Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 37

Onderwerp: Herstel vloerbalken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mrtn125 Bekijk Berichten
    Wat is de balkmaat en wat is de vrije overspanning?
    Balkmaat is 17x6 cm, de inkepingen zijn maximaal 5 cm. Vrije overspanning 180 cm.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Met deze maten is dit veilig zonder versterking.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ik was nog vergeten te vragen wat de hoh tussen de balken is maar met een vrije overspanning van slechts 180 cm zal dit geen problemen geven.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Als ik zo kijk naar de ligging van de verwarmingsbuizen en die van de waterleiding zie ik duidelijk het verschil tussen een vakman en een knutselaar.
    Dat geldt ook voor de reacties hier.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Dat geldt ook voor de reacties hier.
    Dan mag jij met de kennis die je nu hebt zeggen of dat er trekkrachten dan wel drukkrachten optreden ter plaatse van de de gaten in de balken.

Ik ging uit van drukkrachten, toen ik de reactie las omtrent het inklemmingsmoment dacht ik ook trekkrachten, maar nu ik lees dat de balken maar 1,80m overspannen, weet ik het niet meer (behalve dan dat het zo ook wel veilig is).

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    @ Superkees: Je voelt je blijkbaar aangesproken?

Er wordt heel vaak vanuit gegaan dat vloeren overgedimensioneerd zijn. "vroeger bouwden ze veel degelijker". Dat is zelden zo. Net als nu bouwden ze gewoon nét voldoende. Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig. Dat weet je niet, dus doe niet teveel aannames.

Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.

Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 12-09-19 om 10:12.

Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.
    ik mag dan een knutselaar zijn......dit zou ik ook doen, zie mijn eerste reacties hier.

ik hoef geen constructeur te zijn om daarmee meer dan voldoende vertrouwen terug te krijgen in die vloerbalken.

De hoogte van een balk wordt bepaald door de berekende doorbuiging. Aan de oplegkanten hoeft een balk helemaal niet zo hoog te zijn. Hier is het buigmoment verwaarloosbaar klein, je hebt hier voornamelijk afschuiving. Daarom zie je bij vakwerkbruggen en bovenloopkranen dat de einden tot bijna niets uitlopen. Om het zelfde met een houten balk te doen heeft geen voordelen, een standaard verkrijgbare balk gebruiken is simpelweg de goedkoopste optie. Als je bij bijvoorbeeld trap ravelingen kijkt, zie je dat de balken op een randje van 1,5 cm hout liggen en op hun plaats gehouden worden door 2 duims spijkers.

@ Superkees: Je voelt je blijkbaar aangesproken?

Er wordt heel vaak vanuit gegaan dat vloeren overgedimensioneerd zijn. "vroeger bouwden ze veel degelijker". Dat is zelden zo. Net als nu bouwden ze gewoon nét voldoende. Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig. Dat weet je niet, dus doe niet teveel aannames.

Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.

Pfff... Gelukkig. Mijn eerste advies was ook blokken er terug in lijmen.

Maar serieus: het probleem is net wat anders als je niet de hele situatie kent.

Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig.
    Dat is een goede, ik weet niet of diezelfde balken doorlopen naar de zolder zelf (zo'n 3 meter overspanning) of dat dat aparte balken zijn, ik zal het checken.

Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. [...]

HoH is overigens ongeveer 60 cm.
    Er staat nu aan de andere zijde van deze balken een wasmachine en droger (op elkaar, dus in weze steunend op 2 balken), het idee is om die op den duur te verplaatsen naar de plek die je bovenaan de foto ziet; tegen het schuine dak aan (naast elkaar en wel op een multiplex plaat van 40 mm dan). Een warmtepomp/boiler kan ik niet uitsluiten in de toekomst. Wellicht de balken op die plekken versterken over de hele lengte?

belangrijkste is dus naar mijn idee om de grote hap (rechts) te versterken (blokken terug 18 mm multiplex beide kanten verlijmen en schroeven (om de 5 cm?), de linker hap waar nu ook CV leiding ligt zou kunnen bljven en te gebruiken voor de nieuwe CV leiding waarmee nieuwe gaten worden voorkomen.
    Laatst gewijzigd door fleche; 12-09-19 om 13:39.

Forum Rechten