Bovenfrees Bosch vs Festool

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Ik sta eigenlijk voor een dilemma, en weet niet welke keuze ik nu dien te maken.
Van beide merken heb ik niets staan, dus dat lijkt het verschil niet te maken.

De plannen zijn: een paar kantjes, wat sleuven/groeven frezen. Niets speciaals of extra zwaar werk.
Voor het grotere werk wil ik later een tafeltje met een TRA001 oid.

Het meeste wat ik frees is hardhout, en vaak ook erg smal.. (breedtes van de latten zijn soms maar 40mm)

Bosch gof 1250 lce
+Verlichting rondom werk
+Digitale hoogtemeter (werkt dit echt zo goed als in de filmpjes?)
+De geleider ziet er heel erg stevig uit
+Meer kracht dan de Festool
+Goedkoper dan de Festool

Festool OF1010
+Festool kwaliteit (geen idee of het ook zo geweldig is als ze zeggen)
+Veel accessoires zijn leverbaar voor Festool
+Dat stuk plastic om hoogteverschillen op te vangen ziet er echt fantastisch uit
+Super licht (2.6kg)

Graag hoor ik jullie op/aanmerkingen en ervaringen met beide machines
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Das een lastige keuze
Ik heb zelf de 1010 al bijna 20 jaar in gebruik ook met veel misbruik haha
Maar ja bosch heeft ook een goeie reputatie
Das aan jou de keuze
Maar pas op dat je niet gegrepen wordt door het festool virus
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Volgens mij is de Bosch uitvoering met digitale hoogtemeter ongeveer gelijk aan de prijs als de Festool OF1010.
En als je de Festool nog in Augustus (dus snel) aanschaft krijg je nu 50 euro cashback terug.
Succes met je keuze, mvg :).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Kijk even of je bij de 1010 nog steeds je centreerringen met een centreerring moet centreren/plaatsen.

De OF1400 doet dat anders namelijk met centreerringen die je gewoon in de zool klikt.

Als de Bosch ook werkt met zo'n snelsysteem dan zou ik de Bosch kiezen.

Hier zie je het plaatsen van de centreerdoorn, ik vind dit dus persoonlijk fiks irritant. Ik heb met een project veel met centreerringen gewerkt en vond het steeds handmatig plaatsen van dat ding erg omslachtig.


als ik het plaatje op pagina 6 bekijk van de Bosch handleiding
https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/full/o239924v21_160992A2NP_201503.pdf

dan werkt die ook met een centreerdoorn.

Als ik dit had geweten dan had ik nu gekozen voor de OF1400 die het snelsysteem heeft.

Dat is bij jou misschien niet van toepassing maar het zijn van die kleine dingetjes die je in het gebruik tegekomt waar ik je toch even op wou attenderen.

Onderaan de streep denk ik dat je met beide machines een dijk van een bovenfrees koopt. Kook ook even naar het prijsverschil in accesoires van beide merken, dat is allicht ook nog wel een dingetje, grijsgroene extra's zijn vaak buitensporig prijzig.

succes met de keuze!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.095
234
Goeree-Overflakkee
Als je veel klein werk te frezen hebt, is een kleine machine het handigst. Of nog beter: meteen in een freestafel.

Digitale hoogtemeter zie ik op een handheld machine geen voordeel in. Je moet hem zelf telkens op nul stellen, dat is al niet erg nauwkeurig. Op een freestafel is dit wel handig, maar dan kan het niet op de machine zelf zitten.

Verlichting kan wel een pluspunt zijn. In combinatie met een goede afzuiging.

Ik heb zelf een zware machine. Daar kan je bijna alles mee doen. Ongeveer de helft van de freesklussen doe ik in de freestafel. Ik zou er nog wel een kleine kantenfrees bij willen hebben. Daar is die grote minder geschikt voor (als het niet op de freestafel kan(t).
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
zo'n digitale hoogtemeter kun je makkelijk zelf maken, zat voorbeelden op internet, die kun je dan ook gebruiken op je zaagtafel.

zelf vind ik de pistoolgreep bij een frees ook erg prettig werken, stuk beter dan die dubbele greep. Zowel de 1010 als de 1250 heeft die.

en wat Bijtel ook zegt, een lichte machine is erg prettig als je veel met de hand zult gaan werken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Geen verlichting op mijn festool bovenfrees vind ik echt een gemis.

De hele goede stof afzuiging van de festool zie ik niet op je lijstje.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Geen verlichting op mijn festool bovenfrees vind ik echt een gemis.

De hele goede stof afzuiging van de festool zie ik niet op je lijstje.

ja het is in zo'n geval echt kiezen, licht en een machine die een hele kilo zwaarder is of kijken of je je werkplaatsverlichting beter kunt doen of er een mobiele bouwlamp (zo'n kleine led ofzo) bij kunt pakken.

is de stofafzuiging op de 1010 beduidend beter? Ik weet wel dat hij goed is maar ik mis een vergelijk 1 op 1 zelf.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Het centreren van de kopieer ring zou ik me niet blind op staren dit doe ik nooit met het frezen met mallen
En zit altijd netjes
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Het centreren van de kopieer ring zou ik me niet blind op staren dit doe ik nooit met het frezen met mallen
En zit altijd netjes

netjes, bij mij moest het gewoon 200% zijn.

Ik was openingen aan het frezen in een luidspreker voor de verschillender drivers, daarbij valt natuurlijk een zeer geringe afwijking al enorm op, het met de hand centreren van de ringen ipv de centreerdoorn is dan echt niet de gok die je wilt nemen als je in een luidsprekerkast wilt gaan frezen waar je honderden uren aan bouwen in hebt zitten.

maar goed, zoals al ik zei, het is mijn ervaring en mijn mening die ik belangrijk genoeg achtte om de topicstarter even op te attenderen.

ik vind het persoonlijk een omslachtig systeem.

*ik zie zelf dat mijn post wat vervelend leest naar Leroy toe, dit is niet mijn intentie natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
netjes, bij mij moest het gewoon 200% zijn.

Ik was openingen aan het frezen in een luidspreker voor de verschillender drivers, daarbij valt natuurlijk een zeer geringe afwijking al enorm op, het met de hand centreren van de ringen ipv de centreerdoorn is dan echt niet de gok die je wilt nemen als je in een luidsprekerkast wilt gaan frezen waar je honderden uren aan bouwen in hebt zitten.
maar goed, zoals al ik zei, het is mijn ervaring en mijn mening die ik belangrijk genoeg achtte om de topicstarter even op te attenderen.
ik vind het persoonlijk een omslachtig systeem.
Ik vind ook dat je met een kopieerring de centreerdoorn moet gebruiken om exact de maat te kunnen frezen.
Maar je kan wel meerdere maten frezen door alleen de het freesje te wisselen
Ik kan me ook voorstellen dat het voor een professionele gebruiker extra tijd kost.
Mvg, :).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Net bij het frezen met mallen wil je toch een perfecte kopie? Ik vond het alleszins het enige noemenswaardige minpunt bij een OF1010. Bij een DW621 hoef je niet te centreren, bij een DW625 wel. Dat lukt overigens vrij goed en snel bij dit type, van de Festool weet ik helaas niet of die vlot te centreren valt.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik vind ook dat je met een kopieerring de centreerdoorn moet gebruiken om exact de maat te kunnen frezen.
Maar je kan wel meerdere maten frezen door alleen de het freesje te wisselen
Ik kan me ook voorstellen dat het voor een professionele gebruiker extra tijd kost.
Mvg, :).


als je je boterham ermee moet verdienen dan zou ik de centreerdoorn idd links laten liggen.

voor mij als hobby gebruiker was ik afhankelijk van de combinaties die ik kon maken met enkele centreerringen en verschillende freesdiameters, ik heb best wat gereedschap maar ook niet alle soorten en maten frezen.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Wow zoveel reacties in korte tijd had ik niet verwacht. Bedankt allemaal!
Ik heb nog nooit een kopieer ring gebruikt in een bovenfrees, dus ik weet niet hoe belangrijk het voor mij gaat zijn :eek:

Wel heel erg fijn om te zien wat jullie er allemaal van vinden.
De pistoolgreep ziet er inderdaad echt super handig uit.

Verlichting in de bovenfrees lijkt me handig, maar niet het meest belangrijke.
Een paar led balken bijhangen is makkelijker.

Het blijft best een moeilijke keuze..
is het verschil in vermogen (1010w vs 1250w) nu echt goed merkbaar bijvoorbeeld?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.732
397
Veel verschil is het niet, en zeker als je later een zwaardere machine onder een tafel wilt bouwen zou ik niet twijfelen aan het vermogen bij de OF1010. Als ik je plannen zo zie, gaat die zeker voldoen. Ik gebruik zelf voor zulke bewerkingen een DW621 met 1100W motor, en ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik vermogen te kort kwam.

*edit* Op de OF1010 heb je nog tot en met morgen 50€ cashback, ook niet onbelangrijk :)
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
jij vraagt, wij draaien ;-)

de vermogensvraag weet ik niet goed te beantwoorden, ik heb alleen mijn OF10101.

Wel heb ik een workshopje frezen gevolgd via Festool, daarbij de 1010, 1400 en de 2200 in handen gehad.

Die 2200 is echt andere koek, niet normaal wat een beest van een machine dat is, ik vind een lichtere machine lekkerder werken.
Ik schat in dat het verschil tussen de 1010 en 1250 nou niet bepaald een dealbreaker zou moeten zijn.

wat je misschien kunt ooverwegen is kijken of je allebei even kunt bepotelen, beide pistoolgrepen zijn toch iets verschillend van elkaar.

dan zie je ook dat bijvoorbeeld de hoogtevergrendeling anders is
https://www.festoolownersgroup.com/...10-or-bosch-gof-1250-ice/msg456049/#msg456049

maar zoals ik al zei, beide zijn gewoon goede frezen, ik noemde als argument nog even de prijzen van accesoires. Ik heb zelf de Mafell Erika 85 zaagtafel en als ik zie wat extra's daarvan kosten, dat is echt te zot voor woorden, dan vraag ik me af of ik niet beter een bosch of makita had kunnen kopen.
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.936
791
Omgeving Leiden
Hoi Danny,

Jaren geleden kocht ik mijn OF1010 en dezelfde freesmachine is .....nog steeds dezelfde. In al die jaren is er niet erg veel aan ontwikkeld. Misschien was dat niet nodig, maar het kan ook gemakzucht zijn. De aansluiting van de stofafzuiging op de de 1010 vind ik bijvoorbeeld onhandig en ook verlichting op je werk ontbreekt.
Digitale hoogteuitlezing lijkt me makkelijk. Bij de OF1010 draai je makkelijk de fijnafstelling naar de verkeerde kant. Terugdraaien kan wel maar er zit altijd speling in een dergelijke constructie, dus dan ben je eigenlijk meteen je nulpunt kwijt.
Zal hier wel commentaar op krijgen dat je dan moet opletten :) , dat het wennen is of dat ik dan niet weet waar ik mee bezig ben. Verder vind ik dat mijn OF1010 niet lekker soepel loopt over de geleidestangen en dat ik hem, eenmaal op diepte, echt goed vast moet draaien. Maar dat kan exemplarisch zijn.
Die Bosch zou ik, gezien mijn ervaringen, echt overwegen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik weet niet hoe het met de bosch 1250 of festool gaat maar heb een bosch 900 en die heeft een sds systeem voor kopieerringen. Eerste maal met bijgeleverde centreerdoorn goed zetten en daarna met kliksysteem de ringen wisselen. Voor precisie klus zeker nog een keer controleren maar heb hem nooit hoeven bijstellen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Danny,

Ik deel thomasz' ervaring dat je de knop voor het fixeren van de freesdiepte echt goed moet vastdraaien met de OF1010. Met de diepteinstelling is er geen risico dat je te diep freest, maar ik wel meer dan eens gehad dat 'ie te ondiep ging frezen. Verder is het een prima frees met plent vermogen en een hoop handigheidjes. Vele van die handigheidjes zitten in de toepassing van het geleiderail systeem, dus dat zou voor mij een belangrijke overweging zijn. Ik herinner me zo snel niet of je al meer festool spul hebt, maar als dat het geval is, dan is de keuze voor festool denk ik snel gemaakt alleen al omdat je dan eventueel al aanwezige linealen kunt gebruiken.

Groeten en veel plezier met je keuzestress ;-)

hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.472
951
Riemst
Ik heb een GOF 900 gehad. Op zich niets mis met deze machine maar twee belangrijke nadelen. De stofafzuiging was om te lachen. Waardeloos in alle opzichten. Maar dat probleem lijkt nu verholpen. Tweede nadeel was de beperkte slag. De hoogte tussen zool en spantang was tamelijk groot waardoor de maximale diepte beperkt was. Deze twee punten waren bij Festool duidelijk beter, maar lijken ook verholpen met GOF 1250 LCE.
Wat ik me nu wel afvraag, en wat me niet helemaal duidelijk is op de afbeeldingen. Werkt dit model nog met de oude centreerringen met snelspan, of is dit ook een systeem om te schroeven. Het is me in ieder geval niet duidelijk op de foto's.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.