Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Oude Lampen "Poot"

Oude Lampen "Poot"

Hallo, ik heb een oude gedraaide lampen poot gekregen . Deze wil ik helemaal ontdoen van alle oude wax en eventuele vernis of lak. Kan ik zoiets doen met een soort loog. Wat en hoe raden jullie me aan om hem weer helemaal blank te krijgen ( ja ik weet het wel … schuren … maar er zijn ook andere manieren en hij is te bewerkt om alles kaal te schuren). Hopelijk hebben jullie adviezen voor me. Groetjes Hans
    Lampenpoot 1.jpg
    No Guts .. No Glory

Niet zo een simpele klus om die helemaal kaal te maken. Het eenvoudigste zou zijn om hem te laten stralen, maar dat is een klus die je moet laten doen.
    Schuren of schraapstaal gaan ook een hele uitdaging zijn met die versieringen. Alle hoekjes en kantjes proper te maken gaat veel tijd vragen.
    Misschien best eerst eens afwassen met een stevige borstel. Afhankelijk van wat er nu op zit (was, olie of vernis) kan je proberen met terpetine, cellulose thinner, bijtende soda of een ander oplosmiddel. Maar houdt er ook rekening mee dat producten op waterbasis de vezels van het hout recht kunnen laten komen waardoor je toch nog moet schuren.
    Eerlijk gezegd zou ik er zo weinig mogelijk aan doen.
    Laatst gewijzigd door mathieu; 31-08-19 om 12:33.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Stralen is waarschijnlijk erg grof. Er bestaat ook zoiets als luchtgommen. Ja bij onze zuiderburen veel bekender. Is volgens mij al een keer op ons forum voorbij gekomen. Hier een linkje https://www.youtube.com/watch?v=V3LUmrvhaDU
    Je komt met de hand en op maat gemaakte schrapers ook een heel eind. Het duurt echter wel even.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Stralen is waarschijnlijk erg grof. Er bestaat ook zoiets als luchtgommen. Ja bij onze zuiderburen veel bekender. Is volgens mij al een keer op ons forum voorbij gekomen. Hier een linkje https://www.youtube.com/watch?v=V3LUmrvhaDU
    Je komt met de hand en op maat gemaakte schrapers ook een heel eind. Het duurt echter wel even.
    Ik bedoel inderdaad luchtgommen. Niet stralen met zand of dergelijke. Dan ga je waarschijnlijk niet veel over houden van de poot.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten