Eb kgs300 motorrem of niet?

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
Hallo forum,

Ik heb een Elektra Beckum KGS300 afkortzaag. Na afschakelen blijft het blad (minuten) lang doordraaien.
Het is dus geen optie om te wachten tot deze stilstaat alvorens de zaag uit het hout omhoog te halen, zoals eigenlijk hoort.
Weet iemand van jullie of deze machine van origine een motorrem heeft? Ik heb de originele handleiding gevonden op internet, maar daar staat het niet vermeld.

Alvast bedankt voor de reacties!

Grt,
Jeroen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Het is een 220 v asynchroon motor met condensator, dus ik zou zeggen, geen rem.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
De firma Tripus uit Duitsland levert elektrische printjes met een schakeling die ook voor enkelfase motoren werkt.
Ik heb er één liggen die ik wilde inbouwen in mijn zaagtafel. Nog niet aan toe gekomen helaas.
Groeten, Martin
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Voor het geval je de vorige opmerking niet heel duidelijk vindt: de moer die het zaagblad op de as houdt, is zo gemaakt dat deze zich bij zagen vast draait. Daaruit volgt ook dat deze zich bij remmen los zou kunnen draaien. Zaagmachines met motorrem hebben dus ook een constructie die anders is. Zomaar aan een zaagmachine met een enkele moer een rem toevoegen geeft een risico.
 

trellian

Actieve deelnemer
19 jul 2019
29
0
Ik zal morgen eens kijken, maar ik geloof dat de as aan twee zijden afgekant is en dat de flens daar in valt. De flens word dus mee geremd en kan niet de moer losdraaien.
Maar bedankt voor de waarschuwing. Hier had ik nog niet aan gedacht!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.