomstammen leverancier.
Groetjes, Ad
 

Bouk

Nieuw lid
12 sep 2010
21
0
Mooi zo`n pot Ad moet ik nog wel wat voor oefenen,
maar wat voor meenemer heb jij op je bank zitten(opspan,cuck,klauwplaat ???)
Groet Bouk
 

Bouk

Nieuw lid
12 sep 2010
21
0
Ad de Crom zei:
Bouk zei:
Mooi zo`n pot Ad moet ik nog wel wat voor oefenen,
maar wat voor meenemer heb jij op je bank zitten(opspan,chuck,klauwplaat ???)
Groet Bouk
Bouk, dat is een eigen gemaakte chuck waarmee het werkstuk geklemd is.
Groetjes, Ad

Ad, hoe klemt het dan? werk het als een opspanbus?
Altijd intressant eigen maaksels,mooi werk om hulpstukken zelf te maken.

Groet Bouk
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ad, hoe klemt het dan? werk het als een opspanbus?
Altijd intressant eigen maaksels,mooi werk om hulpstukken zelf te maken.

Groet Bouk[/quote]
Bouk, het werkt inderdaad als een opspanbus.
Er zitten in een buitenconus, en een binnenconus die in drie delen gemaakt is met een geleiding.
De buitenconus wordt d.m.v. 3 bouten aangedraaid zodat de binnenconus een kleinere diameter krijgt en de klemming op de pen van het werkstuk bewerktstelligd. De diameter van de pen is nominaal 50mm, maar kan ook 48 of 52mm zijn om goed te klemmen. Ik gebruik dit ding regelmatig, en kan een werkstuk in zijn geheel afwerken zonder omspannen. Alleen de bodem doe ik apart op een andere opspanplaat. Zie fototjes.
Groetjes, Ad

Hier de opspanplaat voor het bewerken van bodems.


Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hier nog een foto van de pot compleet met deksel.
Afmetingen DxH 142x275mm
Afgewerkt met decoratieve acryl lak op waterbasis, zoals voor mij gebruikelijk.
Groetjes, Ad


Attached files
 
A

Athanor

Guest
Hallo Ad,

Ik heb nog eens met grote belangstelling naar de vaas gekeken. Volgens mij moet je toch wel heel nauwkeurig werken, vooral met het inspannen en centreren van het ruwe blok hout. Anders zie je gelijk verschillen in de vorm en de plaats van de eivormige vlakken op de vier kante van de vaas. Klopt dat?
Hoe heb je het deksel gemaakt? Is de beuken bovenkant op een schijf merantie gelijmd of heb je een ring gedraaid? Ook de onderkant geeft een mooi effect, de afzonderlijke bodemplaat.

Mooi resultaat hoor!

Groet van Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Athanor zei:
Hallo Ad,

Ik heb nog eens met grote belangstelling naar de vaas gekeken. Volgens mij moet je toch wel heel nauwkeurig werken, vooral met het inspannen en centreren van het ruwe blok hout. Anders zie je gelijk verschillen in de vorm en de plaats van de eivormige vlakken op de vier kante van de vaas. Klopt dat?
Hoe heb je het deksel gemaakt? Is de beuken bovenkant op een schijf merantie gelijmd of heb je een ring gedraaid? Ook de onderkant geeft een mooi effect, de afzonderlijke bodemplaat.

Mooi resultaat hoor!

Groet van Fons
Fons, klopt wel van dat nauwkeurig werken, eerst de balkjes netjes vierkant schaven en recht voordat je ze lijmt, het gelijmde vierkant extra controleren op de vierkante maten. Vervolgens heb ik op de bodemplaat een pen van 50mm gelijmd voor de chuck en een pasrand gedraaid in het vierkante blok en de bodemplaat. Daarna de meranti strippen gelijmd.
Het is nogal wat voorbereidings werk voordat je het geheel af kan gaan draaien, maar geeft genoeg voldoening.
De procedure van het deksel is hetzelfde, alleen heb ik er een losse ring van meranti bij gedraaid en naderhand opgelijmd.
Dit alles behoord tot het vrolijke leven van een gepensioneerde :D
Bedankt Fons.
Groetjes, Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Ad.
Ik heb met bewondering de "wording" van de vaas gevolgd. Ik werk nauwelijks met gelijmde delen en als ik dat doe voel ik na enige tijd de lijmnaad uitstulpen. Zeer hinderlijk - weer in de draaibank op nieuw schuren en afwerken. Na enige tijd voel ik toch weer de lijmnaden. Ik doe kennelijk iets fout.
Ik heb je vaas meerdere keren bekeken. Ik kijk dan en vraag me af: wat zie ik. en niet wat vind ik. Ik volg dan de lijnen van de vaas van boven naar onderen. Het vervelende is dan, dat al snel de gedachten worden bepaald bij een vaas waaraan jouw vaas doet denken. Een toetsing aan mijn herinneringen dreigt. Bij de beoordeling denk je dan onbewust: ja maar het is niet zoals die vaas waaraan ik nu denk. Daar ben je je niet altijd van bewust maar de vormen die je hebt opgeslagen in de herinneringen spelen een belangrijke rol. De kennis waarmee je toets. Kortom objectief beoordelen wordt altijd gehinderd door eigen denkbeelden.
Ik vind het echter ook bijzonder knap wat je doet en maakt en de bijdrage die je levert aan het forum..
Toch kijk ik naar die vaas en zelf zie/ervaar ik het volgende van boven naar beneden.
1. Het deksel volgt niet die soepele lijn als die van de vaas daaronder - het is net of de bolling te hoog opgetrokken is - wat "hoge schouders" lijkt het.
2. De ring vraagt al aandacht door het kleurverschil en zou daarom misschien geraffineerd dun mogen zijn.
3. Niet dat ik dat direct kan, maar door de boddy van de vaas een paar milimeter dunner te maken worden de donker "wangen" wat langer en geven een slanker effect.
4. De lijn volgend naar onderen verwacht je een slankere basis voor dit klassieke model die niet zou misstaan als kaststel op een kabinet. Dus dat ie na het midden meer wordt "ingenomen" om vervolgens aan de basis iets uit te lopen, waarbij de basisring bij het steunvlak iets wordt teruggebracht, waardoor de vaas als het ware "zwevend" staat.
Ad zo keek ik er naar en genoot van andermans draaikunst met de beperkingen van mijn toetsingskader: de database van mijn herinneringen.
Hartelijk dank voor je bijdragen en technische inzichten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.