Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Eb kgs300 motorrem of niet?

Hallo forum,

Ik heb een Elektra Beckum KGS300 afkortzaag. Na afschakelen blijft het blad (minuten) lang doordraaien.
    Het is dus geen optie om te wachten tot deze stilstaat alvorens de zaag uit het hout omhoog te halen, zoals eigenlijk hoort.
    Weet iemand van jullie of deze machine van origine een motorrem heeft? Ik heb de originele handleiding gevonden op internet, maar daar staat het niet vermeld.

Alvast bedankt voor de reacties!

Grt,
    Jeroen

Het is een 220 v asynchroon motor met condensator, dus ik zou zeggen, geen rem.

Deze heeft inderdaad geen motorrem ( heb deze machine ook gehad)

Duidelijk! Dank jullie wel.

De firma Tripus uit Duitsland levert elektrische printjes met een schakeling die ook voor enkelfase motoren werkt.
    Ik heb er één liggen die ik wilde inbouwen in mijn zaagtafel. Nog niet aan toe gekomen helaas.
    Groeten, Martin

Dat klinkt wel interessant. Heb je misschien een linkje?

Je moet dan wel een manier vinden om de zaag op de machine te houden.

Voor het geval je de vorige opmerking niet heel duidelijk vindt: de moer die het zaagblad op de as houdt, is zo gemaakt dat deze zich bij zagen vast draait. Daaruit volgt ook dat deze zich bij remmen los zou kunnen draaien. Zaagmachines met motorrem hebben dus ook een constructie die anders is. Zomaar aan een zaagmachine met een enkele moer een rem toevoegen geeft een risico.

Dat is ook de reden dat ik die elektronica heb ingebouwd.
    Bij mij zit er ook geen extra pinnetje ter borging.
    De website is: tripus.de

Ik zal morgen eens kijken, maar ik geloof dat de as aan twee zijden afgekant is en dat de flens daar in valt. De flens word dus mee geremd en kan niet de moer losdraaien.
    Maar bedankt voor de waarschuwing. Hier had ik nog niet aan gedacht!

Forum Rechten