Herstel vloerbalken

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
In de houten zoldervloer van mijn jaren 30 woning hebben vorige bewoners behoorlijke happen gehaald voor leidingwerk voor een keuken op de zolder. Wat nu het plan is om de CV leiding in de vloer weg te werken, maar heeft het zin om die vloerbalken nog te herstellen? De plankjes die tegen de balk zijn geschroefd waren bedoeld als houvast voor de planken, niet als iets constructies voor de balken.
IMG_20190907_172809430.jpg
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je kan er een balk tegenaan bevestigen. Het is nu niet volgens de regels, maar gezien de gaten vrij dicht bij de constructiemuur zitten zal het wel goed gaan zolang je niet een 1000liter aquarium in het midden van de kamer zet. Ik zie dit in de praktijk meer als regel dan uitzondering:(.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Het is de voorzolder, waar wel een droger en wasmachine staan. Balk tegen aan zetten (welke dikte en over welke lengte,een zijde is genoeg?) is dan afdoende. Van paar uitgezaagde stukken heb ik de blokken terug gevonden tussen de vloer. Die terug lijmen zal qua constructie niet veel doen neem ik aan, alleen om de planken weer op te laten rusten.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Het meeste nut heeft het als je hout over de buizen kan krijgen, daar zou je de klossen voor kunnen gebruiken. Normaal boor je en gat midden in de balk.

Als je extra verstevigingen wil aanbrengen is hechthout er tegenaan schroeven een goede oplossing.

Maar normaals, de inkepingen zitten vrij dicht bij de oplegging hier is de druk kracht bovenin de balk niet zo groot en de kans dat het fout gaat niet erg groot. Dit is puur vanuit de praktijk, ik heb dit soort verminkingen in balken al zoveel gezien bij geen van deze huizen zakte de vloer door, terwijl het cv systeem er vaak al 40 jaar in zat.
 
Laatst bewerkt:

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
De rechter uitsparing is zo'n 45 mm diep daar lag een 40 mm afvoer en gas, de koper waterleidingen moet ik nog verwijderen. Die uitsparingen zal ik in ieder geval weer opvullen met de blokken ( bruisende constructie houtlijm ?). Links zijn de uitsparingen zo'n 20-25 diep, daar liggen de CV leidingen die vervangen worden (zodat de CV leidingen die nu nog gedeeltelijk onder het plafond lopen geheel in de vloer liggen). Wat zouden jullie aanraden, deze uitsparingen weer gebruiken (met als nadeel dat de leiding direct onder de vloerplanken ligt: kwetsbaar) of gaten boren en deze uitsparingen ook weer opvullen (toch weer verzwakking vd balk)?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Beste is alles eruit, dan blokjes zagen die er klemmend ingetikt kunnen worden en die met twee spijkers vastslaan. Vervolgens voor de nieuwe leidingen gaten boren in het midden van de hoogte van de balk, waar zijn de meningen over verdeeld, maar minimaal 40cm uit de muur.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wat nu het plan is om de CV leiding in de vloer weg te werken,


ik snap dit niet? de leidingen liggen nu toch ook in de vloer (onder liever gezegd) of ga je een hele dikke vloer leggen waar je dan de leidingen in verwerkt?


even "outside the box" gedacht.....je kunt de leidingen ook laten liggen en links en rechts van de vloerbalken de balk verstevigen met een stalen strip.

DIe strip bout je gewoon vast over een lengte van een meter ofzo?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.860
2.519
Omdat de happen al uit de balk zijn, zou ik die gebruiken voor je nieuwe leidingen. Nu nog een gat in het hart van de balk boren gaat de balk alleen maar extra verzwakken. Als de oude vloerdelen weer terug gaan, zou ik zorgen dat je die weer goed kan bevestigen en het verder zo laten. Zoals reeds door anderen gezegd is, dit komt zeer veel voor in oude huizen en ook ik heb nog nooit gezien dat dit problemen gaf. Bij huizen die nog zonder gas en elektra leidingen zijn opgeleverd zitten deze happen uit de balken vaak in het midden van de balk en die staan er ook alweer een jaar of honderd.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
ik snap dit niet? de leidingen liggen nu toch ook in de vloer
In dit gedeelte wel, ze komen halverwege vanuit onder het plafond de vloer in. En ik wil af van die meerdere koppelingen, iets verderop moet ook nog open (boven aan de foto) weet nog niet wat ik daar tegenkom. Waarom dat zo is gedaan is mij ook een raadsel. Dank alvast voor al jullie reacties.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
In dit gedeelte wel, ze komen halverwege vanuit onder het plafond de vloer in. En ik wil af van die meerdere koppelingen, iets verderop moet ook nog open (boven aan de foto) weet nog niet wat ik daar tegenkom. Waarom dat zo is gedaan is mij ook een raadsel. Dank alvast voor al jullie reacties.

ah juist, dat is een logische stap van je, ik vind een zwik kopelingen en aansluitingen die je wegwerkt ook altijd tricky, voordat je een lek doorhebt dan ben je vaak al een eind verder en zit je met een, onnodig, groot probleem.

ik zou de leidingen weghalen, een passend blok teruglijmen, en aan beide kanten een houten balk van een meter of wat verlijmen en schroeven.

De stalen strip had ik geplaatst als de leidingen (en dus de verwijderde happen) zouden blijven bestaan.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Nu de balken vrij liggen kun je perfect dit probleem aanpakken. Dus zeker iets aan doen.
De gaten opvullen met hout, een stalen strip. Allemaal goeie oplossingen.

Een extra gat boren in de balk om de verwarmingsbuis te leggen zou terug een verzwakking zijn op de bestaande plaats. Ik zou hier zeker een afstand van 0,5m aanhouden tot de bestaande verzwakkingen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als ik zo kijk naar de ligging van de verwarmingsbuizen en die van de waterleiding zie ik duidelijk het verschil tussen een vakman en een knutselaar.
Ik zou iemand met bouwtechnisch inzicht hier naar laten kijken want die grote happen uit die balken geven mij een onveilig gevoel.

Mvg, :).
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
De blokken teruglijmen heeft weinig zin, je hebt daar door het toevallig inklemmoment vnl. trekkrachten aan de bovenzijde en dat gaat niet lekker met lijm.
Je kunt het beste aan de zijkant opdikken met balken of multiplex en dan lijmen en veel schroeven. Dat draagt nog wat bij.
Zeker geen nieuwe gaten maken!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.860
2.519
Je hebt op die plaats vooral afschuiving. De balken zijn meestal 9 of 10 duim, dus niets aan doen, nieuwe leidingen er in en de vloer weer dichtmaken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
De blokken teruglijmen heeft weinig zin, je hebt daar door het toevallig inklemmoment vnl. trekkrachten /QUOTE]

Bovenin heb je drukkrachten. Onderin zit de trek.

Nee hoor, niet bij de oplegging, dat is alleen zo in het veld.
Bij de oplegging komt de momentenlijn boven de balk uit door het inklem moment, dus is er trek. (en uiteraard afschuiving zoals Chevy aanhaalt, maar dat is in deze niet relevant)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Afschuiving is juist wel relevant!
Deze is maximaal bij de oplegging. Gelukkig zit de inkeping aan de bovenzijde. De inkeping veroorzaakt nu geen splijtscheuren.

Een toevallig inklemmings moment wordt alleen bij betonconstructies in rekening gebracht. Bij hout treedt dit maar zelden op, meestal is de balklaag in de hoogte vrij gekrompen en ontstaat er geen inklemmingsmoment.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.427
390
Dordrecht
Er is wel degelijk inklemming bij houten balken, anders had ik al tich keer door een oude vloer of dak heengezakt geweest die uit gewoonte hing. Wat er in rekening wordt gebracht is niet relevant, de praktijk bepaalt. Druk is op die plek niet aanwezig, als er iets speelt dan is het trek en kopse verlijming gaat daar niets voor doen. Dat blok kan net zo goed weggelaten worden.
In mijn verhaal is de afschuiving niet relevant, in het krachtenspel uiteraard wel. Dat is zelfs de relevantste factor, maar gezien de balkmaat lijkt me dat hier geen probleem. Dot zeker gezien de vloer hier ook niet op gedimensioneerd is/door bepaald wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.