Herstel vloerbalken

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Ik was nog vergeten te vragen wat de hoh tussen de balken is maar met een vrije overspanning van slechts 180 cm zal dit geen problemen geven.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat geldt ook voor de reacties hier.

Dan mag jij met de kennis die je nu hebt zeggen of dat er trekkrachten dan wel drukkrachten optreden ter plaatse van de de gaten in de balken. :D

Ik ging uit van drukkrachten, toen ik de reactie las omtrent het inklemmingsmoment dacht ik ook trekkrachten, maar nu ik lees dat de balken maar 1,80m overspannen, weet ik het niet meer (behalve dan dat het zo ook wel veilig is).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
@ Superkees: Je voelt je blijkbaar aangesproken? :confused:

Er wordt heel vaak vanuit gegaan dat vloeren overgedimensioneerd zijn. "vroeger bouwden ze veel degelijker". Dat is zelden zo. Net als nu bouwden ze gewoon nét voldoende. Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig. Dat weet je niet, dus doe niet teveel aannames.

Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.

Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.

ik mag dan een knutselaar zijn......dit zou ik ook doen, zie mijn eerste reacties hier.

ik hoef geen constructeur te zijn om daarmee meer dan voldoende vertrouwen terug te krijgen in die vloerbalken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
De hoogte van een balk wordt bepaald door de berekende doorbuiging. Aan de oplegkanten hoeft een balk helemaal niet zo hoog te zijn. Hier is het buigmoment verwaarloosbaar klein, je hebt hier voornamelijk afschuiving. Daarom zie je bij vakwerkbruggen en bovenloopkranen dat de einden tot bijna niets uitlopen. Om het zelfde met een houten balk te doen heeft geen voordelen, een standaard verkrijgbare balk gebruiken is simpelweg de goedkoopste optie. Als je bij bijvoorbeeld trap ravelingen kijkt, zie je dat de balken op een randje van 1,5 cm hout liggen en op hun plaats gehouden worden door 2 duims spijkers.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
@ Superkees: Je voelt je blijkbaar aangesproken? :confused:

Er wordt heel vaak vanuit gegaan dat vloeren overgedimensioneerd zijn. "vroeger bouwden ze veel degelijker". Dat is zelden zo. Net als nu bouwden ze gewoon nét voldoende. Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig. Dat weet je niet, dus doe niet teveel aannames.

Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.

Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.

Pfff... Gelukkig. Mijn eerste advies was ook blokken er terug in lijmen. :D

Maar serieus: het probleem is net wat anders als je niet de hele situatie kent.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Het kan best zijn dat doordat dezelfde balken doorlopen over een kleinere overspanning deze hier ter plekke wat zwaar lijken, maar het is nog steeds zo dat een gebouw als geheel bekeken moet worden. Misschien is de overspanning hiernaast wel veel te groot, en is het overstek nodig.
Dat is een goede, ik weet niet of diezelfde balken doorlopen naar de zolder zelf (zo'n 3 meter overspanning) of dat dat aparte balken zijn, ik zal het checken.

Dus voor de hedendaagse normen/gebruik vaak te weinig. [...]
Hou het er voorlopig maar op dat de balken er niet voor niets zitten. De sterkte zoveel mogelijk terugbrengen is zeer verstandig. Maar dat was gelukkig ook de oorspronkelijke vraag.

Dan nog een inhoudelijk antwoord. Mijn advies: blok er passend inlijmen en aan de zijkant een plank/balk met dezelfde hoogte van ruim 1m ertegenaan lijmen+schroeven.
HoH is overigens ongeveer 60 cm.
Er staat nu aan de andere zijde van deze balken een wasmachine en droger (op elkaar, dus in weze steunend op 2 balken), het idee is om die op den duur te verplaatsen naar de plek die je bovenaan de foto ziet; tegen het schuine dak aan (naast elkaar en wel op een multiplex plaat van 40 mm dan). Een warmtepomp/boiler kan ik niet uitsluiten in de toekomst. Wellicht de balken op die plekken versterken over de hele lengte?

belangrijkste is dus naar mijn idee om de grote hap (rechts) te versterken (blokken terug 18 mm multiplex beide kanten verlijmen en schroeven (om de 5 cm?), de linker hap waar nu ook CV leiding ligt zou kunnen bljven en te gebruiken voor de nieuwe CV leiding waarmee nieuwe gaten worden voorkomen.
 
Laatst bewerkt:

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Ik zit nog even naar die foto te kijken maar is dat wel de bouwmuur links? Kun je een schetsje van de situatie maken?
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
links (boven de vloer) is een gipsplaat/houtwerk muurtje, de balken zelf liggen op een dragende binnenmuur, aan de rechterzijde (op 1,8 m) bevind zich de buitenmuur.
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Ok, dat verandert de hele discussie over de momentenlijn. Maar je weet wel zeker dat die binnenmuur dragend is?
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Ok, dat verandert de hele discussie over de momentenlijn. Maar je weet wel zeker dat die binnenmuur dragend is?
Nou ben ik wel benieuwd hoe dat dan de hele discussie over de momentenlijn veranderd.
Volgens de bouwtekening uit 1938 wel, en anders had ik beneden ook geen hele staalconstructie hoeven neer te zetten voor de open keuken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Bij een oplegging op de muur is er geen sprake van een toevallig inklemmoment en dus blijft de momentenlijn onder de balk. Je krijgt dan de situatie die Chevy schetst qua oplegging, te weten een scharnier.
Er is dan (minimaal) spraken van druk en dus kan terugplaatsen van het blok geen kwaad, alleen moet het wel pas zijn.
Ben je bang dat het zelfs met verstevigen fout gaat dan kun je er altijd een balk tussen plaatsen of tegenaan zetten. Dat gaat ook het dansen van je machines verminderen.
Die zou ik trouwens op een zware betontegel zetten ipv multiplex om die reden
 

Mrtn125

Actieve deelnemer
14 dec 2010
41
0
Omdat de discussie of de balk wel of niet is ingeklemd in de muur niet opgaat. Maar als de balk op een muur rust zal op die plek de balk bovenin op trek worden belast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.