Zeeschelpjes ring

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Na wat instagramspiratie (da's een woord, toch?) wou mijn zus ook graag een mooie ring met zeeschelpjes erin/op. Dus bezorgde ze mij een doosje met zelfgevonden schelpjes en ander "zeespul", en kon ik aan de slag. Een mooi stukje bruyerehout eronder, enkele laagjes giethars, veel schuurwerk, en tadaa :cool:

4.jpg


5.jpg


6.jpg


1.jpg


2.jpg


3.jpg
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Lijkt me misschien wel wat bombastisch om te dragen, maar vooral: wat een kunstwerk! Heel erg geslaagd!
 
Prachtig Massis,

Gewoon echt een kunstwerkje, al zijn het misschien geen ringen om dagelijks te dragen het is een BEAUTY :cool:.
Ik zelf maak ook ringen maar heb nog nooit gebruik gemaakt van Epoxy, maar nu zie ik dat het prachtig kan.
Heb jij nog foto's van het maak proces ? Heb je de ondergrond gekleurd of gebrand ?.

Groet Edwin
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Prachtig Massis,

Gewoon echt een kunstwerkje, al zijn het misschien geen ringen om dagelijks te dragen het is een BEAUTY :cool:.
Ik zelf maak ook ringen maar heb nog nooit gebruik gemaakt van Epoxy, maar nu zie ik dat het prachtig kan.
Heb jij nog foto's van het maak proces ? Heb je de ondergrond gekleurd of gebrand ?.

Groet Edwin

Bedankt voor de lovende woorden :)

Wat betreft het maakproces heb ik van deze weinig foto's, enkel eentje van het blokje pas na gieten (moet ik straks even zoeken dan).

In principe is het vrij eenvoudig:
1) ik zaag een blokje hout van ruwweg 3x3x1 cm, dat aan één zijde de "plateaux" rand van het bruyere heeft (plateaux is de buitenzijde van de knol, met mooie nerfeindes)
2) ik wikkel er een laag tape omheen en klem het tussen enkele stukjes karton of hout
3) ik giet een basislaag epoxy. Net genoeg om de bovenzijde te bedekken. Hierdoor wordt de bovenrand van het hout verzadigd en kunnen de bellen die daaruit komen nog weg. Bovendien is deze laag plakkerig genoeg om de schelpjes etc in vast te zetten zodat ze straks niet gaan drijven
4) daags nadien giet ik de rest van de opstaande tape vol epoxy (in dit geval licht gekleurd met blauwe alcoholbeits)

Daarna is het kwestie van laten uitharden, op de draaibank de juiste ringmaat uitdraaien (met een metaaldraaibank en een binnendraaibeitel kan dat bijzonder nauwkeurig) en op een schuurschijf de rest vormgeven.

De plateauxrand is normaal licht van kleur, maar door het intrekkende epoxy kleurt hij wat donkerder. Hij is dus niet gebrand of geverfd :)
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Super gaaf! leuk gedaan. Naar die kleuring van de epoxy ben ik wel benieuwd, hij ziet er namelijk uit als of het niet doorzichtig is, maar zwart is. maar de schelpjes wel goed zichtbaar zijn. Hoe heb je dat gedaan? En heb je een linkje van het middel?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Super gaaf! leuk gedaan. Naar die kleuring van de epoxy ben ik wel benieuwd, hij ziet er namelijk uit als of het niet doorzichtig is, maar zwart is. maar de schelpjes wel goed zichtbaar zijn. Hoe heb je dat gedaan? En heb je een linkje van het middel?

De epoxy in dit geval is eenvoudige Mr. Boat gietepoxy.
De kleuring is Fiebing's lederbeits in "light blue". Kwestie van bij het mengen van de 2 componenten van de hars, ook 1 of 2 druppels alcoholbeits erbij te doen (geen watergebaseerde beits, want dat verstoort de harding van de epoxy!)

Hij is echt wel transparant, bijna glashelder. Dat zwart is omdat de foto's boven een zwarte ondergrond gemaakt zijn.
Hier staat een filmpje tijdens het drogen, daarop zie je beter dat hij helder is: https://www.instagram.com/p/B2JT6TYo9rG/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.