Schoener Shpountz 38-40 Bombigher

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo, dat is nogal een project! Heel wat anders dan een kistje of schaal.
Hou ons op de hoogte van de vorderingen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
fjaveldkamp zei:
Voor de liefhebbers:

Dit is mijn houtbouwproject(je).
Drie jaar onderweg -------- drie jaar te gaan :)


Jemig man , zit je nou het hele forum te fucken of ligt daar de grootste boot van nederland gebouwd te worden in je schuur? Natuurlijk zien wij op het forum hier graag meer foto's van dit project.
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Beste mensen,

Het is maar 2 graden in de loods en ben ondanks mijn vrije dag maar naar de koffie gegaan. Veel te koud om te werken, zeker met machines. Je bent zo een vinger kwijt.
Ik heb net 8 weken staan schuren, daar kan je nog wel warm van worden.

Even voor Joris: Ik werk 99% alleen en probeer er (naast een fulltime job) 20 uur per week aan te werken. Gezellig veel thuis is er dus niet bij.

Afgelopen winter was het nog slechter, maar toen heb ik thuis maar een bijbootje gebouwd, dan is die ook maar vast klaar. Zie foto's. Elke winter dat doen wordt wat lastig met een hele trits bijbootje achter je schip.

Ik zal de komende tijd wel eens een paar foto's meer bijvoegen.

Groet
Ricco

Attached files
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi, is dit hobby of doe je iets in de botenbouw, waar kunnen we die mooie boot in aanbouw bewonderen?
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Scheppie,

Laten we het een uit de hand gelopen hobby noemen. In het verleden scheepsmachinist en nu voor de klas als wiskundedocent.
Totaal geen houtopleiding o.i.d. :lol: It's just for fun en het hout ;) je van de straat.

Ben je een keer verdwaald in Lochem, wip maar aan.

Groet
Ricco
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Dat is zeker een mooi schip.
Mooie lijnen, zal zeker een snelle zeiler zijn.
Tevens heb je een mooie bijboot gemaakt.
Heb je de schoener zelf gebouwd of is het een verbouwing?
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Uit de hand gelopen hobby? Lijkt me het understatement van het jaar. Ik vind dat bijbootje al knap.
Ben reuze benieuwd naar de vorderingen.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Hiel moai!
Heel erg mooi bijbootje!
Dat is nou precies wat ik ooit nog eens wil bouwen.
Overnaads en nog kunnen zeilen ook, daarmee mag je gezien worden.
Werk je van tekening? Hoe kom ik aan een 'handleiding'.
Niet dat ik zomaar even zo'n bootje ga bouwen, maar als ik ooit wat meer tijd heb lijkt me zoiets een fantastische uitdaging.

Met respect voor wat je doet en gedaan hebt,
groet,

Kor
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjonge Ricco wat een bijzonder mooi gelijnd schip en bijbootje. Die zou tussen de historische platbodems in de binnenhaven van Lemmer niet misstaan. Lijkt mij een mooi forum-vlaggeschip en dan natuurlijk gesponserd door de forumleden: "de woodworking I" :) :)
Veel succes bij de verdere arbeid! Zit er nog wat houtdraaiwerk aan te klussen??
vr.gr. Jan Pranger.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De een maakt een tafeltje de ander een doosje, de volgende een kano.
Dit is geloof ik de BUITEN CATEGORIE. :!: :!: :!:
Ik heb al het een en ander voorbij zien schuiven maar dit is echt super.

wat is nou 3 jaar op een mensenleven als je de rest ervan kan dobberen.

Een diepe buiging voor het doorzetten. :cool:
Houd vol Hugo
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Heel, heel mooi!
(krijg je de boot nog wel door de deur naar buiten :lol: )

Groeten Rudolf.
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Beste mensen,

Allereerst mijn dank voor al jullie positieve reacties. Het is een project dat al jaren in mijn hoofd zat. Het ontwerp dateert uit 1975 en heb ik pas ontdekt in de jaren 80 en was direkt verkocht. Als twaalf-jarige wilde ik al mijn eigen boot bouwen en de wereld rond. Nu 40 jaar later kom ik er pas toe.
De eerste vingeroefeningen waren een paar kano's. Tekening van de kanobond. Een jeugdbootje als start voor wat vingeroefeningen. De eerste was een totale mislukking in verband met fout hout en werd in twee helften een boekenkast. Toen samen met de kids (4j- 6j - 7j) drie goede bootjes gebouwd waar jarenlang mee gevaren is.
Toen maar eentje voor mijzelf (wit) en later nog een voor mijn groter geworden dochter (rood).

Op de foto hebben ze na meer dan tien jaar hun eerste schilder- en lakbeurt weer gehad.
Voor wie niet weet welke verf te kiezen voor epoxy. DE IJSEL COATING.http://www.de-ijssel-coatings.nl
Hoge langdurige glans, prima vloeiing en eeuwig mijn favoriet.

Terug naar de schoener. Om een idee te krjgen wat het bouwen van een grote boot in zou houden ben ik naar een bouwer getogen die er twee op stapel had staan. Eén bleek al klaar en de ander stond door omstandigheden te verstoffen in een loods.
Foto's van de "vindplaats" http://users.compaqnet.be/shpountz/pictures.htm
Het zusterschip ligt in België

Een transportje van België naar Nederland is prima te regelen en sindsdien ben ik ermee aan het werk. Alle materialen komen binnen als ruw hout en bewerk ik zelf met mijn eeuwenoude Kitty combinatiemachientje ( te zien op de voorgrond) met soms een klein beetje hulp van "grote jongens" als Robland.
Met veel fantasie lukt dat prima.
Mijn start was zo:
Nou weten jullie ook hoe zoiets kan starten.
Groet
Ricco

Attached files
 

fjaveldkamp

Actieve deelnemer
18 feb 2011
43
22
Bijbootje bouwen.

Voor het bouwen van het bijbootje heb ik de tekeningen aangeschaft van Iain Oughtred. Zijn te bestellen in de States bij http://www.woodenboat.com of gewoon hier in Nederland bij b.v. http://www.bootbouwer.nl. Ik heb gekozen voor de Auk.
Met allerlei informatie van internet of een goed boek is dit prima te doen. Je hebt alleen wel een goed oog voor lijnen nodig en dwing een gang nooit op zijn plek, maar dat zou duidelijk moeten zijn.

Bijgevoegd een klein overzichtje van de bouw:

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
fjaveldkamp zei:
Een transportje van België naar Nederland is prima te regelen ..

Tuurlijk, fluitje van een cent.

Ik ben onder de indruk van de schaal van het project. Dat 'bijbootje', de loods. En dat allemaal met van die 'simpele' machines. Werkelijk verbijsterend. Maar wel leuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.