Eerste vlak-vandiktebank

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Het verschil tussen een grote en kleine rolwagen in plaatsinname valt trouwens beter mee dan je zou denken.... Voor en achter een dergelijke machine is sowieso in en uitvoerruimte voor de werkstukken nodig. Op het moment dat je de machine niet gebruikt neemt de rolwagen slechts ruimte in aan die zijde waar je hem naartoe schuift. De oplegtafel is vlot afneembaar. De meerwaarde bij plaatmateriaal (en in zekere mate ook bij massief) is echter enorm. En alround werk / de afwerking van een woning impliceert vandaag de dag voor de meesten toch een zeker aandeel aan plaatmateriaal...

De pakweg 5000 euro aan andere machines heb je ook sowieso nodig, of je nu goedkope stationaire machines koopt of duurdere... Wat het aandeel in de totaalkost voor een kwalitatieve basis in mijn ogen nog wat kleiner maakt....
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Afgaande op de openingspost waar wordt gepeild naar het verschil tussen chinese machines in een goedkope prijsklasse of een tweedehands combi in de prijsklasse 3000 - 3500, is dit inderdaad het advies dat ik wil geven. Die 3000 - 3500 is een zéér klein risico: je krijgt ze ongeveer integraal terug als de machine je niet bevalt en je ze opnieuw verkoopt. (Zeker in het geval je er zoeen kan scoren als getoond in het voorbeeld!!). En je hebt een zeer goede machine.
De chinese aangelegenheid kan niet in de schaduw staan van een dergelijke machine, en is ongeveer de helft in waarde gedaald vanaf het ogenblik dat je ze voor het eerst gebruikt.

De volledige rekening & planning moet de vraagsteller uiteraard zelf bepalen.... Maar de openingspost vraagt toch duidelijk naar het verschil tussen beide soorten machines en naar het verschil tussen apart vs combi in de opgegeven ruimte ?

Een nieuwe machine daalt altijd in waarde, dus ook een Hammer/Felder/SCM/Robland. Bij een tweedehands machines is dat natuurlijk een stuk minder. Maar dat geldt ook voor Chinese machines en ook die kun je met wat geluk voor bijna de aanschafprijs verkopen. En er wordt hierbij geen rekening gehouden met wat voor machine er nodig is. Dat gaat over ruimte en geld. Het is zonde om een grote machine te kopen om er vervolgens achter te komen dat die toch niet voldoet of juist zo groot is dat die weer andere beperkingen oplevert (zoals te groot en daarmee de beschikbare ruimte te zeer beperkt). De TS heeft nog geen 24m2! Dan is ruimte echt wel een issue.

Het verschil tussen een grote en kleine rolwagen in plaatsinname valt trouwens beter mee dan je zou denken.... Voor en achter een dergelijke machine is sowieso in en uitvoerruimte voor de werkstukken nodig. Op het moment dat je de machine niet gebruikt neemt de rolwagen slechts ruimte in aan die zijde waar je hem naartoe schuift. De oplegtafel is vlot afneembaar. De meerwaarde bij plaatmateriaal (en in zekere mate ook bij massief) is echter enorm. En alround werk / de afwerking van een woning impliceert vandaag de dag voor de meesten toch een zeker aandeel aan plaatmateriaal...

De pakweg 5000 euro aan andere machines heb je ook sowieso nodig, of je nu goedkope stationaire machines koopt of duurdere... Wat het aandeel in de totaalkost voor een kwalitatieve basis in mijn ogen nog wat kleiner maakt....

Nee, een grote roltafel neemt wel meer ruimte in, ook al gebruik je die voor kleine zaken. Als voorbeeld: je zaagt een plaat van 1 meter lang. Bij een machine met een roltafel van 3 meter heb je dan 3 meter + 1 meter slag nodig, dat is dan 4 meter in totaal. Bij een machine met een roltafel van 1,20m heb je maar 2,2m. Daarmee bespaar je bijna de helft van de ruimte. Daarnaast geldt dat een grotere roltafel meestal ook breder is. De TS heeft een garage van 3 meter breed. Een smalle of brede oplegtafel maakt dan het verschil of er een andere machine naast kan staan kan of niet.

€5000 voor een HOBBYIST aan andere machines als minimale eis, dan is absurd. Dat kan gemakkelijk voor de helft als je een goede mix maakt tussen nieuw en tweedehands.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Baptist heeft een erg leuke machines zoals Record PT107 vlak- vandiktebank deze machine heeft zeer zeker meer kwaliteit als HBM machines werk zelf met verschillende chinese machines maar niets van HBM ze zijn wel de goedkoopste maar wat kwaliteit betreft staan ze ver onder in het rijtje bij mij.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Een nieuwe machine daalt altijd in waarde, dus ook een Hammer/Felder/SCM/Robland. Bij een tweedehands machines is dat natuurlijk een stuk minder. Maar dat geldt ook voor Chinese machines en ook die kun je met wat geluk voor bijna de aanschafprijs verkopen. De TS heeft nog geen 24m2! Dan is ruimte echt wel een issue.

100% akkoord. Chinees op de tweedehandsmarkt is misschien wel iets gewaagder dan een kwaliteitsmachine....


De TS heeft nog geen 24m2! Dan is ruimte echt wel een issue.
Nee, een grote roltafel neemt wel meer ruimte in, ook al gebruik je die voor kleine zaken. Als voorbeeld: je zaagt een plaat van 1 meter lang. Bij een machine met een roltafel van 3 meter heb je dan 3 meter + 1 meter slag nodig, dat is dan 4 meter in totaal. Bij een machine met een roltafel van 1,20m heb je maar 2,2m. Daarmee bespaar je bijna de helft van de ruimte. Daarnaast geldt dat een grotere roltafel meestal ook breder is. De TS heeft een garage van 3 meter breed. Een smalle of brede oplegtafel maakt dan het verschil of er een andere machine naast kan staan kan of niet.

Ruimte is inderdaad een issue... Maar een combi is net een manier om plaats te besparen.... Hier moet niet zo snel een andere machine naast.... Het hoeft ook zo geen grote te zijn...

€5000 voor een HOBBYIST aan andere machines als minimale eis, dan is absurd. Dat kan gemakkelijk voor de helft als je een goede mix maakt tussen nieuw en tweedehands.

Wil zeker niet beweren dat men 5000 euro aan extra machines moet uitgeven.... Maar dit is een repliek op je eerdere post waar je aangeeft dat een combi van 3500 al snel eindigt in een einbudget richting 10000....


Het laatste wat ik wil is een oeverloze discussie vol veronderstellingen starten.... Ik wil wel duidelijk stellen dat ik een absolute voorkeur heb voor combi's boven china-toestanden in de minder goede zin van het woord. De financiën moet de topicstarter zelf bekijken... geld vermindert momenteel sneller in waarde dan een tweedehandscombi:)

Zowel voor jou L.N. als voor de topicstarter (die op 40min rijden van hier woont): wie wil zien hoe het eruitziet om een combi met loopwagen van 2.80m in een kelder van 7.5m lang en op sommige plaatsen 3.70 en andere 4.50m breedte te plaatsen, met een plafondhoogte tussen 2.10 en 2.20m is hier welkom met een tas koffie na afspraak via P.M. Je moet wel tegen rommel kunnen, want het staat danig overhoop... Foto kan eerstdaags, maar ben momenteel niet thuis....
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
BRT, ik heb een misrekening gemaakt. De TS sprak in het begin over een Robland LX31 (€3200-3600), waarbij in ten onrechte uitging dat dit een zaagfrees-combi was en dat er dus nog een vlak/vandiktebank (€1000 - €2500) bij moest. Dan kom je met de door iemand genoemde €5000 aan andere machines wel op ongeveer €10.000. Maar bij een LX31 hoef je natuurlijk geen losse vlak/vandiktebank kopen. En die €5000 aan andere machines is blijkbaar anders bedoeld.

Wat ik wel blijf vinden is dat we iemand machines van een zeer hoge kwaliteit aanraden voor iemand die net begint met zijn hobby. Natuurlijk moet de TS zelf weten of hij dat wil/kan betalen. Maar denk echt dat het veel verstandiger is om met mindere machines te beginnen en dan zelf te ervaren tegen welke beperkingen je aanloopt en daarna echt passende machines koopt. Als hij zijn hobby wil omzetten in zijn bijberoep, dan is het financieel ook interessanter om te wachten met de grootste investeringen.

Een overweging die hier te weinig wordt gemaakt is de breedte van de machine. TS heeft een garage die maar 3 meter breed is. Ik kon de afmetingen van de LX31 niet vinden, maar een Robland NLX 31 met langgatboor en oplegtafel is 2928 mm breed, dus dan kun je er niet meer langs lopen bij een garage van 3m. Natuurlijk kun je de langgaatboor eraf halen en de verstekgeleider iets inkorten. Maar dan nog is het krap. Voor mij te krap. Mijn garage is maar 2,75m breed en dan is de breedte altijd een probleem. Met een grote machine zal dit probleem alleen maar groter zijn. En je moet de oplegtafel eraf halen om te kunnen schaven, want anders heb je geen ruimte om de NLX te verplaatsen in de breedte. Dat maakt, samen met het ombouwen, het wel een omslachtige taak als je snel iets door de vandiktebank wilt halen. Een SCM Minimax CU 300 is ook maar 2300 mm breed, maar daar steekt de bevestiging van de langsgeleider voor zagen en schaven weer ver uit, waardoor deze ook niet handig past. Een Hammer B3 Winner Comfort is maar 190 cm breed en dat is volgens mij veel handiger in een ruimte van maar 3 meter breed. Natuurlijk moet je bij de B3 nog een losse vlak/vandiktebank kopen en die neemt ook ruimte in. Maar die kun je plaatsen waar je wilt.
 

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
Leuke meningen en discussies hier. Geven me een goed inzicht in hoe mensen hun eigen ruimte decoreren met machines.

Ik wil echter een detail meegeven dat mogelijks mensen hun advies kan beïnvloeden: ik ben houtbewerker van opleiding (middelbare school). Dit wil zeggen dat ik wel werkervaring heb met bepaalde machines zoals Sicar, Altendorf, Reichenbacher, ... En dus ook losstaande machines zoals een lintzaag, vlakschaaf, vandiktebank, vandikteschuur, pennenbak, bandschuurder, gatenboor,...
Maar natuurlijk begin ik nu als hobbyist thuis er mee en heb ik geen nood aan machines van 10.000€.

Echter heb ik na mijn middelbare school verder gestudeerd in IT en werk ik nu als freelancer (developer) maar mis ik het werken met hout en fysieke dingen maken.

Een grote stap vooruit om dingen te versnellen: momenteel ben ik aan het opzoeken als ik de NACE codes kan aanpassen van mijn vennootschap om de houtwerking te mogen uitvoeren tezamen met het IT gedeelte. Indien dit kan, dan ben ik van plan een bedrijfsruimte te kopen/huren van ~200m2 om dan daar (alle) machines te huisvesten.
Ik veronderstel dat het dan optimaal is te werken met aparte machines?
Gezien de reacties tot nu toe lijkt het me voor de thuis situatie (7mx4m) het best om voor een combinatiemachine te gaan?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kijk, dat verandert de zaak flink. Door jouw opleiding en kennis heb jij al behoorlijk ervaring en weet je waarschijnlijk beter wat je wilt dan dat ik in eerste instantie dacht. Er zijn er hier op Woodworking met regelmaat die van houtbewerking hun beroep willen maken, zonder dat ze ervaring in houtbewerking of het runnen van een bedrijf hebben. Voor jou geldt dat dus niet. Dat maakt het verhaal anders. Dan is gelijk investeren in goede machines nog niet zo gek.

Ik zou het wel omgekeerd aanpakken en beginnen met de vraag wat je wilt gaan maken en wat je er voor nodig hebt aan machines om dat met winst te kunnen produceren. Daar leg jij jouw budget naast en dan zul je zien dat het waarschijnlijk niet past om alles in 1 keer op het gewenste niveau aan te schaffen. Per machine moet je dan afvragen of je zonder kunt of dat een mindere machine dan ook voldoet (al dan niet voor de komende 2 jaren). Maak een complete lijst en kijk dan niet alleen naar de grote machines, maar ook afzuiging, kleinere machines (schroefmachines, afkortzaag, schuurmachines), werkbank, teken- en meetgreedschap, handgereedschap, houtopslag, etc. En dan keuzes maken: wat koop ik nu, op welk niveau moet die machine zijn en wat kan ook later aangeschaft worden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Als je ze professioneel kan kopen is marktplaats in ieder geval niet de juiste plek.
Je investeringen kan je afschrijven je hebt dus wel een bonnetje nodig.
En een bepaalde vorm van onderhoud/garantie is ook wel fijn.
Dingen gaan vanzelfsprekend stuk als het helemaal niet uitkomt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dat is niet juist voor Belgen. Die kunnen ook een “verklaring op eer” inbrengen bij de Belasting. In zo’n verklaring zegt de particuliere verkoper dat hij machine X voor bedrag Y heeft verkocht.
 

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
Wat L.N. zegt klopt maar ga ik niet doen mocht ik de kans krijgen om professioneel een ruimte te kopen/huren.
Heb even 'snel' gekeken wat dan eventueel de aankopen gaan zijn, en dacht aan het volgende:
- Felder K4 perform
- Felder A3 41
- Felder F3
- Felder N4400
- Felder findustry 1352/1353/1354
- Felder HS 950
- Felder AF 22 D-200 | Ø 200 mm

Zal een mooi park opleveren met een kostprijs die mooi af te schrijven is op termijn ook. Maar daar is absoluut nog geen zekerheid in.
Om thuis te beginnen als hobby gaat het waarschijnlijk de HBM worden van L.N.. Ik heb namelijk niets thuis om schaafbewerkingen te kunnen doen, alle andere bewerkingen kan ik wel doen met de handmachines die ik ondertussen heb.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Dat is wel een een flinke lijst! Ik heb een N3800. Als je naar de HBM komt kijken, dan kun je ook naar die kijken. Ik ben er niet super tevreden over. De N3800 wordt niet verkocht, maar kun je de N3800 wel in “levende lijve” zien. De N4400 is natuurlijk grotendeels hetzelfde en alleen wat groter.
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Ik hou ook van droomlijstjes, gebruik ik dan zelf om te gaan shoppen :)

Effe terug serieus nu:
Over de kleine plas kost die Metabo een flink pak minder: https://www.amazon.co.uk/dp/B002XFK13G
Zit verkeerde stekker aan, maar dat is een detail naar mijn mening. Heb geen idee of die Metabo goed is of niet, heb het ding nooit zelf in handen gehad.
 

vuwavuwa

Nieuw lid
3 sep 2019
16
0
Belgie, Genk
@Swake: Als mijn plannen kunnen lukken administratief dan zal dat lijstje geen droomlijstje zijn hoor... Dan zal het werkelijkheid worden. Enige waar ik niet direct een prijs van vind is de Felder findustry 1352/1353/1354 maar die is ook niet direct een noodzaak. Op uitzondering van die machine komt het totale op ~21k incl. BTW wat nog heus meevalt vind ik. Kijk anders eens wat een gemiddeld IT-er (developer) per dag kan vragen. Als ik die inkomsten kan gebruiken voor deze andere tak onder hetzelfde bedrijf, dan is dat ideaal!

@L.N.: is goed! Ben benieuwd er naar!
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
In den Belgique mag je die twee takken in eenzelfde bedrijf steken. Wel mits paar voorwaarden: De statuten moeten die tweede tak toelaten, opgelet met statuten die te breed geschreven zijn dat is zoveel als geen sociaal doel hebben. BTW, kruispuntbank, en andere, vraagt dan naar verduidelijking. Administratief best de 2 takken scheiden als die, zoals in jouw geval, ver uit elkaar liggen (Nou ja, ver uit elkaar.... je kan altijd CNC programmaatjes beginnen opmaken, t'is maar één mogelijkheid) Weet wel dat je op dit moment, behoudens uitzonderlijk project, je als houtbewerker nooit zo goed uw brood gaat verdienen als een goede ontwikkelaar. Uw mentale gezondheid speelt natuurlijk wel een rol, en door de afwisseling intellectueel/met de hand verzorg je die.
Vergeet ook niet dat die machines op de lijst investering gaan, en het gaat niet lukken die op 2 jaar af te schrijven zoals voor een pc'tje -> Fiscaal dus ook niet het eerste jaar alles aftrekbaar om de winst naar beneden te halen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Enige waar ik niet direct een prijs van vind is de Felder findustry 1352/1353/1354 maar die is ook niet direct een noodzaak.



Die gaat een pak meer kosten dan al de rest samen.... Is een heel zwaar beest, de prijs zal op maat zijn en afhangen van de configuratie van de verschillende assen en de verdere bouw van de machine..... Is niet meteen machine voor een startend bedrijfje, tenzij je iets heel specifieks gaat doen.... Voorzie ook maar meteen voldoende stroom.... Zo een beestje trekt gemakkelijk 20 tot 30 KW en de bijhorende amperages.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.