Bovenfrees Bosch vs Festool

HuubHangop

Actieve deelnemer
31 okt 2016
65
10
Maastricht
Ik heb de bosch 1250 en ben erg erg tevreden mee. De digitale uitlezing werkt super, je kunt deze heel eenvoudig nullen en dan met een draaiknop bovenop de frees de gewenste uiteindelijke freesdiepte tot op de tiende mm nauwkeurig instellen. De normale hoogtevergrendeling blijft dan gewoon geblokkeerd. Beetje moeilijk uit te leggen maar het werkt echt ingenieus. Wel af en toe batterijtje vervangen.. centreerringen gaan met een snelopname, maar dat systeem is niet zo handig als bij Festool. Beetje gepriegel, maar ik gebruik toch vooral kopieerfrezen. Verlichting is super. Ik vind de machine nog OK voor fijner werk, maar het is ook weer geen lichte handzame kantenfrees. Zwaar werk gaat ook prima, flinke groeven in tropisch hardhout zijn geen probleem. Afzuiging is ook prima.
 

RonnieWalker

Nieuw lid
29 aug 2019
6
0
Laat ik beginnen met zeggen dat ik geen enkele ervaring heb met beide machines.
Tuurlijk, de een heeft voordelen die de ander niet heeft, maar geen van beide zullen je hoogstwaarschijnlijk teleurstellen.
Je leert namelijk werken met alle voors en tegens van je gereedschap. Op een gegeven moment weet je wat het wel of niet kan en wat het dan niet kan, kun je waarschijnlijk wel oplossen met het maken van een mal (jig).
In dit soort twijfel gevallen moet je gewoon op je gevoel afgaan en degene kiezen die je het fijnste en warmste gevoel geeft ;)
Succes!
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Allereerst; super bedankt voor alle tips/tricks/adviezen.

Na flink twijfelen heb ik een Bosch in m'n handen gehad (demo model, niet werkend), maar dat zag er echt prima uit.
Wel een beetje aan de zware kant, maar dat zal wel aardig wennen gok ik.
Er zat geen digitale hoogtesteller op, maargoed.

De bestelling is geplaatst en waarschijnlijk komt ie morgen binnen vanuit onze oosterburen.

1.JPG
Ook meteen de rail set mee besteld.. Lijkt me super handig
2.JPG
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.