Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25

Bovenfrees Bosch vs Festool

Ik sta eigenlijk voor een dilemma, en weet niet welke keuze ik nu dien te maken.
    Van beide merken heb ik niets staan, dus dat lijkt het verschil niet te maken.

De plannen zijn: een paar kantjes, wat sleuven/groeven frezen. Niets speciaals of extra zwaar werk.
    Voor het grotere werk wil ik later een tafeltje met een TRA001 oid.

Het meeste wat ik frees is hardhout, en vaak ook erg smal.. (breedtes van de latten zijn soms maar 40mm)

Bosch gof 1250 lce
    +Verlichting rondom werk
    +Digitale hoogtemeter (werkt dit echt zo goed als in de filmpjes?)
    +De geleider ziet er heel erg stevig uit
    +Meer kracht dan de Festool
    +Goedkoper dan de Festool

Festool OF1010
    +Festool kwaliteit (geen idee of het ook zo geweldig is als ze zeggen)
    +Veel accessoires zijn leverbaar voor Festool
    +Dat stuk plastic om hoogteverschillen op te vangen ziet er echt fantastisch uit
    +Super licht (2.6kg)

Graag hoor ik jullie op/aanmerkingen en ervaringen met beide machines

Hey hallo
    Das een lastige keuze
    Ik heb zelf de 1010 al bijna 20 jaar in gebruik ook met veel misbruik haha
    Maar ja bosch heeft ook een goeie reputatie
    Das aan jou de keuze
    Maar pas op dat je niet gegrepen wordt door het festool virus

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Volgens mij is de Bosch uitvoering met digitale hoogtemeter ongeveer gelijk aan de prijs als de Festool OF1010.
    En als je de Festool nog in Augustus (dus snel) aanschaft krijg je nu 50 euro cashback terug.
    Succes met je keuze, mvg .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Kijk even of je bij de 1010 nog steeds je centreerringen met een centreerring moet centreren/plaatsen.

De OF1400 doet dat anders namelijk met centreerringen die je gewoon in de zool klikt.

Als de Bosch ook werkt met zo'n snelsysteem dan zou ik de Bosch kiezen.

Hier zie je het plaatsen van de centreerdoorn, ik vind dit dus persoonlijk fiks irritant. Ik heb met een project veel met centreerringen gewerkt en vond het steeds handmatig plaatsen van dat ding erg omslachtig.

als ik het plaatje op pagina 6 bekijk van de Bosch handleiding
    https://www.bosch-professional.com/b...2NP_201503.pdf

dan werkt die ook met een centreerdoorn.

Als ik dit had geweten dan had ik nu gekozen voor de OF1400 die het snelsysteem heeft.

Dat is bij jou misschien niet van toepassing maar het zijn van die kleine dingetjes die je in het gebruik tegekomt waar ik je toch even op wou attenderen.

Onderaan de streep denk ik dat je met beide machines een dijk van een bovenfrees koopt. Kook ook even naar het prijsverschil in accesoires van beide merken, dat is allicht ook nog wel een dingetje, grijsgroene extra's zijn vaak buitensporig prijzig.

succes met de keuze!

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Als je veel klein werk te frezen hebt, is een kleine machine het handigst. Of nog beter: meteen in een freestafel.

Digitale hoogtemeter zie ik op een handheld machine geen voordeel in. Je moet hem zelf telkens op nul stellen, dat is al niet erg nauwkeurig. Op een freestafel is dit wel handig, maar dan kan het niet op de machine zelf zitten.

Verlichting kan wel een pluspunt zijn. In combinatie met een goede afzuiging.

Ik heb zelf een zware machine. Daar kan je bijna alles mee doen. Ongeveer de helft van de freesklussen doe ik in de freestafel. Ik zou er nog wel een kleine kantenfrees bij willen hebben. Daar is die grote minder geschikt voor (als het niet op de freestafel kan(t).

zo'n digitale hoogtemeter kun je makkelijk zelf maken, zat voorbeelden op internet, die kun je dan ook gebruiken op je zaagtafel.

zelf vind ik de pistoolgreep bij een frees ook erg prettig werken, stuk beter dan die dubbele greep. Zowel de 1010 als de 1250 heeft die.

en wat Bijtel ook zegt, een lichte machine is erg prettig als je veel met de hand zult gaan werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Geen verlichting op mijn festool bovenfrees vind ik echt een gemis.

De hele goede stof afzuiging van de festool zie ik niet op je lijstje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Geen verlichting op mijn festool bovenfrees vind ik echt een gemis.

De hele goede stof afzuiging van de festool zie ik niet op je lijstje.
    ja het is in zo'n geval echt kiezen, licht en een machine die een hele kilo zwaarder is of kijken of je je werkplaatsverlichting beter kunt doen of er een mobiele bouwlamp (zo'n kleine led ofzo) bij kunt pakken.

is de stofafzuiging op de 1010 beduidend beter? Ik weet wel dat hij goed is maar ik mis een vergelijk 1 op 1 zelf.

Het centreren van de kopieer ring zou ik me niet blind op staren dit doe ik nooit met het frezen met mallen
    En zit altijd netjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leroy Bekijk Berichten
    Het centreren van de kopieer ring zou ik me niet blind op staren dit doe ik nooit met het frezen met mallen
    En zit altijd netjes
    netjes, bij mij moest het gewoon 200% zijn.

Ik was openingen aan het frezen in een luidspreker voor de verschillender drivers, daarbij valt natuurlijk een zeer geringe afwijking al enorm op, het met de hand centreren van de ringen ipv de centreerdoorn is dan echt niet de gok die je wilt nemen als je in een luidsprekerkast wilt gaan frezen waar je honderden uren aan bouwen in hebt zitten.

maar goed, zoals al ik zei, het is mijn ervaring en mijn mening die ik belangrijk genoeg achtte om de topicstarter even op te attenderen.

ik vind het persoonlijk een omslachtig systeem.

*ik zie zelf dat mijn post wat vervelend leest naar Leroy toe, dit is niet mijn intentie natuurlijk
    Laatst gewijzigd door MaartenS; 30-08-19 om 09:43.

Forum Rechten