Verbouwing van een boerenschuur of een 2e schuur bouwen.

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
70513765_407718383432774_129202503278395392_n.jpg

Ik zit een in dubio tussen 2 plannen en ben benieuwd naar jullie advies!
Mijn doel is om een werk/hobby plaats te maken wat ligt winstgevend is. Ik maak voornamelijk natuurlijke tafels met weinig precies meetwerk. Nu heb ik 2 plannen:

Plan A:
Ik maak de boerenschuur wind en waterdicht en houdt het ongeisoleerd in Polen. De ruimte is ruwweg 100-120m2 en het (asbest) dak begint bij 3 meter tot een hoogte van 5 meter. Dit valt dus moeilijk warm te krijgen. Erg licht al een betonnen vloer..

Voordelen: Ik hoef geen 2e gebouw te bouwen,
Nadelen 200m2 muur moet winddicht gemaakt worden, het dak moet ooit vervangen worden, isoleren is niet echt een optie en de schuur staat er al 50 jaar.

PLan B:
Dit wordt mijn ruwe werkplaats/opslag ruimte voor grote planken/stammen hout en renoveer niks. Achter de boeren schuur bouw ik een strobalen werkplaats met natuurlijk hout. Dit kan ik volledig zelf en vrij goedkoop doen

Voordelen: heb meer ruimte, zit warm & droog en comfortabel, heb meer natuurlijk licht.
Nadelen: Veel werk, 2 werkplaatsen is veel gesleep met hout, een jaar bezig met bouwen ipv meubels maken.

IMG-20190317-WA0013.jpg


 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
plan 3 demonteer de oude schuur compleet.
bouw een nieuwe van het oude hout + wat nieuw hout.

zet er een tussenwand en een stuk entresol in zodat je een klein deel krijgt dat je kunt isoleren en verwarmen.
maak het dak met stalen golfplaten of iets dergelijks het asbest zou ik afvoeren als ik jouw was.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je kan de constructie toch laten staan? Kachelhout er af en geisoleerde damwandplaten er tegen aan. Ik weet niet hoe de asbestregelgeving in polen is, maar voor het dak zou ik ook geisoleerde damwandplaten gebruiken. Met een knappe houtkachel moet je het dan ook in een poolse winter behaaglijk kunnen krijgen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik had niet gedacht aan damwandplaten eens kijken of die beschikbaar zijn in polen.

Dat is ruwweg 1500 euro goed te doen + dak mischien 1000 euro.

Edit: Polen heeft alleen sprayfoam isolatie waar ik wat giftige verhalen over gelezen heb. Damwandplaten zijn hier slecht beschikbaar of niet beschikbaar....
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ik denk dat al die poolse vrachtwagens die je hier ziet, ook weer richting polen rijden.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Je kunt natuurlijk ook de strobalenconstructie als een schil om de bestaande schuur heen zetten, als je aan de binnenafwerking niet zulke hoge eisen stelt. Voor de damwandpanelen: ik denk dat het er een beetje vanaf hangt waar je in Polen zit. Polen is een heel groot land. Er is de laatste 20-25 heel veel door de diverse multinationals geinvesteerd in distributiecentra en productie. Die gebouwen zijn allemaal met geisoleerde damwandprofielen uitgevoerd. Die moeten echt wel in Polen te vinden zijn. Maar als je in het westen zit, is het misschien een optie om bij de buren te kijken (Duitsland). Als het allemaal slanker en sneller zou moeten, kun je ook eens naar de Gutex of Pava houtvezelpanelen kijken. Die zet je tegen de buitenlant aan en kun je met een stuc direct afwerken.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik weet niet waar je in polen zit. Maar in Duitsland zit siegmetall producent en ook leverancier aan particulieren. Heeft diverse soorten panelen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.