Invalzaag voor een beginner

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik wil een invalzaag kopen om de eerste stappen te zetten op het gebied van houtbewerking. Om niet meteen de hoofdprijs te betalen kijk ik ook naar andere merken dan Festool.
Kunnen jullie mij aanraden om een oudere Holzher aan te schaffen incl geleiderail? Wat ik zo snel terug vindt is dat ze degelijke apparatuur maakten die vrij onverwoestbaar zijn. Ik weet niet of dit ook geldt voor de invalzaag (Holzher 2106).

Ik verdien er niet m'n brood mee, maar het zou fijn zijn als hij recht kan zagen.

Mocht er iemand een andere tip hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag.

Ps, op Marktplaats zijn er oplichters die zogenaamd Festool aanbieden... Ben er nog ziek van.....
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Holz-her zijn goede machines aleen voor een aantal modellen zijn geen onderdelen meer te krijgen als hij stuk gaat gezien de leeftijd van de machines.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Hoi Musicus kijk ook eens op de website van usedproducts, ik heb hier in Leiden toen een makita invalzaag met lineaal en systainer gekocht voor 200 euro. Je krijgt er geloof ik net zoveel garantie als op marktplaats (geen). Ik heb mijn Festool met tafel wel via marktplaats gekocht. Niet alle aanbieders op mp zijn oplichters.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Persoonljik volg ik hier hstraat, voor dat budget zou ik inderdaad zoeken naar een tweedehands makita of bosch invalzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat wil je gaan maken? En waarom een invalzaag?
Als eerste machine zou ik beginnen met een behoorlijk zaagtafeltje. Veel geschikter als beginner naar mijn mening.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ligt er helemaal aan wat je wilt maken.
Je begint houtbewerken met basisvaardigheden. Recht zagen met de hand, verbindingen zagen en steken, enz. Als je die onder de knie hebt kan je beginnen met eenvoudige werkstukken zoals een bijzettafeltje. Voor de eerste proefstukken en werkstukken voor te bereiden is een zaagtafeltje handig. Een invalzaag of handcirkelzaag beheersen vraagt wat voeling (ervaring). Meer dan een tafelzaagje. En met kleine werkstukken wordt een invalzaag link, zeker voor een beginner.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ligt er helemaal aan wat je wilt maken.

Dank voor alle reacties zover. Het eerste project wordt een opklampdeur. Natuurlijk kan dat met handgereedschap en inderdaad, dat is de beste manier om het vak onder de knie te krijgen.
Toch leek het me een goede aanvulling en kan het denk ik prima van pas komen bij het afkorten van de balken, spiegels en schoren. En bij grotere balken lijkt mij een invalzaag/cirkelzaag makkelijker weken dan een kleine tafelzaag.....
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je begint houtbewerken met basisvaardigheden. Recht zagen met de hand, verbindingen zagen en steken, enz. Als je die onder de knie hebt kan je beginnen met eenvoudige werkstukken zoals een bijzettafeltje. Voor de eerste proefstukken en werkstukken voor te bereiden is een zaagtafeltje handig. Een invalzaag of handcirkelzaag beheersen vraagt wat voeling (ervaring). Meer dan een tafelzaagje. En met kleine werkstukken wordt een invalzaag link, zeker voor een beginner.

Hoezo begin je met basisvaardigheden? Meubels maken van plaatmateriaal valt toch ook gewoon onder houtbewerking? Idealiter heb je allebei, maar ik heb momenteel ook alleen een invalzaag.

Voor een opklampdeur (specifiek), zou ik dan nog eerder voor een kiezen voor een afkortzaag. Maar als je toch kiest voor een invalzaag, dan een Bosch met een afkortliniaal (FSN WAN). Op Amazon.de goedkoper dan in NL verkrijgbaar.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mijn suggestie zou zijn: lenen, lenen en lenen.

Vaders, ooms, tantes, vrienden maakt niet uit maar als ze wat hebben wat je kunt lenen gewoon vragen.
Vragen kost niets en in veel gevallen ligt gereedschap “gewoon” in de schuur te niksen.
Net als een camper die maar 4 weken op een jaar gebruikt wordt.

Tweede alternatief is de stadswerkplaats of vergelijkbaar iets, voor kleine vergoeding kun je dan met “echt” gereedschap werken in een echte werkplaats (met nog veel meer gereedschap) en gelijkgestemden die je waarschijnlijk geheel gratis van hun ervaring en kennis laten meegenieten (net als hier op het forum)

Verder kan ik de cursussen van het ambachtshuys (ambachtelijk houtbewerken en de vervolgcursus) van harte aanbevelen.

Eerst lekker hameren, zagen en bijtellen voordat je bij de “powertools” begint. Je zult zien dat met een zaag, schaaf, beitels en ellebogenvet je al een hele hoop gedaan krijgt. En het is lekker “stil”. Verder krijg je bij je eerste goede schaafkrul een soort euforie die ik bij de invalzaag toch moest missen.

Enne.... wat is een opklampdeur? *edit: inmiddels opgezocht... gewoon een deur



Success!

HTBL
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoezo begin je met basisvaardigheden? Meubels maken van plaatmateriaal valt toch ook gewoon onder houtbewerking? Idealiter heb je allebei, maar ik heb momenteel ook alleen een invalzaag.

Voor een opklampdeur (specifiek), zou ik dan nog eerder voor een kiezen voor een afkortzaag. Maar als je toch kiest voor een invalzaag, dan een Bosch met een afkortliniaal (FSN WAN). Op Amazon.de goedkoper dan in NL verkrijgbaar.

Je moet basisvaardigheden trainen om je vingers te laten doen wat je hoofd wil. Om inzicht te krijgen in aftekenen, hoe gereedschap zich gedraagt, hoe het materiaal zich laat bewerken enz...
Een invalzaag aanraden voor een klus die voornamelijk uit afkorten bestaat is gewoon slecht en verkeerd advies. Een ervaren gebruiker zal er wel mee uit de voeten kunnen, maar als je nooit gereedschap in je handen hebt gehad loopt het geheid mis. Het project mislukt, je bent gefrustreerd en de zaag beland in een donkere hoek. Uiteindelijk wordt ze nooit meer gebruikt en belandt ze bij al die andere bijna nieuwe machines op Marktplaats.
 

Dustria

Nieuw lid
8 jul 2019
2
0
Antwerpen
Wat wil je gaan maken? En waarom een invalzaag?
Als eerste machine zou ik beginnen met een behoorlijk zaagtafeltje. Veel geschikter als beginner naar mijn mening.

Dat is wel een beetje waar. Heb ook een Parkside invalzaag gekocht, ook best wel tevreden van, maar had mss ook eerder geïnvesteerd in een Bosch zaagtafeltje + een gewone cirkelzaag. Op wat houten blokken ook makkelijk te zagen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je moet basisvaardigheden trainen om je vingers te laten doen wat je hoofd wil. Om inzicht te krijgen in aftekenen, hoe gereedschap zich gedraagt, hoe het materiaal zich laat bewerken enz...
Een invalzaag aanraden voor een klus die voornamelijk uit afkorten bestaat is gewoon slecht en verkeerd advies. Een ervaren gebruiker zal er wel mee uit de voeten kunnen, maar als je nooit gereedschap in je handen hebt gehad loopt het geheid mis. Het project mislukt, je bent gefrustreerd en de zaag beland in een donkere hoek. Uiteindelijk wordt ze nooit meer gebruikt en belandt ze bij al die andere bijna nieuwe machines op Marktplaats.

Ik moet toegeven, ik heb mijn Mafell invalzaag gekocht na jarenlange frustratie met een Metabo KS 55. Overigens wordt niet zozeer een invalzaag geadviseerd voor afkorten, maar wil TS dat zelf. Afkorten van stukken langer dan 2x de breedte van de liniaal is overigens goed te doen.

En ik heb geen moeite met die bijna niet gebruikte 2e hands machines op marktplaats. ;)
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Heren, dank voor jullie eerlijke reacties. Ik ben zeker bereid te leren en snap dat handmatig werken een goede start is. Een invalzaag leek me een goede investering en bruikbaar voor zowel afkorten van de balken die ik bij dit project nodig heb als het eventueel schulpen wanneer ik niet mooi uitkom met vellingdelen. Blijkbaar zie ik dat niet juist.

Ik ga voorlopig aan de slag met zaag, beitel en hamer en ga eens kijken hoever ik kom.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mooi! Handgemaakte opklampdeur.

Mocht het niet helemaal lukken of zit je door je ellebogen heen dan kun je zowel een invalzaag en/of tafelzaag komen lenen in Prinsenbeek.
Afkortzaag ook trouwens maar die vind ik zelf wat grof zagen.

Succes!

HTBL
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.