Verticale moestuin

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
Hallo,

Ik zou graag als eerste projectje ooit dit maken. Het zou wel wat groter worden (ongeveer 190cm breed en 160cm hoog, afhankelijk van het formaat van makkelijk te vinden planken) en in Douglas ipv Western red cedar. Ik vroeg me af of de pocket hole verbindingen noodzakelijk zijn? Misschien zijn er goede alternatieven in dit geval? Ook andere tips hoor ik graag. Alvast bedankt!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
waarom niet gewoon een paar latten dwars er achter op schroeven? Pocket holes heb je niet nodig
Het is overigens een ideaal ontwerp om je plankjes snel weg te laten rotten. Maar dat is dan weer niet zo erg als het een oefenproject uit gratis pallethout wordt.

Succes!
 

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
waarom niet gewoon een paar latten dwars er achter op schroeven? Pocket holes heb je niet nodig
Bedacht ik me ook al, het nadeel is dan wel dat de achterkant niet helemaal tegen de muur zit, maar heel erg is dat inderdaad niet.
Het is overigens een ideaal ontwerp om je plankjes snel weg te laten rotten. Maar dat is dan weer niet zo erg als het een oefenproject uit gratis pallethout wordt.
Succes!
Omdat de aarde in contact komt met het hout? Dat is bij moestuinbakken toch altijd het geval? Eventueel wat anti-worteldoek erin?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
De pocket hole verbindingen zorgen voor veel beschadigd houtoppervlak en mogelijke vochtplekken...ik zou dat niet gauw buiten toepassen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Met de opening naar beneden kan minder kwaad, maar in deze tekening zitten ze horizontaal, zou ik niet doen...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het is juist een voordeel als de planken niet direct tegen de muur zitten dan is er nog wat ventilatie mogelijk
 

cantillon

Nieuw lid
10 sep 2019
13
0
Nog een vraagje ivm de dwarslatten. Is dit bovenop verlijming van de verticale planken? Of is enkel verlijming een alternatief voor de dwarslatten?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
buiten en onbehandeld hout dan moet je schroeven of nagelen lijm laat op den duur los door vocht en werking van het hout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.