Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Onderwerp: Verticale moestuin

Verticale moestuin

Hallo,

Ik zou graag als eerste projectje ooit dit maken. Het zou wel wat groter worden (ongeveer 190cm breed en 160cm hoog, afhankelijk van het formaat van makkelijk te vinden planken) en in Douglas ipv Western red cedar. Ik vroeg me af of de pocket hole verbindingen noodzakelijk zijn? Misschien zijn er goede alternatieven in dit geval? Ook andere tips hoor ik graag. Alvast bedankt!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    waarom niet gewoon een paar latten dwars er achter op schroeven? Pocket holes heb je niet nodig
    Het is overigens een ideaal ontwerp om je plankjes snel weg te laten rotten. Maar dat is dan weer niet zo erg als het een oefenproject uit gratis pallethout wordt.

Succes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansB Bekijk Berichten
    waarom niet gewoon een paar latten dwars er achter op schroeven? Pocket holes heb je niet nodig
    Bedacht ik me ook al, het nadeel is dan wel dat de achterkant niet helemaal tegen de muur zit, maar heel erg is dat inderdaad niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansB Bekijk Berichten
    Het is overigens een ideaal ontwerp om je plankjes snel weg te laten rotten. Maar dat is dan weer niet zo erg als het een oefenproject uit gratis pallethout wordt.
    Succes!
    Omdat de aarde in contact komt met het hout? Dat is bij moestuinbakken toch altijd het geval? Eventueel wat anti-worteldoek erin?

De pocket hole verbindingen zorgen voor veel beschadigd houtoppervlak en mogelijke vochtplekken...ik zou dat niet gauw buiten toepassen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    De pocket hole verbindingen zorgen voor veel beschadigd houtoppervlak en mogelijke vochtplekken...ik zou dat niet gauw buiten toepassen.
    Dat ligt er dan toch maar net aan hoe je ze gebruikt en plaatst?
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Met de opening naar beneden kan minder kwaad, maar in deze tekening zitten ze horizontaal, zou ik niet doen...

het is juist een voordeel als de planken niet direct tegen de muur zitten dan is er nog wat ventilatie mogelijk

Nog een vraagje ivm de dwarslatten. Is dit bovenop verlijming van de verticale planken? Of is enkel verlijming een alternatief voor de dwarslatten?

buiten en onbehandeld hout dan moet je schroeven of nagelen lijm laat op den duur los door vocht en werking van het hout

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door boertje125 Bekijk Berichten
    buiten en onbehandeld hout dan moet je schroeven of nagelen lijm laat op den duur los door vocht en werking van het hout
    Zelfs D4 houtlijm of PU-lijm?

Sorry voor de vele vragen maar probeer zoveel mogelijk bij te leren

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten