Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Vloer deur

Vloer deur

Van mijn schuur / garage zijn de deuren wel aan vervanging toe.
    ik heb nog best een aardige hoeveelheid eikenhouten vloerplanken over van de verbouwing. Het zijn gelijmde delen, massief eiken. Junckers made in Danmark staat eronder. Dikte is 25mm.
    ik wil ze op een multiplex plaat 18mm schroeven of lijmen en dan daarmee een buitendeur maken. Eiken gedeelte komt dan buiten.
    Gaat dit werken of word het een fiasco? Wat zou beter werken, verlijmen of vanuit het multiplex schroeven erin, of beide?
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Dat gaat geheid krom trekken.
    Multiplex is op gebouwd uit een oneven aantal lagen om kromtrekken te voorkomen.
    Voeg je daar een laag aan toe dan ......
    Daarbij komt dat een 18mm plaat niet stabiel genoeg is om een deur op deze wijze op te bouwen.

M.vr.gr. Jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Ik heb hetzelfde probleem. Op marktplaats kom je met grote regelmaat gebruikte voordeuren tegen van hardhout (meestal meranti) voor prijzen rond de 50 euro. Ik heb besloten dat mijn schuur het niet waard is om mooi hout voor te gebruiken, dus ik ga voor hergebruik.

Hardhouten deuren kan je vaak voor niets meenemen. Het is alleen de kunst om er twee te vinden die er het zelfde uitzien en de zelfde maat hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Laat eens een stuk parket weken in een emmer.
    Dan weet je of deze goed verlijmd is.
    sometimes you just need a bigger hammer

Misschien dat ik het niet duidelijk had omschreven. Maar het is massief eiken van 25mm dik. De planken bestaan uit meerdere plankjes welke aan elkaar gelijmd zijn.

Ik hou marktplaats al een tijdje in de gaten, maar 1) het valt niet mee om de juiste maat te vinden en 2) ik heb in principe voldoende materiaal om ze zelf te maken

Ik zou ook een ‘klassieke’ deur er mee kunnen maken maar dat is meer werk en multiplex zakt ook niet uit

5070009E-1B0A-4BCF-B5E9-1A4CA9A20997.jpg

18mm multiplex is wel heel dun. Neem liever wat dikker. De eiken delen moeten niét vastgelijmd worden op het multiplex, dan gaat het geheid kromtrekken. Alleen schroeven met genoeg tussen ruimte om de werking op t evangen. Belangrijk is ook zoals al eerder aangegeven wat voor lijm gebruikt is voor de vloerdelen. Als deze niet geschikt is voor buitengebruik dan houdt het al snel op.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Het eiken terugbrengen naar 11 a 12 mm dikte. Stroken van ca 7 a 8 cm breed, voorzien van messing en groef. Deze op beide zijden van de deurplaat aanbrengen met nageltjes door de messing — niet te nauwsluitend. Eindstroken links en rechts kun je wel vastlijmen aan de extreme zijden.
    Eindmaat deur is zo ca 40 mm (dus standaard) en door beide zijden te voorzien van hetzelfde materiaal voorkom je kromtrekken.
    Laatst gewijzigd door Bert Vanderveen; 02-09-19 om 20:04. Reden: Tikfout

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Als je twee lagen van dit eiken op elkaar lijmt kan je een prima deur maken.

Ik vind het op vakantie altijd erg leuk om oude deuren te bekijken. In frankrijk een paar mooie gezien.
    ik zou natuurlijk de planken kunnen terug brengen naar 20mm en dan dubbel spijkeren of schroeven. Buiten verticaal en binnen horizontaal. Deze heeft aan de buitenzijde latten erover gespijkerd
    Vrouwlief heeft niet zoveel met d zwarte nagels (helaas) dus dan ga ik maar lijm proberen.

6DBBFD60-4E16-45FC-A135-DA5E24367A39.jpg
    0F5316F2-4020-4A45-AB2B-0B00620EB4D7.jpg
    Laatst gewijzigd door Clements; 03-09-19 om 22:44.

Forum Rechten