Welke lijm voor katoen en hout?

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Hallo,

Sinds enige tijd beschik ik over een laser-cnc en maak daar op dit moment houten vlinderstrikjes mee;
50 Vlinderstrikjes.jpg
Voor het dragen van zo'n strik moet er nog een stuk stof van 2 centimeter breed op de strik gelijmd worden.
Enig idee welke lijm ik hier het beste voor kan gebruiken?

Ook ben ik op zoek naar een soort van das clip die hier geschikt voor is.
Iemand enig idee?

Groet,
Jan
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
de textiellijm die ik ken uit het verleden rook naar vis.

Da's niet prettig zo vlak onder de neus... ;)
Bij de productomschrijving staat voor het plakken van textiel op hout. zou het dus in principe moeten kunnen doen.
Het gaat echter om een klein oppervlak wat gelijmd moet worden.
Iemand enige ervaring?

Groet,
Jan
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Beste Jan,

Voor het verlijmen van textiel/leer op een vorm (hout/polyester) maak ik meestal gebruik van een contactlijm.
Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar Rectavit RectaTix Gel.

Een spuitlijm kan natuurlijk ook, maar hiermee heb ik wisselende ervaringen.

De niet-opgedroogde lijm heeft inderdaad een onaangename geur. Na volledige uitdroging valt dit meestal wel mee.

Waar ik me wel vragen bij stel is of alleen lijm hier voldoende zal zijn. Misschien is een mechanische bevestiging ook te overwegen.

Wel mooie ontwerpen. Zo'n strik zou ik ook met veel plezier dragen.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Wat ik veel tegenkom voor dit soort toepassingen is de standaard 'hot glue' uit een lijmpistool. Je hebt in principe maar een klein beetje kleefkracht nodig en die lijm is goedkoop en uitermate geschikt voor een dergelijke verlijming die weinig te verduren krijgt.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Je kunt het met houtlijm doen, alleen deze trekt wel (aan de achterkant) door het katoen heen en katoen wil een beetje krimpen..
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor jullie reacties!
Ik ga drie mogelijkheden proberen;
- gewone houtlijm (heb ik heel veel van..),
- hotglue (heb ik ook ergens staan),
- en ik schaf de bison textiellijm aan.

Het is zoals SDG hierboven ook aangeeft, in principe komt er niet veel spanning op te staan.

Groet,
Jan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Cyano acrylaat gel (superlijm) met activator.

Heb gauw een proefje gedaan, een katoenen mouw van een poetslap overhemd en een blokje lariks van 100x120x24. 1 drupje, katoen er op, snufje activator en hier hangt het aan de bureaulamp. Geen oplosmiddel, naturel heldere kleur...


IMG_2488.jpg

jaap
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor je test en foto! Zojuist even gegoogeld op de lijm, maar die kan ik niet zo 1,2,3 vinden met activator.
Wel zonder. De vraag is dus; Waar haal je deze lijm?

Groet,
Jan
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Die van mij is zo'n klein Pattex tubetje in een blisterverpakking van de Lidl. Als activator kun je ook water nevelen, maar een spuitbusje is wat handiger. Misschien lukt het met de dunne variant ook wel, maar vanwege de textiel heb ik de gel variant gebruikt. Lijkt met wat strakker dan een klodder hotglue en het zit direct vast.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.