Epoxy drukvat

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Hallo, ik heb een aantal stukken hout met grote scheuren erin. Nu zie je op YouTube dat mensen een werkstuk met gaten of sleten in een beker doen en dan afvullen met epoxy (al dan niet op kleur gebracht) en die dan in een drukvat zetten. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken geweest , maar die drukvaten zijn voor mijn kleine beurs iets te groot. Kan je zo'n vat niet op een andere manier maken? Liefst zo eenvoudig mogelijk … b.v. met een speciekuip, lap rubber en een plaat multiplex erop. Wie heeft er een idee om zo'n vat te maken en wat niet al te duur is.
MVG Hans
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
+1 voor de snelkookpan, hoewel ik het proces nog niet helemaal helder heb, loopt al die epoxy er niet uit, op het moment dat je het eruit haalt? Wachten tot de epoxy hard is lijkt me ook geen optie.
Vacuumtrekken zie je ook wel eens, misschien makkelijker te realiseren?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Vacuum trekken is nodig voor het stabiliseren van het hout. Hierna vullen met epoxy. Als je epoxy vacuum gaat trekken krijg je niet het juiste resultaat.
Bij het vacuum trekken komt er gedurende vele uren luchtbelletjes uit het hout en epoxy. Deze bellen en het uitharden van de epoxy geeft een bijzonder effect. Ik denk echter dat dit niet het bedoelde effect is. Veel you tube filmpjes gezien die het verschil tussen deze twee technieken uitleggen op het net.
Zelf denk ik er ook aan om beide technieken te gaan toepassen. Alleen ik heb te weinig ruimte.
Kijk de filmpjes op youtube: stabilising wood en pressure pot casting
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
+1 voor de snelkookpan, hoewel ik het proces nog niet helemaal helder heb, loopt al die epoxy er niet uit, op het moment dat je het eruit haalt? Wachten tot de epoxy hard is lijkt me ook geen optie.
Vacuumtrekken zie je ook wel eens, misschien makkelijker te realiseren?

Je moet wel degelijk de epoxy laten harden terwijl hij onder druk zit, dus gedurende een 10-12 uur...

Zoals Wim aangaf is vacuum trekken een techniek die handig is bij stabiliseren van hout (waarbij je het product IN het hout wil trekken en de lucht eruit) maar bij epoxy geen optie.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ik ben naar hetzelfde aan het kijken, maar een snelkookpan zou ik toch afraden. Om goed te kunnen casten onder druk wil je toch 3-4bar gedurende meerdere uren in de pot houden. Met een snelkookpan heb je dan een bom zou ik denken.

Vooralsnog is dit de beste/goedkoopste oplossing die ik gevonden heb: https://www.amazon.de/AUARITA-Farbs...8WV00PDG266&psc=1&refRID=PB9K095WT8WV00PDG266
Volgens heeft een snelkookpan inderdaad maar een klein beetje overdruk; de temperatuur wordt ongeveer 120 graden, meen ik ooit gelezen te hebben. Nou blijft PxV/T constant, dus als de temperatuur 20% hoger wordt dan zal de druk ook met 20% toenemen; 1,2 bar dus ongeveer.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Volgens heeft een snelkookpan inderdaad maar een klein beetje overdruk; de temperatuur wordt ongeveer 120 graden, meen ik ooit gelezen te hebben. Nou blijft PxV/T constant, dus als de temperatuur 20% hoger wordt dan zal de druk ook met 20% toenemen; 1,2 bar dus ongeveer.

Precies, hoger dan 1.5bar zal je niet moeten gaan met een snelkookpan. véél te weinig voor resin casting dus.

Voor vacuumtrekken kan je met een snelkookpan verder komen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
+1

Overigens begrijp ik niet waarom je voor grote stukken (gaten vullen) epoxy een drukvat zou gebruiken. Druk en vacuum wordt gebruikt om te impregneren. Epoxy hardt niet sneller uit onder druk. Wel onder verhoogde temperatuur - daar komt bij dat veel (maar niet alle) epoxies ook _anders_ uitharden bij hogere temperatuur, waarbij ze harder en stijver (MoE) worden dan bij lagere temperatuur - meer crosslinks [epoxy uitharden bestaat uit een aantal verschillende deelreacties die gedeeltelijk naast elkaar verlopen en in competitie zijn voor de beschikbare reactieve groepen. Niet alle deelreacties reageren hetzelfde op verhoogde temperatuur - de crosslinkreacties gaan méér sneller verlopen dan de ketenverlengreacties ].
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens heeft een snelkookpan inderdaad maar een klein beetje overdruk; de temperatuur wordt ongeveer 120 graden, meen ik ooit gelezen te hebben. Nou blijft PxV/T constant, dus als de temperatuur 20% hoger wordt dan zal de druk ook met 20% toenemen; 1,2 bar dus ongeveer.

Neen. De druk die nodig is om het kookpunt van water tot ongeveer 120 graden te doen stijgen is ongeveer 2 atmosfeer (1 atmosfeer overdruk); zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_cooking

Jouw PxV/T gaat over de thermodynamica van ideale gassen, en het samenspel van druk en volume bij temperatuur; de wet van Boyle. Het effect in de snelkookpan gaat over een fase-overgang, daar gelden hele andere thermodynamische processen.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Overigens begrijp ik niet waarom je voor grote stukken (gaten vullen) epoxy een drukvat zou gebruiken. Druk en vacuum wordt gebruikt om te impregneren. Epoxy hardt niet sneller uit onder druk.

Het heeft niets te maken met impregneren of sneller uitharden. Het heeft te maken met een glashelder resultaat bereiken zonder bellen.

Epoxy zet je onder druk om de belletjes die er sowieso altijd in blijven zitten, plat te drukken tot ze zo klein zijn dat je ze niet meer kan zien:

3-Casting-Methods-Clear-Resin1.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het heeft niets te maken met impregneren of sneller uitharden. Het heeft te maken met een glashelder resultaat bereiken zonder bellen.

Epoxy zet je onder druk om de belletjes die er sowieso altijd in blijven zitten, plat te drukken tot ze zo klein zijn dat je ze niet meer kan zien

OK, duidelijk.

Dan heb je redelijk wat druk nodig dus. Daarvoor zou ik op zoek gaan naar een ouderwetse snelkookpan, zo eentje met een beugel OVER het deksel heen. Of beter nog een autoclaaf - ik verwacht dat op tweedehands laboratoriumspullensites wel autoclaven worden aangeboden...
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
OK, duidelijk.

Dan heb je redelijk wat druk nodig dus. Daarvoor zou ik op zoek gaan naar een ouderwetse snelkookpan, zo eentje met een beugel OVER het deksel heen. Of beter nog een autoclaaf - ik verwacht dat op tweedehands laboratoriumspullensites wel autoclaven worden aangeboden...
Ik laat me graag corrigeren maar... ik zou niet zomaar gaan experimenteren met veel hogere druk. Druk is gewoon gevaarlijk. Overigens zou bij onze oude snelkookpan de veiligheids-smeltzekering eruit smelten als de druk boven een setpoint komt (is ook en keer gebeurd, wsl door schuimvorming waardoor de reguliere uitgang verstopt raakte; dan kun je dus een nieuwe pan gaan kopen).
Een autoclaaf is wellicht ontworpen voor hogere drukken, dan is er natuurlijk geen bezwaar tegen.
 

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Voor het vullen van scheuren zie ik nergens een druk vat.
Wat ik veel tegen kom is het verwijderen van bellen door middel van hitte, varierend van Brander, verfstripper of fohn.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt en deze besteld:
Amazon.de Drukvat €89.99

index.jpg

Voor €90 eenzelfde systeem als je bij ongeveer elke DIY-Amerikaan op youtube ziet. Nog enkele koppelstukken aanpassen en dan kunnen we aan de slag. Ik ben in elk geval benieuwd.
Er staan meerdere varianten van dezelfde kwaliteit op amazon, maar dit was de goedkoopste.

1 iets duurder maar ook zwaarder uitgevoerd model was deze: drukvat €149.99

die heeft pootjes en wat zwaarder uitgevoerde sluitbouten. Maar ondanks de "20L" in de titel blijkt het ook gewoon een 10L model te zijn...

OK, duidelijk.

Dan heb je redelijk wat druk nodig dus. Daarvoor zou ik op zoek gaan naar een ouderwetse snelkookpan, zo eentje met een beugel OVER het deksel heen. Of beter nog een autoclaaf - ik verwacht dat op tweedehands laboratoriumspullensites wel autoclaven worden aangeboden...

Als je graag volgende week in de krant wil staan (onder overlijdensberichten) kan je dat proberen.
Een snelkookpan is niét gemaakt voor krachten boven 2 bar. Bij 4 bar springt zo'n ding uit elkaar en krijg je aan hoge snelheid onderdelen op je af.

Er zijn zelfs gevallen gekend van de "paint pressure pots" die men hier vaak voor gebruikt die het begeven met gevaarlijke gevolgen. En die dingen zijn gemaakt om te werken op 4 bar.

Voor de meeste harsen heb je overigens zo'n 40PSI minimaal nodig, ruwweg 2.8bar, en zit je ruim safe met 50PSI, zo'n 3.5 bar. Die verfvaten zijn normaal gesproken rated op 60PSI, ruim 4 bar.

Ik laat me graag corrigeren maar... ik zou niet zomaar gaan experimenteren met veel hogere druk. Druk is gewoon gevaarlijk. Overigens zou bij onze oude snelkookpan de veiligheids-smeltzekering eruit smelten als de druk boven een setpoint komt (is ook en keer gebeurd, wsl door schuimvorming waardoor de reguliere uitgang verstopt raakte; dan kun je dus een nieuwe pan gaan kopen).
Een autoclaaf is wellicht ontworpen voor hogere drukken, dan is er natuurlijk geen bezwaar tegen.

Precies, levensgevaarlijk. Met een autoclaaf heb ik geen ervaring. Maar afgaand op de info die ik snel vind, zien die dingen er mij ook absoluut niet veilig uit voor meer dan 2bar.

Voor het vullen van scheuren zie ik nergens een druk vat.
Wat ik veel tegen kom is het verwijderen van bellen door middel van hitte, varierend van Brander, verfstripper of fohn.

met hitte kan je inderdaad bellen doen springen en zo verwijderen, maar dat werkt enkel op bellen die het oppervlak bereiken. Met druk kan je de bellen die zover niet raken, platdrukken tot ze onzichtbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
ik heb wel eens gewerkt met dikke plastic zak -product erin - dicht kitten - vacuumpomp aan ene kant (met bufferdrukvat)- injectie (dunnere) epoxy aan de andere kant. veel werk maar leuk om te doen.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Met vacuüm kom je niet verder dan 1 bar.

Dat zou ook erg bijzonder zijn... Met vacuüm ga je naar 0 bar, of ook wel -1 bar (als in "1 bar onder normale luchtdruk")

Zoals eerder in dit topic aangehaald kan je vacuüm gebruiken om hout te stabiliseren en de epoxy in het hout te doen trekken. Dat is wat anders dan luchtbellen uit je gieting krijgen zodat je transparant kan gieten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik snap het principe van het plat drukken van luchtbellen niet. Want als je de druk eraf haalt, krijgt het luchtbelletje toch weer zijn oorspronkelijke formaat?

Naast hitte op het oppervlak, is er ook een spuitbus om het oppervlak te behandelen (luchtbellen te verwijderen). Te zien op het kanaal van Positive Couple. Op 5:10 min:

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.