Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 77

Re: Schoener Shpountz 38-40 Bombigher

Uit de hand gelopen hobby? Lijkt me het understatement van het jaar. Ik vind dat bijbootje al knap.
    Ben reuze benieuwd naar de vorderingen.

Hiel moai!
    Heel erg mooi bijbootje!
    Dat is nou precies wat ik ooit nog eens wil bouwen.
    Overnaads en nog kunnen zeilen ook, daarmee mag je gezien worden.
    Werk je van tekening? Hoe kom ik aan een 'handleiding'.
    Niet dat ik zomaar even zo'n bootje ga bouwen, maar als ik ooit wat meer tijd heb lijkt me zoiets een fantastische uitdaging.

Met respect voor wat je doet en gedaan hebt,
    groet,

Kor

Tjonge Ricco wat een bijzonder mooi gelijnd schip en bijbootje. Die zou tussen de historische platbodems in de binnenhaven van Lemmer niet misstaan. Lijkt mij een mooi forum-vlaggeschip en dan natuurlijk gesponserd door de forumleden: "de woodworking I"
    Veel succes bij de verdere arbeid! Zit er nog wat houtdraaiwerk aan te klussen??
    vr.gr. Jan Pranger.

De een maakt een tafeltje de ander een doosje, de volgende een kano.
    Dit is geloof ik de BUITEN CATEGORIE. :!: :!: :!:
    Ik heb al het een en ander voorbij zien schuiven maar dit is echt super.

wat is nou 3 jaar op een mensenleven als je de rest ervan kan dobberen.

Een diepe buiging voor het doorzetten. 8-)
    Houd vol Hugo

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Heel erg mooi....soms komt er een project voorbij waar je sprakelaas van wordt......dit is er eentje

Veel meer dan prachtig kan ik er niet over zeggen, op jaloers na :lol:

Heel, heel mooi!
    (krijg je de boot nog wel door de deur naar buiten :lol: )

Groeten Rudolf.

Beste mensen,

Allereerst mijn dank voor al jullie positieve reacties. Het is een project dat al jaren in mijn hoofd zat. Het ontwerp dateert uit 1975 en heb ik pas ontdekt in de jaren 80 en was direkt verkocht. Als twaalf-jarige wilde ik al mijn eigen boot bouwen en de wereld rond. Nu 40 jaar later kom ik er pas toe.
    De eerste vingeroefeningen waren een paar kano's. Tekening van de kanobond. Een jeugdbootje als start voor wat vingeroefeningen. De eerste was een totale mislukking in verband met fout hout en werd in twee helften een boekenkast. Toen samen met de kids (4j- 6j - 7j) drie goede bootjes gebouwd waar jarenlang mee gevaren is.
    Toen maar eentje voor mijzelf (wit) en later nog een voor mijn groter geworden dochter (rood).

Op de foto hebben ze na meer dan tien jaar hun eerste schilder- en lakbeurt weer gehad.
    Voor wie niet weet welke verf te kiezen voor epoxy. DE IJSEL COATING.http://www.de-ijssel-coatings.nl
    Hoge langdurige glans, prima vloeiing en eeuwig mijn favoriet.

Terug naar de schoener. Om een idee te krjgen wat het bouwen van een grote boot in zou houden ben ik naar een bouwer getogen die er twee op stapel had staan. Eén bleek al klaar en de ander stond door omstandigheden te verstoffen in een loods.
    Foto's van de "vindplaats" http://users.compaqnet.be/shpountz/pictures.htm
    Het zusterschip ligt in België

Een transportje van België naar Nederland is prima te regelen en sindsdien ben ik ermee aan het werk. Alle materialen komen binnen als ruw hout en bewerk ik zelf met mijn eeuwenoude Kitty combinatiemachientje ( te zien op de voorgrond) met soms een klein beetje hulp van "grote jongens" als Robland.
    Met veel fantasie lukt dat prima.
    Mijn start was zo:
    Nou weten jullie ook hoe zoiets kan starten.
    Groet
    Ricco

Attached files

Bijbootje bouwen.

Voor het bouwen van het bijbootje heb ik de tekeningen aangeschaft van Iain Oughtred. Zijn te bestellen in de States bij http://www.woodenboat.com of gewoon hier in Nederland bij b.v. http://www.bootbouwer.nl. Ik heb gekozen voor de Auk.
    Met allerlei informatie van internet of een goed boek is dit prima te doen. Je hebt alleen wel een goed oog voor lijnen nodig en dwing een gang nooit op zijn plek, maar dat zou duidelijk moeten zijn.

Bijgevoegd een klein overzichtje van de bouw:

Attached files

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fjaveldkamp
    Een transportje van België naar Nederland is prima te regelen ..
    Tuurlijk, fluitje van een cent.

Ik ben onder de indruk van de schaal van het project. Dat 'bijbootje', de loods. En dat allemaal met van die 'simpele' machines. Werkelijk verbijsterend. Maar wel leuk.

Forum Rechten