Aangenaam kennis te maken!

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Hallo allemaal,

Omdat ik op een bericht op Marktplein reageer, leek het me nniet meer dan netjes om me ook even voor te stellen. Mijn naam is Wieger, woonachtig te Wageningen, en ik heb mezelf altijd als onhandige kluns gezien. Nu mijn vrouw en ik ons eerste huis hebben gekocht, moet daar ook het een en ander in gebeuren en kom ik er langzaam maar zeker achter dat ik het heel erg leuk vind om dingen met mijn handen te maken (en erover te lezen en onderzoeken) en dat ik er niet zo knullig in ben als ik dacht. Voor een beginner dan. Ik probeer van elke fout te leren en wie weet maak ik over een jaar of 10 ook van die mooie mubels e.d. zoals de anderen die hier posten.

Ben nu voor het eerst een simpel schoenenrekje aan het maken en ga hierna in ons schuurtje (1,8 x 2,8 m met ook nog eens opslag) een werkbank maken. Projecten blijven dus kleinschalig. Ik breid langzaam mijn gereedschap uit en ga rustig door met het verzinnen en maken van nieuwe projectjes. Misschien kan ik dan bij een volgend huis een grotere ruimte claimen. :)

Huidige projectjes:
- schoenenrek
- schoren om te voorkomen dat het houtrek in de schuur weer op mijn hoofd dondert
- Stanley Bailey no. 4 opkalefateren (roest, krassen, beitel met een hapje eruit etc). Heb nog nooi iets geslepen, dus dat wordt interessant
- Werkbankje in de schuur

In de toekomst hoop ik me bij mijn eega voldoende te hebben bewezen dat ik een nieuwe ombouw voor ons bed mag maken. Maar dat duurt nog wel even, denk ik.. ;-)

Edit: bijna vergeten, ik wil in de toekomst ook een paar paneeldeuren maken zodat we in onze jaren 20 woning weer allemaal identieke deuren hebben. Maar eerst eens zuiver leren meten, zagen, schaven etc.
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Welkom op dit prachtige forum. Het belangrijkste is dat je plezier en voldoening beleeft aan je nieuwe hobby, ervaring en vaardigheden komen dan vanzelf wel. Voor de meesten van ons zal het wel een leercurve van heel wat jaren zijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Welkom! Er staat genoeg info op you tube over het opknappen van schaven. Ook hier op ons forum. Wat wel belangrijk is als je begint, is een keer met een goed getunde schaaf schaven dan weet je ook of je het goed gedaan hebt. Mijn stanley 60 1/2 heb ik lang geleden opgeknapt. Daar zat heel veel werk in omdat ik enkele mm staal moest wegschuren met de hand. Nu had ik hem weer veel nodig maar de verstelbare voorzijde ging elke keer los. Heb een L.N. schaaf gekocht en dat is toch een heel verschil. Alleen al hoe het in de hand ligt.
Op de opendag hout in zutphen heb je vast wel de kans om enkele schaven te proberen. Meestal staat Roeland er wel te demonstreren en hij verteld ook veel over schaven.
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Klein beginnen. De grotere dingen komen vanzelf.


Ha, dat is mijn valkuil: meteen met de grote jongens willen spelen en dan teleurgesteld zijn als het niet zo goed gaat. Bedankt voor de herinnering!


Welkom hier, ik ben zelf ook bezig met het (leren) opknappen van Stanley schaven (ik heb een paar nummer 4 schaven klaarliggen). Dus als je tips nodig hebt, let me know.


Bedankt, Joep!


Welkom! Er staat genoeg info op you tube over het opknappen van schaven. Ook hier op ons forum. Wat wel belangrijk is als je begint, is een keer met een goed getunde schaaf schaven dan weet je ook of je het goed gedaan hebt.


Dat is een hele goede tip, dank je!


Op de opendag hout in zutphen heb je vast wel de kans om enkele schaven te proberen. Meestal staat Roeland er wel te demonstreren en hij verteld ook veel over schaven.


Daar heb ik al even naar staan kijken, maar moet ik thuis aan het overleggen. We zijn nog heel erg aan het wennen dat ons gezin van 3 naar 4 leden is gegaan, dus ik moet even afwachten of we er tegen die tijd een beetje routine in hebben zodat ik een flink stuk van de dag weg kan.


Even in het algemeen: het was me bij het meelezen al opgevallen dat dit een aangenaam forum is, maar dat wordt hier weer bevestigd. Ik voel me welkom - bedankt daarvoor!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
We zijn nog heel erg aan het wennen dat ons gezin van 3 naar 4 leden is gegaan, dus ik moet even afwachten of we er tegen die tijd een beetje routine in hebben zodat ik een flink stuk van de dag weg kan.

Bekend fenomeen... Komt vanzelf goed, kwestie van geduld, ik krijg ook maar een halve dag respijt van de directie thuis...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.