Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: Trapbomen

Traptreden moeten die niet dikker zijn als 18mm underlayment ivm doorbuigen overspanning is nl 1m. Stootborden gewoon 18mm en alles verlijmen.

Zou ik de traptreden niet dikker moeten maken als 18mm underlayment vanwege de overspanning van 1m?? Stootborden gewoon 18mm houden.

Het maakt heel veel uit of de bomen vrij in de ruimte staan of volledig gesteund worden door twee wanden.
    kan je de trap in zijn geheel plaatsen of moet je hem ter plekke samenstellen?

Bij een klassieke trap zijn het grotendeels de trede die dragen als je de trap zo maakt moeten ze minstens 40 dik worden bij een meter overspanning

Bij een keepboomtrap heb je met normale breedte 3 bomen nodig als je 18mm plaatmateriaal als trede wilt gebruiken. Kijk anders even "stair building" op youtube, daar staat zat info.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Zoals eerder aangehaald is MDF ongeschikt.

Eender welke vorm van multiplex kan (underlayment, duurdere varianten), maar aangezien het een ruwbouwtoepassing is waar je er niets meer van ziet ga je vermoedelijk voor de goedkoopste...

18mm is ongeschikt om de treden uit te maken bij gebruik van 2 keepbomen. Hier worden zoals emilio aangeeft 3 keepbomen voor gebruikt.

Ik heb zelf ooit een trap gemaakt in multiplex (moest zo goedkoop mogelijk zijn en met eenvoudige toestellen te maken). Mijn treden zijn 40 mm dik (18 mm + 22mm, over de volledige oppervlakte verlijmd). Ik heb gebruik gemaakt van 2 keepbomen. De voorzijde van de trede wordt ondersteund door de verticale tegentrede. De achterzijde is niet ondersteund. Als je je volle gewicht (in mijn geval 75 kg) op de achterzijde van een trede plaatst, voel je deze duidelijk inveren. Met een derde keepboom zou dit beter zijn. Alternatieve oplossing zou erin kunnen bestaan de trede in een rabat aan de onderzijde van de hoger liggende tegentrede te schuiven.

De trap die ik gemaakt heb staat o.a. in het volgende topic:

http://www.woodworking.nl/showthread...trap+multiplex

Andere topics (recenter) op het forum met 3 en zelfs 4 uitgekeepte bomen in massief met treden in underlayment:
    https://www.woodworking.nl/showthrea...trap+multiplex
    https://www.woodworking.nl/showthrea...trap+multiplex

De meeste trappen, op deze manier gemaakt, die ik de revue zag passeren zijn afgewerkt met hout... Voor wat jij wil gaan doen moet je er in elk geval voor zorgen dat de trede niet kan inveren, anders levert dit barsten op in de tadelakt / beton ciré / mortex.

Om een beetje te vloeken op een houtforum: Is er een bepaalde reden voor een trap in multiplex / hout om deze daarna een betonlook te geven? Ik ken de situatie niet, maar als deze het toelaat zou ik eerder geneigd zijn een betonnen trap te plaatsen en deze een dergelijke afwerking te geven....

Voor de praktische uitvoering kan je hem gewoon zagen met een invalzaag / gewone cirkelzaag & geleiderail / andere geleider en de hoekjes uithalen met een decoupeerzaag / handzaag. De tweede en volgende bomen aftekenen vanop de eerste, iets te ruim uitzagen met een decoupeerzaag en er daarna met een kopieerfrees langsgaan + opnieuw hoekjes rechtzagen kan, maar je kan evengoed gewoon uitteken & uitzagen analoog met de eerste boom.
    Laatst gewijzigd door brt; 08-09-19 om 23:30.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Op het Internet is veel informatie aanwezig. Veel is wel op de Amerikaanse markt gericht en volgt de federale bouwcode. Maar het geeft je wel wat houvast.
    https://www.mycarpentry.com/stair-calculator.html
    Verder geeft YouTube een schat aan bruikbare informatie.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Als je bang bent dat je met gewoon zagen niet nauwkeurig genoeg werkt, lijkt het me zinvoller eerst met een eenvoudigere klus te beginnen om ervaring op te doen.

Is Beton ciré wel geschikt voor op een houten trap? Iets zegt me dat het erg snel los gaat komen.

Mdf heeft onvoldoende stijfheid om daarmee bomen te maken.
    Mpx kost ongeveer 2,5 x meer dan mdf , maar de kost is nog altijd verwaarloosbaar, vermits die rond de 15 euro/m² ligt bij 18 mm dikte.
    Standaardplaten zijn 244/250. Moet de boom >= 300 zijn, dan zal je wel moeten samenstellen.
    Het zijn keepbomen. Handigste manier is niet uit te kepen ;-), maar wel 3-hoeken te zagen & die op de bomen te vijzen/verlijmen.
    Gewoon een mal maken voor de zaagmachine & je hebt maatvaste 3-hoeken die je plaatst zoals het moet/past.
    Nadeel aan mpx is dat die sneller splijt dan massief hout, maar je kan met de 'lamello' koekjes uitfrezen in boom + 3-hoeken, en de 3-hoeken met een kleine schroef vast zetten of met een nagelpistool schieten. Best eerst waterpassen + met lijmklemmen vast zetten

Forum Rechten