Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Ook nieuw met direct vraag

Hallo ik ben Gert-Jan kom uit doornenburg 54 jaar modelbouw en houtbewerking is hobby.
    Goed houtbewerking sinds kort maar erg leuk en veel te vinden op internet.
    Nu gelijk een vraag ik heb een waxine licht houder gemaakt van beuken en notenhput.
    Vrouw weer blij alleen wil ik noten donkerder en glans afwerken.
    Wat raden jullie aan olie of iets anders?
    Hier heb ik geen ervaring mee

Welkom.

Anderen hebben hoop ik een goed advies voor je mbt de afwerking.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Als het iets donkerder mag kleuren mét glans, zou ik schellak nemen. Dat is een natuurlijk product gewonnen uit de afscheiding van bepaalde luizen. Ook wel bekend onder de naam politoer. Ik maak het door schilfers op te lossen in alcohol. Ik neem hiervoor 90% alcohol geschikt voor voeding omdat ik niet zo hou van de geur van ether (doen ze bij ontsmettingsalcohol omdat je er niet van zou drinken). Te bestellen bij Baptist:
    https://www.baptist.nl/houtbewerkers...rloos-100-gram

Grote voordeel van schellak is dat het enorm snelt droogt. Je kan na het aanbrengen van de eerste laag al een tweede opbrengen na 10-tal minuutjes. Na de eerste 2 lagen wacht ik wel meestal enkele uren (voor de zekerheid), dan lichtjes opschuren met fijne korrel (400 of hoger) en dan 3de laag. Bijkomend voordeel: absoluut niet giftig. Meer zelfs: wordt ook gebruikt om snoepgoed te doen glanzen.

Welkom op het forum, ook bij mij is afwerking geen specialiteit...
    Zeg maar gewoon Ruben
    --- Hout hoort te drijven ---

Welkom!

Er zijn meer mogelijkheden. Als zijdeglans ook goed is (volgens mij in de meeste gevallen wel) is het ook prettig werken met hardwasolie (bv Osmo) of Danish Oil (bv Rustin's).
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Welkom Gert-Jan. Tsja, glans...hoogglans vereist iets andere afwerking dan zijdeglans. Heeeel fijn opschuren totdat we over polijsten gaan praten (fijner dan korrel 1200). Dan is inderdaad politoeren een optie. Schellak is dan nog op te brengen. Met lakken krijg je ook wel een glans, maar dan ben je met het schuren bij korrel 320 wel zo’n beetje klaar anders krijg je problemen met het opbrengen van de lak. Zijdeglans is iets gemakkelijker te bereiken, met olie en was of zoals eerder gezegd een hardwax olie. Dan kun je heel fijn schuren voor een mooi glad oppervlak en dan met olie afwerken. Dan kun je je werkstuk oppoetsen tot ie mooi glanst. Bij keuzestress het beste eerst een proefstukje maken, dan kun je op het resultaat daarvan beslissen. De hardwax olieen van Osmo kun je in kleinere blikjes kopen met een kleurtje.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Welkom, en doe er even een foto bij dan kunnen we even ziens wat voor moois de vraag oproept (witte walnoot vraagt iets anders dan donker).

Groeten, Hans

Hoe krijg ik.hier een foto in d uit f o rum

Forum Rechten