Advies gevraagd Skylt Titanium

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
In een ander topic heb ik wat advies gezocht t.a.v. de afwerking van een eiken tafelblad. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat een matte naturel finish de beste en mooiste optie is.

Nu had ik al wel ervaring met de 2K uktramatte finish Skylt Original maar zocht ik toch een iets hardere finish als laatste laag.
Hiervoor heb ik de Titanium variant aangeschaft. De verhouding voor het mengen ligt iets anders dan bij de Original en daar heb ik me nu waarschijnlijk in verrekend.
Ik heb er eerst 3 lagen Skylt Original op gedaan en dan als laatste laag de Titanium. Hier heb ik te weinig verharder aan toegevoegd. En nu na ongeveer 24 uur is het geheel wel droog maar voelt iets stroef aan, enigszins plakkerig. Als ik er met m'n hand overheen ga is het niet zo dat er iets afgeeft. Het voelt in ieder geval niet zoals verwacht.

Wat is nu wijsheid? Nog wat meer tijd geven om te drogen (te weinig verharder dus het duurt langer voordat het droog is?) Of een nieuwe laag Titanium er overheen (met uiteraard de juiste verhouding? Of moet ik iets anders doen?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Hoeveel te weinig is het? Als het maar een klein beetje scheelt zal het uitharden mogelijk nog wel lukken, maar waarschijnlijk veel trager. Je kunt dan proberen de temperatuur wat hoger te houden om het nog te versnellen. Maar als het echt veel te weinig is dan blijft het plakken. Verwijderen van de laag en opnieuw beginnen is dan de enige oplossing, een laag erover heen is geld weggooien.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik zou het een paar dagen geven: als het dan nog steeds plakt weet je wat te doen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik geef het inderdaad even wat tijd. Hij voelde vanochtend al wat minder plakkerig aan. Even de schuur een tijdje verwarmen met een straalkacheltje en dan kijken we vanmiddag nog eens.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Na een paar dagen is het plakkerige er nu wel af. Toch voelt het nog wel iets stroef aan, althans niet zo glad als ik gewend van de Original finish. Maar misschien hoort dat bij deze afwerking? Vormt deze een dikkere toplaag op het hout?

Edit: ter vergelijking maak ik nog een klein beetje aan (met de juiste verhouding van 1:10 uiteraard :) ) op een reststuk van hetzelfde hout. Eens kijken of daar in eindresultaat een verschil zit
 
Laatst bewerkt:

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Heb je al geprobeerd om met een fijne schuurpad (scott brite) lichtjes erover heen te gaan? Wil ook wel eens helpen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Mocht het zo aanblijven voelen dan denk ik dat ik dat probeer. Daarna eventueel nog een nieuwe laag.
Het reststuk wat ik gister heb voorzien van 1 laag voelt toch echt anders aan. Het is dus wel duidelijk dat de verhoudingen niet helemaal correct waren.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
absoluut niet schuren als het nog plakt dan kan je opnieuw beginnen.
het wordt hard gewoon wachten.

Als je haast hebt dan ken je beter een extra laag aanbrengen die je wel in de juiste verhouding mengt.
die reactie hard ook de eerder laag sneller uit.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Ik bedoel ook na het uit harden, anders krijg je een hoop ellende.
Het lijkt mij niet slim is om een nieuwe laag (met de juiste verhouding) op een slechte laag aanbrengt. Je ondergrond is en blijft niet goed, of deze gaat reageren met de nieuwe laag. Dan krijg je alsnog geen deugdelijke bescherming voor je hout.
Aangezien skylt op waterbasis is kun je misschien met vochtige zo nodig natte doek er overheen gaan. Daarna goed drogen, voordat je verder gaat werken. Dit zul je even moeten uit proberen. Dat vochtige doek doe ik meestal als ik geknoeid heb, bij de juiste verhouding en binnen 2 uur ivm uitharden wel te verstaan :p.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Mocht ik gaan schuren dat test ik eerst een klein stukje uit, ergens op de kopse kant ofzo. Dan zie je snel genoeg of het daar droog genoeg voor is.
Ik denk dat het er al te lang op zit voor de 'natte doek' optie :)

Het voelt nu nog steeds niet helemaal glad aan. Ik vraag me af of het niet ook een reactie kan zijn met de lagen Skylt Original die er onder zitten. Zou niet moeten natuurlijk. Die waren trouwens wel droog genoeg.

Waarschijnlijk waag ik de gok en plaats ik de tafel in onze woonkamer. Mocht het na verloop van tijd toch blijken dat die laag echt niet goed is, dan kan ik hem altijd schuren/strippen en opnieuw afwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.