Vlak/vandiktebank Dewalt, probleempje met vlakken

tss68nl

Nieuw lid
8 sep 2022
4
1
Tilburg
Bijzonder, de ervaring van dit "super" forumlid zo te beschrijven. Zelf schaaf ik altijd met de bolle kant op de tafel omdat dat een efficiënter resultaat oplevert. Daarnaast heb ik ook zo'n machine van die fabrikant en die check ik regelmatig maar heb ik nog niet na hoeven stellen.
O ja welkom als nieuw lid en succes met je schaafwerk!
Hoe beschrijf ik de ervaring van dit super-forumlid? Ik zeg alleen dat op de bolle kant schaven juist veel ervaring vereist, maar dat op de holle kant schaven voor vrijwel iedereen een beter resultaat geeft.

En op de bolle kant schaven geeft minder verlies? Dat is bijzonder kort door de bocht want in 99% van de gevallen is dat dus niet waar. En die ene procent? Die behaal je alleen met een uitermate goede techniek en vooraf markeringen zetten zelfs als je zeer ervaren bent.

Immers...zodra je één kant gevlakt hebt, dan schaaf je de andere kant toch parallel op de vandikte? Er gaat exact evenveel dikte verloren. Ik durf zelfs te stellen dat door op de bolle kant te schaven, en niet netjes iedere keer exact dezelfde drukverdeling voor die specifieke balk te gebruiken, er juist meer hout/dikte verloren gaat omdat je steeds de hoek aanpast. Persoonlijk kies ik bij een 150x150 x 5000 eiken balk ook altijd voor de concave kant omdat zo'n ding balanceren echt niet te doen is terwijl je em met 2 man moet hanteren. Maar ieder z'n ding :)

Wel heb je gelijk als we over korte schaaftafels praten met daarop balken van een paar meter. Hoe korter de tafels tov de lengte van het werkstuk, hoe meer de schaaf ook zal afnemen op plekken waar dat nog niet hoeft omdat ze op macro niveau toch nog onder niveau liggen. Maar daar is een makkelijke oplossing voor: op een korte schaaftafel schaaf je lange maar erg concave onderdelen eerst alleen de hoge punten af alvorens je een volledige pass maakt.

Ik krijg een beetje het gevoel dat je wil zeggen dat een nieuw forumlid niets nuttigs toe te voegen heeft omdat hij/zij wel geen ervaring zal hebben. Je zou het mis kunnen hebben, laten we het daar op houden :)

Ik val daarbij jouw super-forumlid helemaal niet af. Ik geef alleen aan dat voor veel mensen hier op de concave kant schaven veel betere resultaten zal geven. Het vergt alleen wel een goede afstelling van de machine. Dat is het enige nadeel.

Uiteindelijk is het je eigen voorkeur. Als je vaak op slecht afgestelde machines werkt, of met veel te lange balken op een korte schaaftafel dan kan je winst behalen met op de bolle kant schaven. Maar of je dat er ook echt uit haalt? Ik beschrijf enkel een alternatieve methode die niet werd belicht door André. Nu staat hij er wel bij en kan eenieder geïnformeerd zijn/haar keuze maken.

Ik wil daarbij helemaal niet zeggen dat op de bolle kant schaven slecht is. Dat lijk je uit mijn verhaal op te maken, maar dat was helemaal niet de bedoeling. Het vereist meer techniek, dat is wat ik zeg. En voor mensen die die techniek niet hebben is er dus een alternatief. Ik heb die techniek wel, maar kies toch in de meeste gevallen voor de concave kant. Persoonlijke voorkeur dus, en beide technieken zijn goed.
 

tss68nl

Nieuw lid
8 sep 2022
4
1
Tilburg
Ik ben het opzich met je eens, maar...

Als je tafel korter is, dan het stuk te schaven hout, gaat deze bewerking niet op. Dan blijf je een hele lang tijd hol schaven, omdat een deel van je hout eerst niet op de tafel ligt.

Daarom is bij langere stukken de manier van Tuoh beter. En ja, het vergt wat "fingerapitzengefühl", maar daar wen je snel aan.
Je hebt gelijk wat betreft korte tafels en veel te lange werkstukken. Maar er zijn ook weer situaties waar je een 150x150 x tig meter moet schaven, daar werkt je fingerspitzengfuhl niet omdat je de balk met meerdere personen hanteert.

Die coordinatie krijg je niet goed hoezeer je ook op elkaar ingespeeld bent, en dan zou ik toch weer voor concaaf kiezen. Desnoods door hoge plekken te identificeren en die eerst af te schaven.

Beide methoden werken en zijn goed, maar op de bolle kant vereist meer ervaring en kan niet voor alle werkstukken. De concave kant kan niet op relatief (tov werkstuk) korte tafels. Tja, zo heb je altijd wat. Maar ik vond het eenzijdig belicht alsof alleen op de bolle kant gevlakt kan worden. Dat is mijns inziens niet zo, en dat wilde ik toevoegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.