Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 6 EersteEerste ... 3456 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 51

Onderwerp: Epoxy drukvat

  1. #41
    De eerste poging zit erin, vanavond eruit vissen. 2 blokken bruyere om pijpen van te maken, 1 klein bruyere blokje dat een tamper wordt, en een african blackwood ring die straks een felblauwe epoxy inlay heeft.





  2. #42
    Nou, het verschil tussen "vrije" gieting en uitharden onder druk is behoorlijk fenomenaal. Ik heb het idee dat de hars ook wat harder uitgehard is dan zonder druk. Bij de gietingen in open lucht was het oppervlak altijd nog zacht genoeg om - mits veel moeite - een vingernagelafdruk in te maken, zeker de eerste week.

    Na 12u in het drukvat is het resultaat niet alleen glashelder, maar ook zo hard als glas:




    Het lijkt hier minder transparant, maar dat is enkel omdat mijn "mal" van karton & inpaktape gemaakt is, en dus niet overal effen glad is.


    Hier zie je goed hoe gruwelijk helder de gieting geworden is :-O



    En als test nog even het kleinste stukje alvast rondgedraaid, dit wordt een mooi tampertje.
    Hier heb ik ook met 2 tinten gewerkt, licht- en donkerblauw, wat geresulteerd heeft in wat mooie wolken in de hars.

  3. #43
    Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Locatie
    Balloërveld (Dr)
    Berichten
    952
    Met andere woorden; een dikke aanrader!
    Dank hiervoor.

    Groet,
    Jan

  4. #44
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Goeree-Overflakkee
    Berichten
    2.597
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Ik heb het idee dat de hars ook wat harder uitgehard is dan zonder druk. Bij de gietingen in open lucht was het oppervlak altijd nog zacht genoeg om - mits veel moeite - een vingernagelafdruk in te maken, zeker de eerste week.
    Zou dat kunnen omdat de temperatuur in het vat hoger oploopt?

    Ik deed mijn epoxy werkstukken vaak even een uurtje in de oven (70 graden ofzo), om het ook snel veel harder te laten worden.

  5. #45
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Zou dat kunnen omdat de temperatuur in het vat hoger oploopt?

    Ik deed mijn epoxy werkstukken vaak even een uurtje in de oven (70 graden ofzo), om het ook snel veel harder te laten worden.
    Misschien was het puur omdat de verwarming in mijn werkplaats te hard stond? :P

    In principe is mijn werkplaats onverwarmd, de eerste gietingen deed ik in de keuken maar daar is het 's nachts ook maar een graad of 17. Nu doe ik ze in de werkplaats en zet ik mijn electische warmteblazer op thermostaat op, maar deze keer stond hij ietsje hoger...

    In elk geval, het werkt :-)

  6. #46
    Kun je die kunststof wel gebruiken om pijpen van te maken? Wordt dat niet te warm door de verbranding van de tabak? Of maak je alleen de steel van dit gestabiliseerde hout?

    Het is in ieder geval wel heel mooi materiaal, goed gelukt!

  7. #47
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LFlab Bekijk Berichten
    Kun je die kunststof wel gebruiken om pijpen van te maken? Wordt dat niet te warm door de verbranding van de tabak? Of maak je alleen de steel van dit gestabiliseerde hout?

    Het is in ieder geval wel heel mooi materiaal, goed gelukt!
    Geen van beide. Je zou de mondstukken van zelf gegoten materiaal kunnen maken, maar daarvoor heb ik nog te weinig ervaring met de verschillende harsen en hoe ze werken. Het wordt wel vaker gedaan. Zelf werk ik met staven acryl en eboniet, soms ook polyester.

    De hele kop maken van zo'n giethars is onmogelijk, die wordt inderdaad véél te warm, zelfs met deze high-temperature hars die tot 95°C aankan.

    Waar ik nu mee experimenteer zijn hybridepijpen. De tabakskamer is van hout, maar de buitenzijde is deels van giethars. Dat ging vooralsnog goed met gewone hars, dus met deze hoge temperatuurbestendige hars moet het zeker goed komen.

    Dit was mijn eerste poging:



  8. #48
    Dat eboniet koop je dat in stafvorm ? Ik ken het als vulcaniseerrubber met een heel hoog zwavelgehalte, maar ik heb het nooit in mijn handen gehad. Het lijkt gezien de afwerking behoorlijk hard te zijn. En hoe maak je een gat in zo'n gebogen mondstuk?

  9. #49
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Dat eboniet koop je dat in stafvorm ? Ik ken het als vulcaniseerrubber met een heel hoog zwavelgehalte, maar ik heb het nooit in mijn handen gehad. Het lijkt gezien de afwerking behoorlijk hard te zijn. En hoe maak je een gat in zo'n gebogen mondstuk?
    Dat is misschien meer wat voor een eigen topic?

    Maar om op je vraag te antwoorden: ik koop inderdaad stafmateriaal in verschillende diameters (18,20,22,24mm) per 10cm of per meter. Duur spul ook: eboniet van SEM in een mooie kleurencombo loopt op tot >€200 per meter voor 22mm.

    Een gat in een gebogen mondstuk maak je niet. Je maakt het gat in een recht mondstuk en dat buig je nadien :-) Voor een pijp betekent dat een konisch gat van 4mm naar 1mm op +- 1cm van het mond-uiteinde, en langs de andere kant een sleuf die je tot een funnelvorm uitvijlt voor correcte luchtstroom.

  10. #50
    Ik ben afgelopen week op de DTF (drechsler forum treffen)in Ebbs Oosterijk geweest. Heb hier stabilisatie vloeistof gekocht (een soort catus juice) en een acryl hars waarmee ze tafels en foto's gieten. Dit gebeurd zonder druk. Je kunt grote stukken gieten tot 2 cm dik en kleine stukje tot 6 cm. Mijn vraag over de luchtbellen die dan konden ontstaan werd afgedaan met wij maken de tafels ook zonder druk en ze lieten nog andere voorwerpen zien. Ik ga dus een test doen zodra ik alles klaar heb en zal dit dan gaan delen op ons forum. Lukt het niet kan ik altijd nog een drukvat aanschaffen.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top