Ook nieuw met direct vraag

gjvanwezel

Nieuw lid
30 aug 2019
2
0
Hallo ik ben Gert-Jan kom uit doornenburg 54 jaar modelbouw en houtbewerking is hobby.
Goed houtbewerking sinds kort maar erg leuk en veel te vinden op internet.
Nu gelijk een vraag ik heb een waxine licht houder gemaakt van beuken en notenhput.
Vrouw weer blij alleen wil ik noten donkerder en glans afwerken.
Wat raden jullie aan olie of iets anders?
Hier heb ik geen ervaring mee
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Als het iets donkerder mag kleuren mét glans, zou ik schellak nemen. Dat is een natuurlijk product gewonnen uit de afscheiding van bepaalde luizen. Ook wel bekend onder de naam politoer. Ik maak het door schilfers op te lossen in alcohol. Ik neem hiervoor 90% alcohol geschikt voor voeding omdat ik niet zo hou van de geur van ether (doen ze bij ontsmettingsalcohol omdat je er niet van zou drinken). Te bestellen bij Baptist:
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/houtveredeling/politoeren/schellakschilfers-kleurloos-100-gram

Grote voordeel van schellak is dat het enorm snelt droogt. Je kan na het aanbrengen van de eerste laag al een tweede opbrengen na 10-tal minuutjes. Na de eerste 2 lagen wacht ik wel meestal enkele uren (voor de zekerheid), dan lichtjes opschuren met fijne korrel (400 of hoger) en dan 3de laag. Bijkomend voordeel: absoluut niet giftig. Meer zelfs: wordt ook gebruikt om snoepgoed te doen glanzen.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Er zijn meer mogelijkheden. Als zijdeglans ook goed is (volgens mij in de meeste gevallen wel) is het ook prettig werken met hardwasolie (bv Osmo) of Danish Oil (bv Rustin's).
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Welkom Gert-Jan. Tsja, glans...hoogglans vereist iets andere afwerking dan zijdeglans. Heeeel fijn opschuren totdat we over polijsten gaan praten (fijner dan korrel 1200). Dan is inderdaad politoeren een optie. Schellak is dan nog op te brengen. Met lakken krijg je ook wel een glans, maar dan ben je met het schuren bij korrel 320 wel zo’n beetje klaar anders krijg je problemen met het opbrengen van de lak. Zijdeglans is iets gemakkelijker te bereiken, met olie en was of zoals eerder gezegd een hardwax olie. Dan kun je heel fijn schuren voor een mooi glad oppervlak en dan met olie afwerken. Dan kun je je werkstuk oppoetsen tot ie mooi glanst. Bij keuzestress het beste eerst een proefstukje maken, dan kun je op het resultaat daarvan beslissen. De hardwax olieen van Osmo kun je in kleinere blikjes kopen met een kleurtje.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
350
Etten-Leur
Welkom, en doe er even een foto bij dan kunnen we even ziens wat voor moois de vraag oproept (witte walnoot vraagt iets anders dan donker).

Groeten, Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.