Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Vervanging opvangemmer Oneida Dust Deputy

De opvangemmer van mijn Oneida Dust Deputy heeft het helaas begeven. Wegens een verstopte slang is ie vacuüm getrokken en nu totaal uit zijn fatsoen, en bij het minste of geringste doet ie dat weer. Tijd om hem te vervangen dus. Nu kan ik een nieuwe emmer kopen en voortaan beter opletten en er zo voor zorgen dat de stofzuigerslang niet verstopt raakt, maar eigenlijk zit ik er aan te denken om zelf een opvangbak te maken van 18mm multiplex dat ik nog heb liggen. De voordelen daarvan lijken mij 1) het is steviger dan een plastic emmer en 2) ik kan hem een maatje groter maken.
    Maar dat roept meteen een paar vragen op waarvan ik hier en op Youtube e.d. het antwoord zo gauw niet kan vinden:

1. Mag de opvangbak vierkant/rechthoekig zijn of moet het persé een ronde bak zijn wil het systeem goed werken?
    2. Maakt de groottte van de opvangbak iets uit voor de werking?

Wie heeft tips?

Adrie

Ik heb een vierkante MDF opvangbak en ik merk geen verschil met in performantie in vergelijking met de ronde ton.

https://www.woodworking.nl/showthread.php?15625-Dust-Commander-DLX&p=276373&viewfull=1#post276373

Als je kijkt naar de luchtstroom door de cycloon, dan is de conclusie dat die niet door de opvangbak gaat en dat het dus niet uit maakt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    De vorm maakt inderdaad niets uit. Wel is het belangrijk dat de opvangbak luchtdicht is. Ik heb zelf een cloon van de oneida uit china, met daaronder een metalen vat. Het gat in de deksel voor de cycloon heb ik met een ring van epdm afgedicht en de deksel had vanuit de leverancier al een rubberafsluiting.

Let overigens ook op met de grootte van de opvangbak. Hoe groter, hoe zwaarder :-)

Bij mijn vorige stofafzuiger had ik ook een (zelfgemaakte) cycloon op de deksel van zo'n 100 liter metalen vat gezet. Best handig, niet te zwaar, luchtdicht met een snelkoppeling en daardoor makkelijk te legen. Je moet dan alleen even je cycloon monteren op de deksel. Gaatje zagen, kitten, vastschroeven....simpel klusje. Heb de mijne toen bij vatenonline besteld.

Ik heb een plastieken opvangton en die durft ook al eens samentrekken. Heb een los houten kruisje gemaakt dat erin klemt, probleem opgelost.

Mogelijk kan je iets gelijkaardig doen, lijkt me minder werk dan zelf een luchtdichte bak maken.

Forum Rechten