Bosch frees trilt hevig

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Hey iedereen,

Ik heb overlaatst tweedehands een Bosch bovenfrees gekocht. De eerste paar keren werkte deze perfect, maar nu begint hij soms te trillen en excentrisch te draaien alsof er veel speling op de lagers zit.
Zou dit effectief aan de lagers kunnen liggen of misschien iets anders? En valt dit nog (zelf) te repareren of wordt het een nieuwe?
Hier een filmpje van de frees als hij begint te trillen: https://www.youtube.com/watch?v=3ffnaAzgZGk&feature=youtu.be

Alvast bedankt
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Nee inderdaad er zit best wat speling op. Dus dit zou waarschijnlijk dan een slecht lager zijn? Zou dit zelf te repareren vallen of best eens ergens binnensteken? Met een ander freesje heb ik nog niet direct geprobeerd
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Freesje kan ook uit balans zijn, dan rammelt alles mee.
Als de lagers slecht zijn, of de as krom, dan heeft een ander freesje hetzelfde effect.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Tijdje geleden van eenzelfde machine de lagers vervangen stelt niet heel veel voor (mijn lagers waren vastgelopen na jaren verwaarlozing) lagers waren zo uit mijn hoofd niet erg duur online.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Zoveel speling moet je met de hand ook wel kunnen voelen ( in stilstand natuurlijk) , zo zou hem zo niet meer gebruiken om verdere schade te beperken.
Hij is nu toch niet te gebruiken dus ik zou hem uit elkaar halen en het lager inspecteren en zo nodig 2 nieuwe lagers bestellen.
Nummers staan wel op de zijkant van het lager.

Als ik goed op de as let waar de rode pijl bijstaat lijkt hij duidelijk te bewegen.Naamloos.jpg
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
Ik heb net even een ander freesje geprobeerd en dan trilde hij inderdaad niet en draaide hij mooi zuiver. Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit laatste freesje van Dewalt is, het vorige (waarbij hij dus wel trilt) is een vrij goedkoop merkloos freesje. Het freesje lijkt dus inderdaad een probleem te zijn, maar dan nog, is het normaal dat hij zo hard kan trillen, zelfs met een goedkopere frees?

De speling is inderdaad met de hand ook voelbaar, in de ene richting wel veel meer dan in de andere.
 

Cappe23

Actieve deelnemer
9 dec 2015
29
0
hm dan zal ik toch eens moeten investeren in een dure frees vrees ik

- - - Updated - - -

hm dan zal ik toch eens moeten investeren in een dure frees vrees ik

- - - Updated - - -

bedankt iedereen!
 

WR1944

Oud hout
Met een dergelijk hoog toerental tikt elk grammetje onbalans direct aan. Als er speling voelbaar is op de as is, zoals eerder aangegeven, het vervangen van de lagers de simpelste optie. Die speling moet je wel testen zonder de bithouder dus direct op de kale as.

Succes.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Lagers wisselen is in de meeste gevallen goed te doen. Nummer van de lager staat op de lager, deze kan je bij elke lagerhandel bestellen. Originele kan ook via een winkel, of oa online bij kruis in Rotterdam.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Dan is het een combinatie van speling en een frees die uit balans is.
maar de oorzaak is de speling is de as.
je krijgt met deze machine verschillen als je een kopieerring toepast omdat de frees wijkt als je er tegen drukt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.