Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Question Werkblad voor werkbank... eiken of mdf?

Dag medeforummers,

waarschijnlijk een prima onderwerp om een flinke discussie los te laten barsten , maar ik ben geinteresseerd in ieders mening... Ik ga binnenkort een nieuwe werktafel maken (losjes geinspireerd op de werkbank van paoson) en zit nu erg in dubio over het werkblad: aan de ene kant denk ik 'doe het lekker goedkoop': 1 plaat MDF van +/- 40mm (of, nog goedkoper, twee platen verlijmd) met een vuren 'stootrand'. Ik heb zo in het verleden een kleinere mobiele werkbank gemaakt en dat beviel best goed. Maar aan de andere kant trekt een mooi houten blad (beuken of, nog duurder, eiken) me ook wel.

De bouwmarkt bij me in de buurt verkoopt zowel in beuken (+/-150,-) of eiken (+/- 250,-) gevingerlaste panelen van 200x90x4. Natuurlijk een stuk mooier dan mdf en waarschijnlijk ook wat steviger als ik aan de slag ga met bench dogs, maar wel 3-5 keer zo duur en waar ik me vooral zorgen over maak: gaat dat niet kromtrekken?

Wat gebruiken jullie als werkblad en, indien 'echt' hout, hoe voorkom je kromtrekken?

Als je voor de oplossing gaat met 2 platen dan zou ik de bovenste alleen schroeven op de 4 hoeken, na verloop van tijd kun je het dan vervangen voor weer een nieuwe.

Zou ik zelf een bank bouwen, dan deed ik dat gewoon van vuren balken en mooi afwerken.
    Kost jevde kop ook niet en je hebt wel zon mooie werkbank van houten balken.

Ik lees even mee want ik ga dit jaar ook m’n eerste werkbank maken.

Zelf zit ik te denken aan een mooi zwaar onderstel van vurenhout maar het blad van teak hout.
    Heb 3 oude teak tafels tot mijn beschikking waar ik een werkblad van 2m bij 1,5m en 10cm dik kan maken.

Dat is ook slim, gewoon op marktplaats kijken, genoeg oude eiken of teak meubels die je gratis mag ophalen of voor amper geld zoals eetkamertafels. MDF eronder en je blad lijkt op 10 cm dik eiken

Kringloopwinkel wil ook nog wel eens wat hebben. Lees even mee, hoop op foto’s . Ga zelf nl ook nog aan de slag met een werkbank.

Ik heb aan marktplaats gedacht, maar nog niet gekeken. De bladen mogen natuurlijk best een krasje hier en daar hebben, maar ze moeten wel recht zijn. Ik zou niet weten hoe ik met goed fatsoen zo'n groot oppervlak anders vlak moet krijgen. Alle respect voor de vakmannen die dat met een waterpas en handschaaf kunnen, maar dat gaat hem voor mij vrees ik niet worden Misschien als ik zo'n constructie bouw waarbij ik een bovenfrees gebruik...

De platen schroeven is inderdaad nog niet zo'n gek idee, die houd ik in mijn achterhoofd!

Ik hou ook regelmatig marktplaats in de gaten.
    Houten tafels zijn goedkoper dan houten balken bij de bouwmarkt.

Ik moet nog verhuizen dus ik mag niet nog meer tafels kopen van mijn vriendin.
    Anders was ik bijvoorbeeld hier gaan kijken:
    https://www.marktplaats.nl/a/huis-en...reviousPage=lr

Het blad van mijn werkbank is eiken, 6 cm dik. Gemaakt van een oude salontafel die ik bij de kringloopwinkel gekocht heb. Bevalt prima!

Niet geschoten is altijd mis, ik zal binnenkort eens bij een paar kringloopwinkels in mijn omgeving gaan shoppen!

Zelf gebruik ik 2 werktafels.

Een met een werkblad uit beuk. Ideaal om handwerk te verrichten. Deze is ook redelijk smal (80 cm).
    Een tweede is met een blad uit mdf en dit volgens het principe van een torsion box. Het formaat van deze tafel is gelijk aan dat van een standaardplaat mdf. De zijkanten zijn afgewerkt met een strip uit kers. Deze gebruik ik vooral voor de assemblage van mijn werkstukken. Dit werkvlak is 100% recht en bijgevolg makkelijk om bepaalde verbindingen te maken. Een torsion-box heeft wel een dikker blad.

De vraag is dus vooral wat je van plan bent met deze werkbank. Zal dit dienen voor handwerk, dan zou ik kiezen voor een hardhouten blad. Dit heeft een veel gezelliger gevoel om op te werken.
    Indien je deze zal gebruiken voor assemblage dan verkies ik de torsion-box uit mf.
    Indien het voor beide is dan is het altijd een beetje kiezen wat je neemt, maar dan zou ik een afwerking van hardhout verkiezen en dit omwille van het plezier van werken (en ook wel een beetje omdat dit er veel beter uit ziet).

Tip: Bescherm je werkblad indien je lijm gebruikt of er op zaagt. Dit kan met papier maar bijvoorbeeld ook met een extra plaat.

Forum Rechten