Poortdeur maken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Nu we een ander huis hebben gekocht met een flinke schuur erbij wil ik voorzichtig eens wat stappen zetten op het gebied van houtbewerking. Ik heb in ieder geval genoeg ruimte om te werken en om nieuw gereedschap op te slaan. Het ligt in de planning om een goede invalzaag en bovenfrees aan te schaffen.

Het eerste project wordt het maken van een nieuwe poortdeur. Ik wilde de oude eigenlijk opknappen en de rotte stukken opvullen met epoxy 2-componenten, maar hij blijkt echt ver heen te zijn en er blijft weinig materiaal over. Ik heb al veel opgezocht en ik denk dat er een paar manieren zijn voor het maken van een nieuwe deur. De deur wordt dekkend afgelakt, de hengen ga ik hergebruiken zodat ik geen aanpassingen hoef te doen aan de muur waar deze inhangt.

De mogelijkheden die ik heb bedacht:

Okoume WBP deurplaat 40mm, deze op de juiste afmeting zagen (90*175), kanten sealen, gronden, aflakken. Wellicht kan ik het paneel infrezen om het een leuker uiterlijk te geven.

Ik kan ook een opgeklampte deur maken, maar ik weet niet zo goed wat voor een houtsoort ik voor het frame moet gebruiken. Aangezien ik nog niet erg veel ervaring heb lijkt het me een beetje zonde om dit meteen van duur hardhout te doen?
Kan je dit bijvoorbeeld ook maken van 20mm Okoume met daarop 20mm Okoume stroken? Dan kom ik weer aan de 40mm van de huidige deur, wat het afhangen makkelijk maakt. Of is gewoon vurenhout ook geschikt? Kan ik dat daarna zonder meer schilderen?

Ik kan wellicht ook 12mm Okoume platen gebruiken als basis waarna ik aan zowel de voor- en achterzijde stroken van 12mm dik kan plaatsen. Dan ziet het er meer uit als een dichte deur. Ik kom dan qua dikte 4mm te kort te opzichte van de huidige 40mm, maar dat is wellicht geen probleem?

Zoals gezegd, ik ben een enorme beginneling, maar eens moet je de stap zetten....

Het gaat me niet alleen om het eindresultaat, maar ook de ervaring die ik hiermee op kan doen.

Bijgevoegd 2 afbeeldingen van de deur in huidige staat. Zoals is te zien zijn een geen schoren gebruikt terwijl ik begrijp dat dit wel gebruikelijk is?
 

Bijlagen

  • thumbnail_20190904_095643.jpg
    thumbnail_20190904_095643.jpg
    79,8 KB · Weergaven: 795
  • thumbnail_20190904_095617.jpg
    thumbnail_20190904_095617.jpg
    99 KB · Weergaven: 795

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De platen in het midden bestaan uit meerdere lagen hout, die kruislings zijn verlijmd. Dat zorgt voor de stevigheid van de gehele deur. Als je er ook wat van wil leren, en het niet te duur mag zijn (ruimte om een fout te maken), zou de je duur gewoon van vuren kunnen maken. Maar dan niet hout van de Praxis, maar SLS vuren van de bouwhandel. Wat duurder, maar ook duurzamer is Douglas. Maar dan loop je wat meer risico op krom trekken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Inmiddels zijn we een eindje op weg met het frame van de nieuwe deur. Na het bekijken van veel filmpjes over verbindingen en houtbewerken ben ik begonnen aan het maken van slis verbindingen voor het frame.
Zoals ik hier veel lees: begin eerst maar eens met de hand te werken voordat je allerlei dure apparaten koopt. Ik heb dit dus gedaan met wat ik heb liggen: japanse zaag, 3 beitels en een blokschaaf. Dan kom je er inderdaad achter dat het erg lastig is om een recht gat te zagen in een balk. Zeker als je met de nerf mee zaagt. En dat 8 keer.....
Het is natuurlijk niet perfect, dat had ik ook niet verwacht. Het begin is er en de wil om verder te gaan is er ook nog steeds.

Ik kom er nu ook achter dat een goede werkbank op de juiste hoogte heel erg fijn is. Zo'n workmate is funest voor je rug....


thumbnail_20191121_125924.jpgthumbnail_20191121_125915.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Nog een vraag: Wanneer dit frame klaar is moet ik deze dan lijmen of juist spijkers gebruiken? De verbinding is vrij strak, maar wanneer de deur hangt komt er natuurlijk altijd spanning op te staan. Ik heb begrepen dat het hout nog wat beter kan werken wanneer je hem zou spijkeren? Mocht ik wel moeten lijmen dan denk ik met D4 lijm omdat het een poort voor buiten is?
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Ik zou zeggen het hele handeltje lijmen en schroeven. Waar maak je de panelen van? Die zorgen voor de diagonale ondersteuning van het geheel.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Idd D4 lijm gebruiken. Let wel bij zeer strakke slisverbinding kan het zijn dat het hout van de stijl naar buiten wordt gedrukt/ scheurt.
wbt workmate, ik zie op de achtergrond mooie hoge schragen staan, plaat er op en je hebt een betere werk hoogte. Wellicht even tijdelijk de plaat vast zetten oid zodat het geheel stabieler is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat bij het maken van een opgeklamte deur je deze niet moet lijmen ivm de werking van het hout. Maar wellicht is dit een ander verhaal. Ik ben een beginner dus ga op jullie adviezen af!
De panelen ben ik nog over aan het denken. Dat kunnen vellingdelen worden of misschien een plaat hout die daar geschikt voor is. Ik vind channel-siding ook erg mooi, maar dan wordt het geheel weer te dik en zwaar denk ik.

Die schragen zijn inderdaad een veel betere hoogte, maar dan kan ik het werkstuk niet vastzetten dus dat is niet altijd even makkelijk met schaven en beitelen. Volgend project wordt een werkbank op mooie hoogte. De ruimte in de schuur is royaal dus die moet ik mooi benutten.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Het heeft even geduurd, maar het frame is klaar. Het zijn mijn eerste stappen op het gebied van hout bewerking, dus het resultaat is zeker niet perfect. Recht zagen is nog best lastig.... Maar goed, al doende leert men.

Ik ga op wat rest stukjes kijken wat voor effect het branden van het hout (shou sui ban) voor effect geeft. Mocht dit bevallen dan ga ik het hele frame waarschijnlijk zo behandelen.

Wat betreft de panelen, ik dacht aan het frezen van een sponning en daar een plaat okoume multiplex in zetten? Die zet ik dan vast met glaslatten. Maar als iemand nog een leuk idee heeft dan hoor ik het graag.

thumbnail_20200128_135152.jpgthumbnail_20200128_135120.jpgthumbnail_20200128_135105.jpg
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Ziet er netjes uit! Ik ben van plan een vergelijkbaar frame te maken voor mijn dubbele garagedeuren en daar vervolgens een multiplex plaat op te schroeven. Heb je uiteindelijk nog tips voor het zagen van het gat? De pennen wil ik op de zaagtafel maken, volgens mij ontkom ik er niet aan om t gat met de hand te zagen...
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zaagwerk ziet er zeer netjes uit. Voor buiten is een open pen-slis verbinding niet het meest handig wat regen betreft. Je kan beter met een pen-gat werken en als je het goed doet ook spatpennen gebruiken tegen het kromtrekken van je verbindingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik heb nog niet de beschikking over een zaagtafel dus heb alles met de hand gedaan. Het zagen van het gat was inderdaad een flinke klus. Wellicht door het gebrek aan ervaring of misschien speelde het douglas hout ook een rol. De zaagsneden waren nooit recht dus daarna nog lang moeten bijwerken met de beitel. Een langgatboor is hier natuurlijk erg geschikt voor, maar die moet je maar net hebben.

Die slisverbinding is inderdaad niet het meest geschikt voor buiten. Het is het eerste project, volgende keer doe ik het vast anders.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Je oude deur heeft ook een lat bovenop. Bij je nieuwe deur ook doen, dan watert het niet in. Ziet er verder prima uit.
 

NRGd

Actieve deelnemer
21 mei 2017
42
17
Arnhem
Ik heb nog niet de beschikking over een zaagtafel dus heb alles met de hand gedaan. Het zagen van het gat was inderdaad een flinke klus. Wellicht door het gebrek aan ervaring of misschien speelde het douglas hout ook een rol. De zaagsneden waren nooit recht dus daarna nog lang moeten bijwerken met de beitel. Een langgatboor is hier natuurlijk erg geschikt voor, maar die moet je maar net hebben.

Die slisverbinding is inderdaad niet het meest geschikt voor buiten. Het is het eerste project, volgende keer doe ik het vast anders.

Dank, mijn ervaring met Douglas is in dit geval ook niet heel top. Ik wil het raamwerk van vuren maken, mijn deuren staan nml in een kozijn met dus niet zoveel directe inwatering. Denken jullie dat de slisverbinding dan wel kan?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Omdat ik niet houd van projecten waarbij is nagelaten het resultaat te tonen hierbij de poortdeur nu deze op z'n plaats hangt. Er zijn voldoende zaken die ik anders zou doen en het resultaat is niet helemaal zoals gehoopt, maar ik zie het als een leerproces.
Mocht de deur na een jaar in elkaar storten begin ik gewoon weer aan een nieuw project!

De panelen zijn van hardwood multiplex geschikt voor buiten toepassingen en voorzien van lijnzaadolie en Danish oil. Het Douglas frame is ook voorzien van lijnzaadolie. De hengen zijn hergebruikt, dat moest wel vanwege het feit dat de bovenste heng speciaal was gesmeed in deze vorm.
Er moeten nog 2 glaslatten komen en deurbeslag.

thumbnail_20200816_151647.jpgthumbnail_20200816_151713.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Voor dat je zegt dat je een beginneling bent met houtbewerking, vind ik je 1e project goed geslaagd!

En van fouten leer je. Die maken we allemaal nog.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Laatste glaslatten zitten erin. Ik zit te twijfelen of ik de kier tussen glaslat en de plaat multiplex moet afkitten. Op zich zou het hout er tegen moeten kunnen, maar hoe minder er in kan regenen hoe beter natuurlijk.
Ik vind alleen zo snel geen geschikte kit die kleurloos is. Alles is wit of grijs...... Iemand een idee?thumbnail_20200817_104348.jpgthumbnail_20200817_104403.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ja klopt. Maar ik ben geen metselaar dus het zal wel een prutswerk worden. En helaas betaal je voor 3 klodders mortel evenveel als voor een zak van 20 kilo.....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.