Deel 2 super mooie werktafel / frees tafel

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Mensen,

Een tijdje terug heb ik een video geplaatst over mijn werktafel / freestafel.
Ik heb daar leuke reactie op vernomen en ook op andere draadjes gelezen dat mensen er inspiratie uit hebben gehaald. Erg cool.
Ik heb nu deel twee klaar dat met name over het freestafel gedeelte gaat van mijn combinatie werktafel. Ik hoop dat er wederom dingen in naar voren komen waar je wellicht wat mee kan.



Groeten

Dennis
 
  • Leuk
Waarderingen: Buddy

EdwinH

Actieve deelnemer
12 dec 2018
33
0
Lelystad
Leuk filmpje Dennis, heb ook meteen deel 1 even bekeken...erg interessant!
Als ik een klein beetje opbouwende kritiek mag geven (mag je uiteraard gewoon naast je neer leggen :p), koop voor een paar tientjes een goede microfoon die je op je shirt hangt en regel je witbalans even. Je steekt zo te zien heel veel tijd in het filmen en het zit qua montage lekker in elkaar. Dan is het zonde dat ik mijn volume een heel eind omhoog moet gooien en dat alles er zo gelig uitziet.

Ga ik nu even nadenken waarom ik ook niet meteen van die handige gaten in mijn werkbank heb gemaakt...
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Leuk filmpje Dennis, heb ook meteen deel 1 even bekeken...erg interessant!
Als ik een klein beetje opbouwende kritiek mag geven (mag je uiteraard gewoon naast je neer leggen :p), koop voor een paar tientjes een goede microfoon die je op je shirt hangt en regel je witbalans even. Je steekt zo te zien heel veel tijd in het filmen en het zit qua montage lekker in elkaar. Dan is het zonde dat ik mijn volume een heel eind omhoog moet gooien en dat alles er zo gelig uitziet.

Ga ik nu even nadenken waarom ik ook niet meteen van die handige gaten in mijn werkbank heb gemaakt...

Goede Tip's Daar worden we beter van. Ik zit nog een beetje te klooien met de witbalans. Zie het zelf ook natuurlijk, dus daar ga ik wat mee doen.

Thanks! Dennis
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Als ik een klein beetje opbouwende kritiek mag geven (mag je uiteraard gewoon naast je neer leggen :p), koop voor een paar tientjes een goede microfoon die je op je shirt hangt en regel je witbalans even. Je steekt zo te zien heel veel tijd in het filmen en het zit qua montage lekker in elkaar. Dan is het zonde dat ik mijn volume een heel eind omhoog moet gooien en dat alles er zo gelig uitziet.

Ik heb een nieuwe Mic gekocht voor de camera en een gray kaart voor de wit balans ;););). Hopelijk is het verschil bij een volgend filmpje te merken.
Thanks nog voor je opmerkingen!

Groet
Dennis
 

philippe

Actieve deelnemer
10 jul 2016
95
29
Hoi Dennis,

ik zit sterk te dubben om dezelfde oplossing als jij te maken voor mijn frees: ik heb (meer dan een jaar geleden alweer) een wonder fence gekocht maar ben er nooit aan toegekomen hem te installeren. In de tussentijd heb ik een hele nieuwe schuur laten zetten en ben nu lekker bezig om de inrichting te bouwen. Aanvankelijk was mijn plan een aparte freestafel te bouwen, maar na het zien van jouw afneembare fence zit ik te overwegen of ik niet hetzelfde wil doen en een gecombineerde outfeed tafel/frees tafel.

Twee dingen die ik je graag wil vragen:
1. Hoe stabiel staat de fence? In de video zie ik je twee bench dogs en een klem gebruiken, maar hoeveel speling zit er op de fence zonder klem?
2. Gekoppeld aan bovenstaande vraag: staat je fence iedere keer weer 'gegarandeerd' parallel aan de T-track?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.548
2.488
Gaanderen
Ik heb het idee van Dennis (monteren van de LS fence met benchdogs) gestolen:eek:. Jij hebt waarschijnlijk niet dezelfde fence als dennis. De fence bij dennis zit gemonteerd op een rode plaat en deze is volgens mij niet standaard op de LS wel op de TS.
Ik heb de gaten naast de montageplaat gemaakt en bij dennis zitten die ervoor. Dat laatste is veel beter want bij mij ken het net. Ik heb hem vastzitten met 3 benchdogs. Werkt prima op de frees. T-tracks heb ik nog niet. Als je de standaard plaat op je LS gebruikt moet je je fence maximaal laten zakken. Er kan verschil zitten tussen de ls fences in de loop van de jaren en de mijne is ruim 10 jaar oud en werkt prima. Ik heb nu met mijn ujk set al 4 werkbladen voorzien van benchdogs maar er zitten toch kleine verschillen in de gatafstanden. Twee platen zijn prima 2 wat minder. Op de ene staat mijn draaibank en de andere gebruik ik voor montage werkzaamheden.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hoi Dennis,

ik zit sterk te dubben om dezelfde oplossing als jij te maken voor mijn frees: ik heb (meer dan een jaar geleden alweer) een wonder fence gekocht maar ben er nooit aan toegekomen hem te installeren. In de tussentijd heb ik een hele nieuwe schuur laten zetten en ben nu lekker bezig om de inrichting te bouwen. Aanvankelijk was mijn plan een aparte freestafel te bouwen, maar na het zien van jouw afneembare fence zit ik te overwegen of ik niet hetzelfde wil doen en een gecombineerde outfeed tafel/frees tafel.

Twee dingen die ik je graag wil vragen:
1. Hoe stabiel staat de fence? In de video zie ik je twee bench dogs en een klem gebruiken, maar hoeveel speling zit er op de fence zonder klem?
2. Gekoppeld aan bovenstaande vraag: staat je fence iedere keer weer 'gegarandeerd' parallel aan de T-track?

Hoi Philippe,

Ondanks het nog steeds pijn doet om te horen dat je vriendin hard wegrent als ze mijn filmpjes ziet ben ik toch nog wel genegen je vraag te beantwoorden. Maar doe de volgende keer maar minder eerlijk ;)

1. Er zit altijd enige speling op de bench dogs. Dus zonder klemmen heb je enige speling die worden verlengd naar maten de fence wat meer naar voren staat. met andere woorden. Zonder klemmen gaat het niet werken.
2. Met de speling uit vraag 1 in acht genomen, is deze altijd wel constant. Wanneer je de fence gebruikt is dit normaal gesproken geen probleem. Maar wanneer je de T-track gaat gebruiken zou ik het voor de zekerheid wel checken. Uiteindelijk is dit niet meer dan hem uitlijnen op deze T-track en dan de klemmen vast zetten. De speling is overigens over de lente van de fence 2-3 mm aan de uiteinden en normaal gesproken zit hij redelijk in het midden. ik ervaar het dus niet als een probleem. Eerlijk gezegd ben ik na aanleiding van je vraag even gaan kijken en kan ik dus niet zeggen dat er geen speling op zit zonder klem.

Maar, ik blijf het nog steeds een zeer goed systeem vinden dat zonder problemen op te bouwen is. Ik zou wel de rail guide clamps gebruiken en niet de hold down clamps. Dat gezegd hebbende, als ik voldoende ruimte zou hebben zou ik wel voor een aparte freestafel gaan, maar dat is puur omdat je dan geen rekening hoeft te houden met de planning. Soms moet ik voor iets kleins de boel opbouwen. Maar in mijn ruimte vind ik dit een hele mooie oplossing. (al zeg ik het zelf)
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Ik heb het idee van Dennis (monteren van de LS fence met benchdogs) gestolen:eek:. Jij hebt waarschijnlijk niet dezelfde fence als dennis. De fence bij dennis zit gemonteerd op een rode plaat en deze is volgens mij niet standaard op de LS wel op de TS.
Ik heb de gaten naast de montageplaat gemaakt en bij dennis zitten die ervoor. Dat laatste is veel beter want bij mij ken het net. Ik heb hem vastzitten met 3 benchdogs. Werkt prima op de frees. T-tracks heb ik nog niet. Als je de standaard plaat op je LS gebruikt moet je je fence maximaal laten zakken. Er kan verschil zitten tussen de ls fences in de loop van de jaren en de mijne is ruim 10 jaar oud en werkt prima. Ik heb nu met mijn ujk set al 4 werkbladen voorzien van benchdogs maar er zitten toch kleine verschillen in de gatafstanden. Twee platen zijn prima 2 wat minder. Op de ene staat mijn draaibank en de andere gebruik ik voor montage werkzaamheden.

Hoi Wim,
Goed dat je dit aanhaal. Hierover krijg ik meer vragen, dus het goed om e.e.a. hier te melden.

Ik gebruik in mijn geval de LS positioner van de fence van mijn zaagtafel. deze heeft een rode onderplaat die dun is. (zie foto) Deze monteer ik op een basis waarmee ik de Fence kan De-en monteren. Bij toeval gebruikte ik die van de zaagtafel en was me dus niet zo bewust van het verschil. De wonderfence wordt normaal gesproken geleverd met een LS positioner met een dikker onderplaat. (zie foto) Als je deze op een basis monteer komt je aanslag te hoog te zitten. Deze raakt dan niet het werkblad.

De oplossing is echter niet ingewikkeld. De onderplaat van de wonderfence kan je gemakkelijk eraf halen. Hiervoor moet je eerst het kunstof fenster aan de bovenkant verwijderen en vervolgens kan je de dikker onderplaat eraf halen. Vervolgens schroef je deze rechtstreeks op je basis. (zie foto) Deze laatste foto is van iemand die dat dus zo gedaan heeft. Zij (is een vrouw) geeft aan dat dit een goede oplossing is en het zonder problemen werkt.

Ik zou de Benchdogs idd iets voor de LS positioner zetten en vervolgens echt 2 klemmen gebruiken om e.e.a. te fixeren. Anders zie ik dat niet goed komen.

Groeten

Dennis
image001.jpgimage002.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een torsiebox gemaakt als blad voor m'n werkbank. Met het Parf-systeem heb ik het Festool gatenpatroon in de torsiebox aangebracht. De gaten zijn wonderbaarlijk strak aangebracht. Geen speling met de bench dogs en keurig op matrix. Ik had een mal nodig die op de werkbank gefixeerd moest worden. Hier maakte ik met het Parf-systeem een gatenpatroon in in de vorm van een L. Met twee bench dogs zit er absoluut geen speling in. Die dogs gingen vrij stroef in de gaten.
Mocht je echter tegen speling aan lopen dan is het zaak om de fixeergaten van de bodemplaat zo ver mogelijk uit elkaar te zetten. Als we aannemen dat de speling min of meer gelijk is over de gehele tafel dan krijg je de minste beweging bij fixatiepunten die zo ver mogelijk van elkaar weg zitten.
 

R.R.

Nieuw lid
15 mrt 2020
1
0
Hoi Dennis,
Wat goed dat je je kennis zo deelt met iedereen. Heb onderhand al je video's gezien (ook China Series) en alle tips gelezen. Echt top!
Ik ben helemaal enthousiast en vastberaden om mijn eigen werkbank te maken. Die van jou dient als voorbeeld. Dat gaat 'm worden, echter heb ik volgens mij ergens gelezen (weet niet meer waar) dat je je werkbank verkocht hebt.
Inmiddels ben je bezig met een nieuwe werkbank? Klopt dat? En klopt het ook dat je van deze werkbank de bouw opneemt en de specificaties wilt delen?

Zo ja, dan wacht ik met spanning op deze nieuwe werkbankvideo. Heb je al een datum in gedachten dat je de video gaat posten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.