Bovenfrees of kantenfrees aankopen

Dustria

Nieuw lid
8 jul 2019
2
0
Antwerpen
Dag iedereen,

Ik lees hier regelmatig goede tips en wou graag eens zelf wat advies vragen :)

Ik ben nog niet zo ervaren in frezen maar ik zoek een (hobby) machine die V-groefjes kan maken in mdf en die de kanten kan afronden. Koop ik mij dan best een kantenfrees (licht en compact) of beter maar ineens een grote groene Bosch bovenfrees die (volgens mij) alles kan, maar die een stuk groter is en daardoor misschien ook nadelen heeft?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
Geen eenvoudige keuze maar bekijk zeker de Makita RT0700CX3J. Dit is een beetje een alles in 1. Enkel voor zwaar freeswerk of voor montage in freestafel is hij niet geschikt maar voor wat je nu wilt is hij perfect. Enkel de stofafzuiging stelt wat teleur

Groeten Wim
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als je veel met MDF werkt zou ik wel zeker op een goede afzuiging van de machine letten.
V groeven frezen en afronden zijn al 2 verschillende manieren van afzuiging.


Mvg,:).
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.619
685
Antwerpen
Geen eenvoudige keuze maar bekijk zeker de Makita RT0700CX3J. Dit is een beetje een alles in 1. Enkel voor zwaar freeswerk of voor montage in freestafel is hij niet geschikt maar voor wat je nu wilt is hij perfect. Enkel de stofafzuiging stelt wat teleur

Groeten Wim
+1
met een goed stofmasker los je al veel problemen op
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
131
17
Haarlemmermeer
V-groeven frezen gaat niet met een kantenfrees. Over het algemeen kun je deze niet gebruiken met een geleider (is uiteraard altijd iets op te verzinnen). Kanten frezen gaat wel met een bovenfrees. Neem dan een niet al te zware bovenfrees, die je met 1 hand kan bedienen (en dus niet altijd 2 knoppen in moet drukken). De Festool OF1010 is een mooi uitgangspunt, maar er zijn veel meer merken die iets soortgelijks in het assortiment hebben.
 

BoyS

Actieve deelnemer
15 jan 2018
153
80
Limburg
+1
met een goed stofmasker los je al veel problemen op

+1
ik ben het echt met charel en wimpie eens. Geweldig apparaat. Ik ben/was ook erg onervaren. Hier kun je veel mee leren. Hij is inderdaad niet zo stabiel als een stationaire machine maar hij is echt heel erg veelzijdig. Je leert ook echt om dingen goed aan te pakken want het is niet vergevingsgezind. Dus als je groeven gaat frezen erg goed voor zorgen dat je een goede geleider hebt (rechte plank vastklemmen).

we zijn op het werk bezig met een bar te bouwen (mag vrijwel geen geld kosten), ik heb in underlayement platen allemaal groeven gefreesd met het apparaat. Het ziet er geweldig uit maar ik ben het wel eens met spaander. Afzuiging is belangrijk anders ga je stroef en heb je kans dat je uitschiet omdat je meer druk uitoefent. Al denk ik dat dit met underlayment sneller gaat dan bij mdf. Heb je geen afzuigen dam moet je wat voorzichtiger zijn dat je niet uitschiet.

laatst hebben we hem ook als kantenfrees gebruikt toen we een afdeklat voor de schutting wilde maken. Werkte perfect.

ik heb hem zelfs gebruikt om een groot gedeelte uit een eiken plank weg te frezen https://www.woodworking.nl/showthread.php?27384-Kapstok-en-Vensterbank
Hoewel dit best veel tijd kostte werkte het wel met het apparaatje.

Kortom: mooi ding voor een beginner en een degelijk apparaat.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.