Drukplaat Lijmtang?

HenkieHenkie

Nieuw lid
4 sep 2019
4
0
Beste woodworkers,

Al een tijdje bezig met houtbewerking (meubels, etc.).

Een paar lijmtangen hebben geen drukplaat meer. Zijn deze ergens te kopen of is er een simpele manier om de lijmtang toch nog te gebruiken?

Alvast dank voor jullie hulp.

Groet,

Henk
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Henk,

Ik ken het probleem. Geen idee of ze te koop zijn. Ik heb er zelf een paar gemaakt van een mooie harde houtsoort (in mijn geval eiken) met een zachtere houtsoort (vuren) eronder (met de nerf een kwartslag gedraaid), op het deel dat in contact komt met het hout. Gewoon een kwestie van een stukje hout nemen, daar heb ik met een holprofielfrees een gaatje in geboord zodat de bolle kop onderaan de spindel netjes aansluit op het gat. Daarna heb ik er een schijfje hout (ook eiken) overheen gelijmd met een iets kleinere diameter gaatje in het midden. Dat heb ik eerst in twee delen gezaagd zodat het om het smallere deel van de spindel heen past, zodat de drukplaat ook geborgd is. Het geheel is iets grofstoffelijker dan de metalen plaatjes, maar het werkt al een jaar of wat prima. Bovendien is het erg bevredigend om zo je eigen gereedschap aan te passen en bruikbaar te houden.
 

HenkieHenkie

Nieuw lid
4 sep 2019
4
0
Zelf knutselen van een houten blokje of een blokje kunststof.
Werkt prima.

Begrijp ik het goed dat ik gewoon een vierkant blokje hout/kunstof tussen de klem en het werkstuk kan plaatsen? Geen speciaal iets?


Moi Henk,

Ik ken het probleem. Geen idee of ze te koop zijn. Ik heb er zelf een paar gemaakt van een mooie harde houtsoort (in mijn geval eiken) met een zachtere houtsoort (vuren) eronder (met de nerf een kwartslag gedraaid), op het deel dat in contact komt met het hout. Gewoon een kwestie van een stukje hout nemen, daar heb ik met een holprofielfrees een gaatje in geboord zodat de bolle kop onderaan de spindel netjes aansluit op het gat. Daarna heb ik er een schijfje hout (ook eiken) overheen gelijmd met een iets kleinere diameter gaatje in het midden. Dat heb ik eerst in twee delen gezaagd zodat het om het smallere deel van de spindel heen past, zodat de drukplaat ook geborgd is. Het geheel is iets grofstoffelijker dan de metalen plaatjes, maar het werkt al een jaar of wat prima. Bovendien is het erg bevredigend om zo je eigen gereedschap aan te passen en bruikbaar te houden.

Dank voor je tip en werkbeschrijving!
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Twee gaatjes links en rechts in het blokje langs de spindel boren ter hoogte van de verjonging. Daar een spijker oid inlijmen. Dan valt het blokje er ook niet af
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Kijk eens bij Baptist, ze hebben zowel ronde als rechthoekige drukplaten in verschillende maten.
large_14279793385147.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.