Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 25
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS Bekijk Berichten
    netjes, bij mij moest het gewoon 200% zijn.

Ik was openingen aan het frezen in een luidspreker voor de verschillender drivers, daarbij valt natuurlijk een zeer geringe afwijking al enorm op, het met de hand centreren van de ringen ipv de centreerdoorn is dan echt niet de gok die je wilt nemen als je in een luidsprekerkast wilt gaan frezen waar je honderden uren aan bouwen in hebt zitten.
    maar goed, zoals al ik zei, het is mijn ervaring en mijn mening die ik belangrijk genoeg achtte om de topicstarter even op te attenderen.
    ik vind het persoonlijk een omslachtig systeem.
    Ik vind ook dat je met een kopieerring de centreerdoorn moet gebruiken om exact de maat te kunnen frezen.
    Maar je kan wel meerdere maten frezen door alleen de het freesje te wisselen
    Ik kan me ook voorstellen dat het voor een professionele gebruiker extra tijd kost.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Net bij het frezen met mallen wil je toch een perfecte kopie? Ik vond het alleszins het enige noemenswaardige minpunt bij een OF1010. Bij een DW621 hoef je niet te centreren, bij een DW625 wel. Dat lukt overigens vrij goed en snel bij dit type, van de Festool weet ik helaas niet of die vlot te centreren valt.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Ik vind ook dat je met een kopieerring de centreerdoorn moet gebruiken om exact de maat te kunnen frezen.
    Maar je kan wel meerdere maten frezen door alleen de het freesje te wisselen
    Ik kan me ook voorstellen dat het voor een professionele gebruiker extra tijd kost.
    Mvg, .

als je je boterham ermee moet verdienen dan zou ik de centreerdoorn idd links laten liggen.

voor mij als hobby gebruiker was ik afhankelijk van de combinaties die ik kon maken met enkele centreerringen en verschillende freesdiameters, ik heb best wat gereedschap maar ook niet alle soorten en maten frezen.

Wow zoveel reacties in korte tijd had ik niet verwacht. Bedankt allemaal!
    Ik heb nog nooit een kopieer ring gebruikt in een bovenfrees, dus ik weet niet hoe belangrijk het voor mij gaat zijn

Wel heel erg fijn om te zien wat jullie er allemaal van vinden.
    De pistoolgreep ziet er inderdaad echt super handig uit.

Verlichting in de bovenfrees lijkt me handig, maar niet het meest belangrijke.
    Een paar led balken bijhangen is makkelijker.

Het blijft best een moeilijke keuze..
    is het verschil in vermogen (1010w vs 1250w) nu echt goed merkbaar bijvoorbeeld?

Veel verschil is het niet, en zeker als je later een zwaardere machine onder een tafel wilt bouwen zou ik niet twijfelen aan het vermogen bij de OF1010. Als ik je plannen zo zie, gaat die zeker voldoen. Ik gebruik zelf voor zulke bewerkingen een DW621 met 1100W motor, en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik vermogen te kort kwam.

*edit* Op de OF1010 heb je nog tot en met morgen 50€ cashback, ook niet onbelangrijk
    Laatst gewijzigd door Petrolhead; 30-08-19 om 10:44.

jij vraagt, wij draaien ;-)

de vermogensvraag weet ik niet goed te beantwoorden, ik heb alleen mijn OF10101.

Wel heb ik een workshopje frezen gevolgd via Festool, daarbij de 1010, 1400 en de 2200 in handen gehad.

Die 2200 is echt andere koek, niet normaal wat een beest van een machine dat is, ik vind een lichtere machine lekkerder werken.
    Ik schat in dat het verschil tussen de 1010 en 1250 nou niet bepaald een dealbreaker zou moeten zijn.

wat je misschien kunt ooverwegen is kijken of je allebei even kunt bepotelen, beide pistoolgrepen zijn toch iets verschillend van elkaar.

dan zie je ook dat bijvoorbeeld de hoogtevergrendeling anders is
    https://www.festoolownersgroup.com/f...049/#msg456049

maar zoals ik al zei, beide zijn gewoon goede frezen, ik noemde als argument nog even de prijzen van accesoires. Ik heb zelf de Mafell Erika 85 zaagtafel en als ik zie wat extra's daarvan kosten, dat is echt te zot voor woorden, dan vraag ik me af of ik niet beter een bosch of makita had kunnen kopen.
    Laatst gewijzigd door MaartenS; 30-08-19 om 10:48.

Hoi Danny,

Jaren geleden kocht ik mijn OF1010 en dezelfde freesmachine is .....nog steeds dezelfde. In al die jaren is er niet erg veel aan ontwikkeld. Misschien was dat niet nodig, maar het kan ook gemakzucht zijn. De aansluiting van de stofafzuiging op de de 1010 vind ik bijvoorbeeld onhandig en ook verlichting op je werk ontbreekt.
    Digitale hoogteuitlezing lijkt me makkelijk. Bij de OF1010 draai je makkelijk de fijnafstelling naar de verkeerde kant. Terugdraaien kan wel maar er zit altijd speling in een dergelijke constructie, dus dan ben je eigenlijk meteen je nulpunt kwijt.
    Zal hier wel commentaar op krijgen dat je dan moet opletten :-) , dat het wennen is of dat ik dan niet weet waar ik mee bezig ben. Verder vind ik dat mijn OF1010 niet lekker soepel loopt over de geleidestangen en dat ik hem, eenmaal op diepte, echt goed vast moet draaien. Maar dat kan exemplarisch zijn.
    Die Bosch zou ik, gezien mijn ervaringen, echt overwegen.

Ik weet niet hoe het met de bosch 1250 of festool gaat maar heb een bosch 900 en die heeft een sds systeem voor kopieerringen. Eerste maal met bijgeleverde centreerdoorn goed zetten en daarna met kliksysteem de ringen wisselen. Voor precisie klus zeker nog een keer controleren maar heb hem nooit hoeven bijstellen.

Ha Danny,

Ik deel thomasz' ervaring dat je de knop voor het fixeren van de freesdiepte echt goed moet vastdraaien met de OF1010. Met de diepteinstelling is er geen risico dat je te diep freest, maar ik wel meer dan eens gehad dat 'ie te ondiep ging frezen. Verder is het een prima frees met plent vermogen en een hoop handigheidjes. Vele van die handigheidjes zitten in de toepassing van het geleiderail systeem, dus dat zou voor mij een belangrijke overweging zijn. Ik herinner me zo snel niet of je al meer festool spul hebt, maar als dat het geval is, dan is de keuze voor festool denk ik snel gemaakt alleen al omdat je dan eventueel al aanwezige linealen kunt gebruiken.

Groeten en veel plezier met je keuzestress ;-)

hans

Ik heb een GOF 900 gehad. Op zich niets mis met deze machine maar twee belangrijke nadelen. De stofafzuiging was om te lachen. Waardeloos in alle opzichten. Maar dat probleem lijkt nu verholpen. Tweede nadeel was de beperkte slag. De hoogte tussen zool en spantang was tamelijk groot waardoor de maximale diepte beperkt was. Deze twee punten waren bij Festool duidelijk beter, maar lijken ook verholpen met GOF 1250 LCE.
    Wat ik me nu wel afvraag, en wat me niet helemaal duidelijk is op de afbeeldingen. Werkt dit model nog met de oude centreerringen met snelspan, of is dit ook een systeem om te schroeven. Het is me in ieder geval niet duidelijk op de foto's.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten