Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

afschot - hoe en wat

Hallo Allemaal,

Ben nieuw hier en heb een vraag over een overkapping met plat dak welke ik wil gaan maken. Voor staanders 14x14 of gekoppeld 12x12, horizontaal 14x14 of 12x12, aan schuur 5x14,5, dragers idem (9 stuks).

Heb het wel in mn hoofd zitten hoe ik het wil gaan doen echter het detail "afschot/afwatering" wil nog niet vlotten, ben ik nog niet uit. De overkapping wordt aangebouwd aan mijn bestaande schuur. Hier zet ik een 5x14,5 balk aan vast waaraan ik de draagbalken wil hangen in ijzeren beugels. Aan de voorkant liggen de draagbalken met inkeping op de ringbalk(?), waartegenaan nog een boeibooird komt. De bedoeling is een plat dak, echter moet deze vanaf vooraanzicht naar rechtsvoor afwateren.

Ik wil in de diagonaal max 2-2,5 cm zakken over de 5 meter breedte. In de breedte VOOR dacht ik de afwatering te realiseren door de 3 staanders van links naar rechts af te laten lopen zodat ik over een afstand van 5 meter een afschot van 1 cm creeer. Niet meer omdat het anders echt zichtbaar gaat worden (scheef). Vanaf de schuur wil ik van achter naar voor 1 cm zakken (totaal als je dit pad volgt is dat dus 2cm in hoogte richting de hoek). Hetzelfde kan ik met de balk aan de schuur doen. Onder 1cm afschot bevestigen van links naar rechts en vervolgens de buitenste balk ook naar het laagste punt weer 1 cm laten zaken. Klinkt logisch maar vraag me af of hier bezwaren aan zitten, en of dit optisch erg zichtbaar is. Of gewoon anders aanpakken (aan schuur waterpas en aan voorkant laten zakken naar laagste punt)?

ieder advies is welkom.

Achterkant recht, afschot van achter naar voor 1 cm per meter. Je ziet hier normaal niets van, omdat de boeiboorden gewoon recht gemonteerd worden.

Aan de schuur sowieso waterpas. Ik heb voor mijn schuur er voor gekozen om het afschot één richting te doen, alhoewel ik maar één afvoer heb. Je kunt het afschot in twee richtingen doen, maar echt nodig is het niet.

Inderdaad zoals aangehaald rechte wanden/boeiboorden zorgen ervoor dat het optisch allemaal netjes recht is. Het dak zelf 1cm per meter laten zakken.

Zelf heb ik voor mijn tuinhuis gekozen om het dak in 2 richtingen afschot te geven, dus van voor naar achter én van links naar rechts. Links vooraan ligt het dak dus ongeveer 8cm hoger dan rechts achteraan, voor een tuinhuis van 6x4m.

Hmmm....als ik de schuurkant waterpas houdt en naar voren 0,5 tot 1cm afschot per meter, dan heb ik aan de linkerkant water dat aan de rechterkant , dat 5 meter verder, door de enige afvoer moet, zonder enig afschot. Werkt dit dan? Vandaar dat ik zowel in de breedte als lengt iets wilde afwateren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hessel Bekijk Berichten
    Hmmm....als ik de schuurkant waterpas houdt en naar voren 0,5 tot 1cm afschot per meter, dan heb ik aan de linkerkant water dat aan de rechterkant , dat 5 meter verder, door de enige afvoer moet, zonder enig afschot. Werkt dit dan? Vandaar dat ik zowel in de breedte als lengt iets wilde afwateren.
    Dat is dus ook wat ik gedaan heb, in beide richtingen afwateren. In principe hoeft dat dacht ik niet persé, alleen blijft er dan wat water staan na regen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hessel Bekijk Berichten
    Nee je gaat links geen afschot toepassen, alleen rechts, dan krijg je vanzelf afschot van links naar rechts en achter naar voor. Dan zet je de boeiborden netjes waterpas vast en dan zie je er niks meer van.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Balken buigen altijd door. Zonder afschot blijft het water in het midden staan. Aan de randen heb je meestal (niet altijd), meer ondersteuning. Daarom dat afschot in de tweede richting niet heel noodzakelijk is. Bij mij blijft er na regen een klein plasje staan, wat snel verdampt.

Schuurkant waterpas, rechts ook waterpas en dak links per meter 1 centimeter laten zakken.
    Wel zorgen dat de voorkant van rechts naar links op een lijn komt te liggen zodat al het water naar de afvoer rechts gaat lopen.
    Hou in de gaten dat de capaciteit van de afvoer afgestemd is aan het aantal vierkante meter van het dak.

M.vr.gr. Jan
    Alleen als je de kritiek van anderen accepteert, kun je leren en beter worden!

Als je alleen afschot van achter naar voor maakt, scheelt je dat een hoop vul werk. Dat beetje water dat op het dak blijft staan is te verwaarlozen.

Forum Rechten