afschot - hoe en wat

Hessel

Nieuw lid
2 sep 2019
3
0
Hallo Allemaal,

Ben nieuw hier en heb een vraag over een overkapping met plat dak welke ik wil gaan maken. Voor staanders 14x14 of gekoppeld 12x12, horizontaal 14x14 of 12x12, aan schuur 5x14,5, dragers idem (9 stuks).

Heb het wel in mn hoofd zitten hoe ik het wil gaan doen echter het detail "afschot/afwatering" wil nog niet vlotten, ben ik nog niet uit. De overkapping wordt aangebouwd aan mijn bestaande schuur. Hier zet ik een 5x14,5 balk aan vast waaraan ik de draagbalken wil hangen in ijzeren beugels. Aan de voorkant liggen de draagbalken met inkeping op de ringbalk(?), waartegenaan nog een boeibooird komt. De bedoeling is een plat dak, echter moet deze vanaf vooraanzicht naar rechtsvoor afwateren.

Ik wil in de diagonaal max 2-2,5 cm zakken over de 5 meter breedte. In de breedte VOOR dacht ik de afwatering te realiseren door de 3 staanders van links naar rechts af te laten lopen zodat ik over een afstand van 5 meter een afschot van 1 cm creeer. Niet meer omdat het anders echt zichtbaar gaat worden (scheef). Vanaf de schuur wil ik van achter naar voor 1 cm zakken (totaal als je dit pad volgt is dat dus 2cm in hoogte richting de hoek). Hetzelfde kan ik met de balk aan de schuur doen. Onder 1cm afschot bevestigen van links naar rechts en vervolgens de buitenste balk ook naar het laagste punt weer 1 cm laten zaken. Klinkt logisch maar vraag me af of hier bezwaren aan zitten, en of dit optisch erg zichtbaar is. Of gewoon anders aanpakken (aan schuur waterpas en aan voorkant laten zakken naar laagste punt)?

ieder advies is welkom.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Achterkant recht, afschot van achter naar voor 1 cm per meter. Je ziet hier normaal niets van, omdat de boeiboorden gewoon recht gemonteerd worden.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Aan de schuur sowieso waterpas. Ik heb voor mijn schuur er voor gekozen om het afschot één richting te doen, alhoewel ik maar één afvoer heb. Je kunt het afschot in twee richtingen doen, maar echt nodig is het niet.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Inderdaad zoals aangehaald rechte wanden/boeiboorden zorgen ervoor dat het optisch allemaal netjes recht is. Het dak zelf 1cm per meter laten zakken.

Zelf heb ik voor mijn tuinhuis gekozen om het dak in 2 richtingen afschot te geven, dus van voor naar achter én van links naar rechts. Links vooraan ligt het dak dus ongeveer 8cm hoger dan rechts achteraan, voor een tuinhuis van 6x4m.
 

Hessel

Nieuw lid
2 sep 2019
3
0
Hmmm....als ik de schuurkant waterpas houdt en naar voren 0,5 tot 1cm afschot per meter, dan heb ik aan de linkerkant water dat aan de rechterkant , dat 5 meter verder, door de enige afvoer moet, zonder enig afschot. Werkt dit dan? Vandaar dat ik zowel in de breedte als lengt iets wilde afwateren.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Hmmm....als ik de schuurkant waterpas houdt en naar voren 0,5 tot 1cm afschot per meter, dan heb ik aan de linkerkant water dat aan de rechterkant , dat 5 meter verder, door de enige afvoer moet, zonder enig afschot. Werkt dit dan? Vandaar dat ik zowel in de breedte als lengt iets wilde afwateren.

Dat is dus ook wat ik gedaan heb, in beide richtingen afwateren. In principe hoeft dat dacht ik niet persé, alleen blijft er dan wat water staan na regen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Hmmm....als ik de schuurkant waterpas houdt en naar voren 0,5 tot 1cm afschot per meter, dan heb ik aan de linkerkant water dat aan de rechterkant , dat 5 meter verder, door de enige afvoer moet, zonder enig afschot. Werkt dit dan? Vandaar dat ik zowel in de breedte als lengt iets wilde afwateren.
Nee je gaat links geen afschot toepassen, alleen rechts, dan krijg je vanzelf afschot van links naar rechts en achter naar voor. Dan zet je de boeiborden netjes waterpas vast en dan zie je er niks meer van.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Balken buigen altijd door. Zonder afschot blijft het water in het midden staan. Aan de randen heb je meestal (niet altijd), meer ondersteuning. Daarom dat afschot in de tweede richting niet heel noodzakelijk is. Bij mij blijft er na regen een klein plasje staan, wat snel verdampt.
 
Schuurkant waterpas, rechts ook waterpas en dak links per meter 1 centimeter laten zakken.
Wel zorgen dat de voorkant van rechts naar links op een lijn komt te liggen zodat al het water naar de afvoer rechts gaat lopen.
Hou in de gaten dat de capaciteit van de afvoer afgestemd is aan het aantal vierkante meter van het dak.

M.vr.gr. Jan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je alleen afschot van achter naar voor maakt, scheelt je dat een hoop vul werk. Dat beetje water dat op het dak blijft staan is te verwaarlozen.
 

Hessel

Nieuw lid
2 sep 2019
3
0
Conclusie....van voren gezien: schuurkant waterpas, links waterpas, rechterhoek voor (afvoerpijp) wat laten zakken. Boeidelen waterpas monteren. Echter wel omdat het boeideel hoger wordt gemonteerd dan de balk zal je toch een klein beetje verloop van de zichtbare balk zien....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als het mooier is om de boeidelen te laten stroken met je balk, is daar niets op tegen. Je kan kiezen wat je visueel het mooiste vind.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Het lijkt mij vrij simpel, hoe is een dakgoot gemonteerd? Ook waterpas, er vanuit gaande dat je woning waterpas is. Door de waterdruk zoekt het water zelf een uitgang met de weg van de minste weerstand. Elk jaar even je goot controleren en schoonmaken, afschot van 1cm per meter vanaf de schuur en alles is in orde. Niet gecompliceerder maken dan noodzakelijk! Gewoon een goede regenpijp en dan komt het allemaal goed, één zo'n pijp en een goot die waterpas is, is ook genoeg voor mij dakoppervlak á +/- 50m2.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.