DIY kerfing plane

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Soms wil ik wel eens een dunne plank maken van een dikke plank, en ik heb geen lintzaag, dus dan komt de handzaag eraan te pas.
Maar ik vind het lastig om goed recht te zagen over zo'n lange plank en met de nerf mee, en op het wereld wijde web zijn zgn. kerfing planes te vinden. Eigenlijk een soort zaag aan een rabatschaaf achtig ding.
De quansheng 043 ploegschaaf heeft er ook zo'n zaagblad bij zitten, en dat vond ik eigenlijk wel een listig idee. Nu wilde ik niet zo'n quansheng kopen (hoewel ik nog wel een keer een mooie Record 043 wil voor weinig), maar ik kwam op ebay engeland een Record 044c tegen, een niet zo populaire "verbeterde" versie van de 044, voor weinig dus (volgens mij 25 euro met verzending), en ik dacht dat het daar ook wel mee zou moeten lukken.
20190829_183345.jpg

En dat doet het, ik had bij de kringloop een zaagblad gevonden wat nog scherp was (probeersel tenslotte) zonder merk of aanduiding erop, maar niet te fijne tanden. Daar heb ik met de haakse slijper een strook af geslepen, een beetje breed zodat de hitte niet bij de tanden komt, want voorkomen dat je de temper van het materiaal veranderd is lastig als je een slijptol gebruikt.
Met een HSS Cobalt boor ging het boren in het zaagblad eigenlijk wel prima, ik had daar wel wat ellende verwacht, maar beetje olie erbij en met de accu boor machine ben je er zo door, niet voorboren, ineens 4mm.
Daarna de zaag op de schaaf gelegd en daar twee gaatjes in geboord, in dat gietijzer ging dat eigenlijk wat lastiger dan verwacht (maar niet heel erg, ook een beetje olie erbij).
Boutjes M3 er doorheen, en klaar ben je. Is dus ook simpelweg terug te veranderen.
Er is wel een iets hogere fence nodig omdat het zaagblad hoger is dan de schaafbeitel die er normaal in zit (die ik er overigens niet bij heb, want goedkoop, en ze zijn anders dan de reguliere 044).
Werkt prima, je zit zo op een centimeter diep. Rondom inzagen en dan met de handzaag tekeer gaan (een keer een rip saw regelen).
20190829_182214.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Goed idee, en goed gemaakt!
Ik heb hetzelfde 'probleem' als ik een dikke plank in dunne planken wil verzagen. Nu gebruik ik een kruishout om een diepe kerf te maken, die ik met een klein blokzaagje verdiep.
Ik ga ook maar eens op zoek naar een Record 044c.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zo'n Stanley 78 achtige heb ik ook (zelfs een record 778 te koop staan op MP :D ), maar het is niet zo makkelijk om daar een zaagblad aan te bevestigen, het handige van zo'n ploegschaaf is dat je tegen die dunne, rechtop staande zool heel makkelijk een zaagblad kunt bevestigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.