Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 37 van de 37

Onderwerp: Herstel vloerbalken

Ik zit nog even naar die foto te kijken maar is dat wel de bouwmuur links? Kun je een schetsje van de situatie maken?

links (boven de vloer) is een gipsplaat/houtwerk muurtje, de balken zelf liggen op een dragende binnenmuur, aan de rechterzijde (op 1,8 m) bevind zich de buitenmuur.

Ok, dat verandert de hele discussie over de momentenlijn. Maar je weet wel zeker dat die binnenmuur dragend is?

Uit de gekozen balkmaat kun je herleiden dat de tussenmuur dragend is.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mrtn125 Bekijk Berichten
    Ok, dat verandert de hele discussie over de momentenlijn. Maar je weet wel zeker dat die binnenmuur dragend is?
    Nou ben ik wel benieuwd hoe dat dan de hele discussie over de momentenlijn veranderd.
    Volgens de bouwtekening uit 1938 wel, en anders had ik beneden ook geen hele staalconstructie hoeven neer te zetten voor de open keuken.

Bij een oplegging op de muur is er geen sprake van een toevallig inklemmoment en dus blijft de momentenlijn onder de balk. Je krijgt dan de situatie die Chevy schetst qua oplegging, te weten een scharnier.
    Er is dan (minimaal) spraken van druk en dus kan terugplaatsen van het blok geen kwaad, alleen moet het wel pas zijn.
    Ben je bang dat het zelfs met verstevigen fout gaat dan kun je er altijd een balk tussen plaatsen of tegenaan zetten. Dat gaat ook het dansen van je machines verminderen.
    Die zou ik trouwens op een zware betontegel zetten ipv multiplex om die reden

Omdat de discussie of de balk wel of niet is ingeklemd in de muur niet opgaat. Maar als de balk op een muur rust zal op die plek de balk bovenin op trek worden belast.

Forum Rechten